Mai Sziszüphosz

Pierre Boulez 1925-ben született a Loire megyei Montbrisonban. Matematikát tanult, és 1945-ben zongora, karvezetés és zeneszerzés szakon végzett a párizsi konzervatóriumban Olivier Messiaen és René Leibowitz tanítványaként. 1945-től 1956-ig Madeleine Renaud és Jean-Louis Barrault színtársulatának zenei vezetője; 1952-től zeneelméleti és zeneszerzés kurzust vezetett Darmstadtban. 1954-ben Barrault segítségével indította el Párizsban a Domaine musical című hangversenysorozatot, amelyet 1967-ig szervezett és vezényelt is. Karmesteri pályafutása 1958-tól ívelt felfelé. A következő évtizedekben vezette a clevelandi zenekart, rendszeresen vezényelte a BBC-szimfonikusokat, a New York-i filharmonikusokat és a chicagói szimfonikusokat. 1975-től vezeti a párizsi zenei és akusztikai kutatásokat összehangoló intézetet, az IRCAM-ot, amely 1977-től a Pompidou-központ része. 1976-ban a kortárs zene megismertetésére és népszerűsítésére hozta létre az Ensemble Intercontemporain nevű zenekart, amelynek vezető karmesteri posztján Eötvös Péter állt tizenöt évig.

Ferch Magda
2005. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minap véget ért tavaszi fesztivál emelkedett pillanata volt a chicagói szimfonikusok Bartók-koncertje Pierre Boulez vezényletével, Daniel Barenboim zongoraművész közreműködésével a Művészetek Palotájában. Boulez, napjaink zenei világának meghatározó egyénisége, akit Bartók egyik legihletettebb tolmácsolójának tartanak, a hangverseny előtt adott lehetőséget arra, hogy beszélgessünk vele. Aki hallotta őt valaha, tudja, hogy a komponista és karmester mellett kitűnő zenepedagógust is tisztelhetünk benne.
Pierre Boulez francia zeneszerző-karmester március 26-án volt nyolcvanéves. A Zeneakadémián a komponista tiszteletére rendeztek hangversenyt összes zongorára írt művéből. A Művészetek Palotájában a karmestert ünnepelte hosszan a közönség, de maradandó ajándékot ő adott nekünk, ezúttal a 31-i Bartók-koncerttel. Bartók opus 12-es Négy zenekari darabjával, az I. zongoraversennyel és a zenekarra írt Concertóval érkezett Budapestre a Chicagói szimfonikus zenekarral. Az esemény a 2006-os Bartók-év nyitányának is tekinthető.
A hangverseny virtuóz zongoraszólistája Daniel Barenboim volt, aki másnap Mahler IX. szimfóniáját dirigálta ugyanott. Végre alkalmunk nyílt rá, hogy élőben hallgassuk az 1890-ben megalapított chicagói zenekart, amelyhez két magyar karmester is kötődött: 1953-tól Reiner Frigyes, 1969-től Solti György. Boulez pedig a chicagói szimfonikusokkal készített Bartók-lemezéért kapott Grammy-díjat.
Négy éve, amikor előző alkalommal beszélgettünk vele (Az igazi forradalom lassúsága. Magyar Nemzet, 2001. június 11.), többek között arról beszélt, hogy ebben a körben Reinernek és Soltinak köszönhetően nemzedékről nemzedékre hagyományozódott Bartók ismerete és szeretete. Ő Bartók két zongorára írt szonátáját fedezte fel először rögtön a háború után, amikor nagyon nehéz volt kottákat, partitúrákat beszerezni. Azóta is alapműnek tartja, mint Stravinsky Tavaszi áldozatát vagy Schönberg Pierrot lunaire-jét. Most is azt hangsúlyozza: Bartóknak feltétlenül a XX. századot meghatározó zeneszerzők között a helye. Egyszerre volt nagyon individuális, a tudós kulturális hagyomány – a bécsi iskola – folytatója, egyszersmind a zenei folklórban gyökerező hagyomány őrzője. Ez az igazi jellegzetessége – mondja –, és ennek az ötvözetnek itt, Magyarországon van valódi értelme, Franciaországban a folklór eltűnőben van, már csak mesterségesen tartják életben.
Felér egy rögtönzött Bartók-szemináriummal, ahogyan az aznap esti koncert műsorát elemzi. Arról beszél, hogy a műsorra tűzött három darabban benne van a Bartók-életmű összes értéke, és jól követhető az a hatalmas fejlődés, amely a zeneszerző gondolkodásában bekövetkezett a ritmikát illetően. Az 1912-ben írt, de csak 1921-ben hangszerelt Négy zenekari darab a stílus születését mutatja. Utána valóságos ugrást jelent az 1926-ban komponált I. zongoraverseny szólóhangszer-ütőhangszer párbeszéde. Bartók itt a zongorát is ütőhangszerként kezeli, és pontosan előírja, hogyan kell megszólaltatni az ütősöket. Boulez azonban nem mindenben követi ezeket az instrukciókat.
