Sikertelenül zárult tegnap a Pénzügyminisztérium (PM) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete képviselőinek tárgyalása az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentéséről. A fuvarozók konkrét javaslattal érkeztek, miszerint literenként tíz forinttal kellene csökkenteni a gázolaj jövedéki adóját, a tárca szakértői azonban más megoldásban gondolkodnak.
– A kormány a jövedéki adó egy részének visszatérítését mérlegeli – tudtuk meg a tárgyaláson a fuvarozókat képviselő Karmos Gábortól. A szakembertől arról is értesültünk, hogy a tárca szerint ennek bevezetéséhez egyrészt szükség van az EU jóváhagyására, másrészt a kormány azt szeretné, ha a visszatérítésért cserébe a fuvarozók kötelezettséget vállalnának arra, hogy itthon tankolnak. Ezt a feltételt a fuvarozók nem fogadták el, mert a beígért visszatérítés mértékéről a PM képviselői nem nyilatkoztak.
Sok szó esett a napokban arról, hogy a magyar büdzsének komoly károkat okoz az üzemanyag-turizmus, vagyis az a tény, hogy a határ menti autósok és a vállalkozók a szomszédos országokba, leginkább Szerbiába, Ukrajnába és Szlovéniába járnak tankolni, ahol a hazainál alacsonyabb adóterhelés miatt jóval olcsóbb az üzemanyag. Karmos Gábor elmondta: tavaly 700 millió liter gázolajat szereztek be külföldön a magyar vállalkozók, ami a hazai kutak értékesítésének mintegy egyharmada. Ez azt jelenti, hogy csak a gázolaj esetében 60 milliárd forinttal kevesebb jövedéki adó folyt be a büdzsébe, de mivel ehhez még az áfát és a külföldön tankolt benzin okozta kiesést is hozzá kell számítani – ez tavaly 30 milliárd forint volt –, a valós kiesés ennek a többszöröse is lehet.
A PM ez ügyben kiadott közleményében egyebek mellett az közölte: mozgásterüket korlátozza, hogy az EU jövedékiadó-minimumot határoz meg az üzemanyagok esetében. A két fél a közeljövőben folytatja a tárgyalást.

Századvég: A magyarok szerint a politikában és a médiában nincs helye külföldi beavatkozásnak