A műdrámák fénykorát éljük

Varga Klára
2005. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány éve egy könyvében Polcz Alaine arra kereste a választ, sokan miért gyászolják mélyebben elveszített háziállataikat, mint meghalt hozzátartozóikat. Szerinte az emberek jó része az igazán nagy tragédiákkal képtelen szembenézni, hárítja őket akár egy életen át, inkább a kisebb drámák felé fordul, azokat dolgozza fel hallatlan intenzitással. Korunk „megélhető” drámái nem a háborúk, a természeti és tömegkatasztrófák, nyomorba döntő politikai intézkedések és mulasztások, nem is irodalmi, színházi, filmes produkciók, sokkal inkább a valóságshow-k, tehetségkutató versenyek, s azok sajátos demokráciafelfogása (mindenkinek a szava anynyit ér, ahány sms-t küld), színpadiasan bonyolított döntő pillanatai. A kereskedelmi tévék „drámái” a médiakorszak tragédiaértelmezését követik: aki még tovább énekelhet, meztelenkedhet, bohóckodhat a milliók által követett műsorban, az „él”, akinek búcsúznia kell, az „meghalt”. A napról napra, hétről hétre megismert szereplők nem egyszerűen szimpátiát vagy antipátiát keltenek a nézőben, hanem eszményei harcosaivá lesznek, vagy számára épp valamilyen ellenséges, legyőzendő, eltörlendő attitűdöt képviselnek. Így csapnak össze a Megasztár színpadán a tinilányok álomarcú fiúi a civilben nehéz sorsú drámai hőssel, a hazai egekre az igényesebb zenei műfajok tündöklését visszafesteni igyekvő zenetudóssal, a kultúrrabszolgaságáért a vele szemben naiv, végletesen jó szándékú zsűrivel is hadakozó művészmutáns az ösztönös alkotóval. A „bukás” nem csupán az ő személyes bukásuk, „buknak” velük az eszmények, az életfilozófiák is. Egyelőre a legerősebb értékérvényesítő csoportnak a szerelemről még csak álmodozó iskolás lányok látszanak. Az ő elszántságukkal vagy létszámbeli fölényükkel szemben veszített már szoborszépségűnek kikiáltott, kristálytiszta hangú énekesnő, szintén pompás hangú, egyedülálló tehetségű zeneszerző, zeneileg nem mindennapian igényes és művelt bluesénekes, és reszkethet a korábbi verseny győztesének pompás torkú és temperamentumú húga is.
Ha emlékszünk még, a karmesterversenyek közönségdíjasai is a párzási ösztön nem kifejezetten szakmai szempontjai alapján választódtak ki, akkor azonban nem kesergett ezen senki, s utóbb sem vetették a szemükre, hogy elsősorban külső adottságaik miatt kaptak díjat. Későbbi teljesítményeik pedig igazolták, hogy érdemesek voltak a vakszerencse fura kegyére. Most persze más a helyzet. A Megasztárban nincsenek külön szakmai és közönségdíjak, az egyedüli győztes mindent visz. A több hónapos viadal viszont, úgy tűnik, alkalom arra, hogy némely, a leánykák által kegyelt énekes szakmailag is felnőjön a szerephez, amelyet hétről hétre szavazataikkal kijelölnek neki.
Igazi „műdráma” persze akkor lehetne a Megasztár, ha akár normatív támogatással, törvényalkotással vagy más módon rendeződne Magyarországon a műfaj anyagi háttere.
(Megasztár, TV2, április 9., szombat, 20.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.