– Ha a karmester együtt akarja tartani a zongorát és a zenekart, ha el akarja kerülni, hogy az ütősök „felfalják” a zongoraszólót, egyszerre kell keménynek és rugalmasnak lennie, kompromisszumra kell jutnia, és ez nagyon nehéz. A zongoraverseny harmadik tétele az Allegro barbaróhoz áll közel, annak a ritmikáját idézi. A második tétel mintha már a két zongorára és ütőhangszerekre írt szonátát idézné… A harmadik műben, a Concertóban pedig szimfóniaelemek jelennek meg, mintha Bartók valójában szimfóniát írt volna, csak nem akarta annak nevezni.
Arra a kérdésre, hogy a három zeneszerző, akivel évek óta szoros kapcsolatban van – Ligeti György, Kurtág György és Eötvös Péter –, tekinthető-e Bartók örökösének, így válaszol:
– Igen is meg nem is. Igen, mert mindhárman egészen különleges, individuális személyiségek, és egyiküket sem olvasztotta be a nagy nyugati tégely. Annak is megvannak az előnyei, ha valaki egy ideig a középponttól távol, a periférián él. Ahogy ők és zenei szempontból a franciák is, köztük Debussy.
A kortárs zenéről szólva azt hangsúlyozza: annyi esélye van, amennyit adunk neki. Játszani kell az új darabokat, meggyőzve másokat, hogy érdemes. Párizsban állandó, fizetett zenekart – az Ensemble Intercontemporaint – tartanak fenn a kortárs zene megismertetésére és népszerűsítésére. Előadják egészen fiatal, teljesen ismeretlen komponisták műveit is.
– Sziszifuszi munka ez, görgetjük fölfelé a követ, eljutunk valameddig, azután visszahullik, de nem baj, görgetjük tovább, nem adjuk fel – mosolyog.
Persze óhatatlanul napirendre kerül a fiatalok által kedvelt zene és a komolyzene állítólagos válságának témája is. Boulez nem veti meg a szórakoztató zenét, senkit sem akar rábeszélni arra, hogy a fürdőszobában, borotválkozás közben a Parsifalból énekeljen. De arra hívja fel a figyelmet, hogy a szórakoztatásban is létezik több szint. A fő problémát abban látja, hogy uniformizált egy-két-há-egy-két-há dübörgő zenét adnak a fiataloknak, nem kapnak mást, tehát ezt szeretik, mert úgy érzik, ez az ő nyelvükön szól. Valójában kereskedelmi szempontokat szolgálnak. Meg van győződve arról, hogy ha volna valódi nevelés, könnyen rá lehetne vezetni őket arra, hogy ebben a zenében nincs kifejezőerő. A komolyzene válságára térve pontosít:
– Kétféle válság van: a közönségé és a komponáló zeneszerzőé. Az utóbbi mindig válságban volt, mióta világ a világ. A zenetörténet válságok története, zeneszerző egyéniségek vitték előre egyik válságból a másikba, ez vérpezsdítő, ennyiben tehát válságpárti vagyok. De a közönség válsága ellen harcolnunk kell. Az a baj, hogy úgy szervezzük a koncerteket, hogy nincsenek környezetbe helyezve. Nézzük csak meg, mit csinálnak a múzeumok! Emlékszem, 1952-ben elmentem New Yorkban a Modern Művészetek Múzeumába, alig tízen lézengtünk a termekben. Most, a rekonstrukció után újra elmentem, tömeg fogadott, mert azóta a nagy múzeumok tudatos nevelőmunkába kezdtek, hogy behozzák a közönséget. Felolvasásokat tartanak, könyveket, folyóiratokat, DVD-ket adnak ki. Ezt mi, koncertszervezők is megtehetnénk, tanulhatnánk a múzeumoktól. De egyelőre olyanok vagyunk, mint az éttermek: nyolckor nyitunk, tizenegykor bezár a konyha, elmegy a szakács, és nincs mit enni. Ez szörnyű. Azoknak, akik szeretnének művelődni zeneileg, nincs rá módjuk. Pedig mindenkinek meg kellene adni a lehetőséget, hogy hozzájusson a kultúrához. Ez persze pénzbe kerül, de nagyon hasznos befektetés. Befektetés nélkül nem jön létre semmi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.