Keleti médiaháború és síró androidok

Még szinte be sem hajózott a Titanic a biztonságos kikötőbe, két rakományát szorgos kezek gyorsan ki is pakolták. Johnny To Adásunkat megszakítjuk című médiakrimije, valamint Wong Kar Wai futurisztikus, időutazós, szerelmes története, a 2046 című film kópiái kerülnek e héten a hazai mozik gépházaiba. Az egyik sok tölténnyel, a másik érzelmekkel, titokzatossággal.

Nedbál Miklós
2005. 04. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalom, manipuláció, szex, hazugság, videó, erőszak, a negyedik hatalmi ág, befolyásolás, cézárok, bulvár, politika, botrány, sztárhegyek. Szavak, amelyekkel már egy hatéves is képes jellemezni a médiát. Ez úgy tűnik, nemcsak mifelénk működik így, de valószínűleg Hongkongban is, amely megihlette az arrafelé jobban ismert Johnny To rendezőt is. Lövöldözés, élő közvetítés, rendőrségi leégés, a kamera előtt könyörög kegyelemért a pisztolyát csak ritkán használó járőr a golyózáporban. Egy hihetetlen nyitó jelenettel indul az Adásunkat megszakítjuk című film, közel ötperces rabló-pandúr játék vágás nélkül, nem rossz ötlet, a kamera emelkedik, süllyed, forog, igaz, néha mintha már szegény operatőr nem is tudná, merre lendítse műszerét, így meg-megáll néha érthetetlen helyeken, döccen, miközben az akció pörög. A rendőri leégés lavinát indít el, a tiszteletet vissza kell állítani: bármi áron. El is indul a hajsza a rablóbanda ellen, míg a derék rend őrei a nyílt utcán és megszámlálhatatlan emeletű panelban űzik a gonoszt, addig az ambiciózus rendőrlány, illetve nyomozó, alias Rebecca Fong (Kelly Chen) kamerákat szereltet a sisakokra, majd igényesen, kellemes zenét a képi anyag alá húzva összeállítja az akcióról a sikeres klipet. Közben Heng felügyelő (Nick Cheung) se rest, maroknyi egységével a rendőrségtől eltérő praktikákkal ugrik a bűnözők nyomába. Ugyanakkor a bűnözők is használják a lehetőségeket, az interneten közlik saját verziójukat. Izgalmas, apró fordulatokkal teli, nem túl furmányos történet, katarzis nélkül. Egy nagy kérdőjel azért van: hogy lehet az, hogy egy panelház folyosóján nem képesek egymást eltalálni a fiúk?
(Adásunkat megszakítjuk, feliratos hongkongi film, 90 perc. Rendezte: Johnny To. Forgalmazza a Mokép.)
Szerényebb, visszafogottabb, ám jóval titokzatosabb vizeken evez Wong Kar Wai (Csungking expressz, Bukott angyalkák) a Szerelemre hangolva című korábbi filmjére épülő 2046 című új alkotása. A 2046-os szobában (ez volt a Szerelemre hangolva hotelszobája is) írja könyvét Mr. Cheung (Tony Leung) újságíró egy vonatról, amely 2046-ba repíti a szereplőket, ahol megtalálhatók a régi emlékek, a múlt, ám innen még senki nem tért vissza, hogy elmondaná valóban, ott mi van (miért, itt mi van?), de most, valaki talán mégis. A rendező nem kegyelmez, az idővonat zakatol vissza a jövőbe, előre a múltba, néha nem is tudni, hol és mikor vagyunk. De mintha nem is ez lenne a lényeg: a homokszemek leperegnek és keverednek, érzelmek, szerelem és gyűlölet, csodálatos képek és hangulatok kavarognak, androidok fakadnak sírva – igaz, kis fáziskéséssel –, miközben mindenki űzi a szerelmet. A szerelem a jó időzítés kérdése, mondja Wong Kar Wai, az sem jó, ha korán, az sem, ha későn találkozunk. Vele. Aki nem arra törekszik, hogy a kavarodó idősíkokat, a történetet lineárissá alakítsa, s átadja magát a hangulatoknak, képeknek, az élvezni fogja a filmet.
(2046, hongkongi–francia–német film, 129 perc. Rendezte: Wong Kar Wai. Forgalmazza a Budapest Film.)



Sanghajtól Hongkongig. Wong Kar Wai Sanghajban született 1958-ban, majd öt évvel később szüleivel Hongkongba költözött. Grafikai tervezést tanult, később különböző drámai sorozatokban dolgozott, forgatókönyveket írt. Első nagyjátékfilmje az As tears go by (1986), öt évvel később készíti el a Days of being wild című művét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.