Külföldön tankolunk

A jövedéki adó egy részének visszatérítésével segítené a Pénzügyminisztérium a fuvarozókat, cserébe viszont azt kéri, hogy tankoljanak itthon. A két fél képviselői tegnap tárgyaltak, megegyezés nem született. Hatvanmilliárd forintos kiesést okoz az államkasszának, hogy a magyar vállalkozók külföldön vásárolják a gázolajat.

Erdei Csaba
2005. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikertelenül zárult tegnap a Pénzügyminisztérium (PM) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete képviselőinek tárgyalása az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentéséről. A fuvarozók konkrét javaslattal érkeztek, miszerint literenként tíz forinttal kellene csökkenteni a gázolaj jövedéki adóját, a tárca szakértői azonban más megoldásban gondolkodnak.
– A kormány a jövedéki adó egy részének visszatérítését mérlegeli – tudtuk meg a tárgyaláson a fuvarozókat képviselő Karmos Gábortól. A szakembertől arról is értesültünk, hogy a tárca szerint ennek bevezetéséhez egyrészt szükség van az EU jóváhagyására, másrészt a kormány azt szeretné, ha a visszatérítésért cserébe a fuvarozók kötelezettséget vállalnának arra, hogy itthon tankolnak. Ezt a feltételt a fuvarozók nem fogadták el, mert a beígért visszatérítés mértékéről a PM képviselői nem nyilatkoztak.
Sok szó esett a napokban arról, hogy a magyar büdzsének komoly károkat okoz az üzemanyag-turizmus, vagyis az a tény, hogy a határ menti autósok és a vállalkozók a szomszédos országokba, leginkább Szerbiába, Ukrajnába és Szlovéniába járnak tankolni, ahol a hazainál alacsonyabb adóterhelés miatt jóval olcsóbb az üzemanyag. Karmos Gábor elmondta: tavaly 700 millió liter gázolajat szereztek be külföldön a magyar vállalkozók, ami a hazai kutak értékesítésének mintegy egyharmada. Ez azt jelenti, hogy csak a gázolaj esetében 60 milliárd forinttal kevesebb jövedéki adó folyt be a büdzsébe, de mivel ehhez még az áfát és a külföldön tankolt benzin okozta kiesést is hozzá kell számítani – ez tavaly 30 milliárd forint volt –, a valós kiesés ennek a többszöröse is lehet.
A PM ez ügyben kiadott közleményében egyebek mellett az közölte: mozgásterüket korlátozza, hogy az EU jövedékiadó-minimumot határoz meg az üzemanyagok esetében. A két fél a közeljövőben folytatja a tárgyalást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.