Jaj, te szegény, Kamera Hungária!

Lőcsei Gabriella
2005. 04. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még javában állt a bál a két kereskedelmi televízióban – a TV2-ben a Mokka címû reggeli magazin bunkóságai miatt, az RTL Klubban a Legyen ön is milliomos! címû szellemi vetélkedõ tévesztései miatt – amikor véget ért a magyarországi televíziók szemléje, a Kamera Hungária. Naná, hogy a két nagy díjat a két problematikus mûsor frontemberei vitték haza! Az immár fékezhetetlenül alpári Havas Henrik az Aranyvekkert, és a szubjektivizmusának szabad teret biztosító Vágó István az Aranyszarvast. Majd pedig, hogy a többi díjazottról még véletlenül se beszéljen a nép, a bulvárlapok hasábjain egymásnak esett a két önimádó kitüntetett, és ettõl kezdve másról sem szólt a Kamera Hungária utóélete, csak Vágóról, csak Havasról. Pedig szólhatott volna másról is. Az értékes mûveknek és az értékteremtõ alkotóknak adományozott kitüntetésekrõl. Mert ilyenek is akadtak a majd ötszáz televíziós munka közül elõzsûrizés után válogató Kamera Hungárián. A legtöbbjüket a Duna Televízióban láthatta az ember, például a Madarat tolláról… címû természetrajzi sorozatot (rendezõje Kocsis Tibor, mûsorvezetõje Szemadám György), vagy az alkotói díjjal jutalmazott Tölgyesi Ágnes filmjét, a Saját népem hasznára címû riport- dokumentumot. Egyiket- másikat külföldi fesztiválokon is díjazták, ez történt Macskássy Kati munkájával, a Sosemvolt Cigányországgal is. Ezek a címek, ezek a nevek azonban nemigen kerülnek címlapra, nem forognak a köztudatban. A bárdolatlan, a gonoszkodó, a viszálykodó, az igen. Akin és amin lehet csámcsogni, amit lehet utánozni, ami fölött lehet pártoskodni. Te kinek adsz igazat, kérdezi az egyik értelmiségi kinézetû ifjonc a másikat. Havasnak vagy Vágónak? Te melyiket szereted, a „bugyizó” Havast vagy az okostojás Vágót? Ez a ”nagy” kérdés ma, Magyarországon, és nem az, hogy melyik mûsornak van inkább köze az életünkhöz, a jövõnkhöz. Melyik mellé merjünk odatelepedni családostul, melyiktõl leszünk tájékozottabbak, melyik élezi az elménket, melyik emeli fel a lelkeinket? És ma már nem is csupán a tudatlanságban tartott, az igénytelen emberek viszonyulnak így a médiához, de a magukat irányt mutatónak tartó értelmiségiek is. Tehetik, két osztályos társukról szól az újabb médiabalhé is, mondhatni, két szuperértelmiségirõl. Havas „tanár úrról” (így titulálja õt a baloldalon szinte minden ember még akkor is, amikor a faragatlanság professzoraként tündököl), és a televíziós mûsorvezetõi átlagnál csakugyan sokkal mûveltebbnek és felkészültebbnek tûnõ Vágó Istvánról. Számomra ebben az aranyszarvasos, – vekkeres hacacáréban az a legszomorúbb, hogy az intellektuelek bulvárosodását vélem fölismerni általa. Azt mondhatják erre kedves olvasóim, szomorúbb felfedezésekre is szert tehetek ennél a kimûvelt emberfõk körében. Igazuk van: amikor felelõsségtudattól hajtva szállnak alá a média sötét bugyraiba a szellem emberei, mert azt gondolják, ha otthonosan mozognak a közönségesek között, ha azonosulni tudnak a durvalelkûekkel, meg is tudják váltani õket. Csak arra nem gondolnak ezek a koncepciózus alámerülõk, hogy ilyen pozitív fordulatra még nem adott példát a história. De arra sem, hogy mi a teendõ akkor, ha szinte össztársadalmi szinten közösítik ki a mindennapi életbõl, s éppen a média hatásos közremûködésével a szellemi, az erkölcsi értékeket. Bele kell nyugodni ebbe? Föladni a harcot, letenni a fegyvereket, és szép finoman belesimulni a médiatrendibe? A Kamera Hungária gálaestje után, amelyet a Magyar Televízió közvetített, azt a kérdést is feltették egyesek, minek ez a fesztivál? A kereskedelmi televíziók reklámozására? Az egyes tévétársaságok egymásnak ugrasztására? Közpénzek elherdálására? Szerintem nem a Kamera Hungáriával van a baj, hanem az elõkészítésével, a megszervezésével és a tálalásával. A kádári évekbõl való elõdjeit, a veszprémi, a miskolci és a kõszegi televíziós szemléket (az egyiken a fikciós mûfajok mérettettek meg, a tévéfilmek, tévéjátékok, a másikon a valóságot leképezõ televízió mûfajai, a hír, a tudósítás, a riport, a dokumentumfilm, a harmadikon – bármily hihetetlen – a gyermekeknek szánt televíziós mûsorok), talán, mert vasmarkában tartotta a korabeli nagypolitika, országos jelentõségû eseményként kezelték. Azok is, akik rendezték, és azok is, akik figyelték. Akként kellene bánni a Kamera Hungáriával is, persze, vasmarok és ízlésterror nélkül. A lehetõ legnagyobb nyilvánosság elõtt, hozzáértõ, okos és valóban független zsûrik ítélõszéke elõtt kéne ”vizsgáznia” a mai magyar televíziózásnak. Az egzámen végén az intézményt is jutalmazva, amelyik a legtöbb, díjazásra érdemes mûvet mutatta be. A legutóbbi, az ötödik Kamera Hungárián a legtöbb elismeréssel illetett munkát a Duna Televízió tûzte mûsorára. Saját gyártású produkciók is voltak közöttük, úgynevezett külsõ gyártásban készült munkák is. Így, együtt mind azt mutatják, hogy a többi nagymellényû tévétársaság által oly nagyon lenézett, szegény, kicsi Duna Televízióban folyik egyes-egyedül komoly mûhelymunka, értékmentés és értékteremtés. Errõl miért nem zeng a média? Miért csak a TV2-rõl és az RTL Klubról szól minden kamera hungáriás mese? Mert reklámjaikkal a bulvárvilágnak õk biztosítják a legnagyobb bevételt?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.