Malév: tartós fogyókúrára ítélve

Üzletágak kiszervezésével, eladásával, hatszáz fő elbocsátásával próbálja kétmilliárdos veszteségétől megszabadítani a Malévot a cég vezetése. Ha nem sikerül a jelenleg zajló magánosítás, a karcsúsítás arra is jó lehet, hogy a légicég a jövőben még eladhatóbb legyen.

Putsay Gábor
2005. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan létrehoznak a Malév Rt.-nél egy új társaságot, amelybe az üzemanyag-értékesítési üzletágat szervezik ki. Az új társaság megalapításával együtt előkészítik az üzletág értékesítését, döntés azonban csak a privatizációs pályázat lezárását követően várható – értesült lapunk. A Malév Rt. vezetése abban az esetben is számít ugyanis erre a többletbevételre, amennyiben nem sikerül a légicégre új tulajdonost találni. A Malév pénzügyi helyzetét jelentős mértékben javítaná az egyszeri bevétel, ezzel a társaság likviditása még legalább két évig biztosítható – nyilatkozta lapunknak Gönci János vezérigazgató. Mint azt a vezérigazgatótól megtudtuk, várhatóan júliusban írnák ki a tendert az üzletág értékesítésére, így októberben már befolyhat az összeg a Malév kasszájába. Értesüléseink szerint ezzel az ügylettel legalább ötmilliárd forint bevételre tehet szert a légitársaság, ugyanakkor a tender kimenetelétől függően 8-10 milliárd forint többletforrásra is számítani lehet.
Ugyancsak előkészítés alatt áll a földi kiszolgálási tevékenység kiszervezése külön üzletágba, ezt viszont nem értékesíti a Malév. A kiszervezés egyik célja lehet az alapos portfóliótisztítás. A tervek szerint
a társaságnál marad – ez persze nagyban függ a privatizációtól – a repülőgép-karbantartás és a -szerelés. A vezérigazgató szerint az idén üzemi szinten még veszteséges lesz a légitársaság, a 2006-os üzleti évben azonban nyereséget várnak. Ugyanakkor, ha a jelenleg zajló tárgyalásos eljárásban az ÁPV Rt. nem ad túl a Malévon, olyan szintre hoznák fel a társaságot, hogy egy-két éven belül ismét meghirdethessék a privatizációt.
Az ÁPV Rt. vezetése szerint a nemzeti légitársaság jelenlegi méretével nem tud helytállni a nemzetközi porondon, és nem is tehető versenyképessé. Az eddigi nyilatkozatok azt sugalmazták, hogy a Malévval legjobb esetben is nullszaldó közeli eredmény érhető el, ennek tükrében némiképp meglepő azon állásfoglalás, hogy a cég jövőre nyereséges is lehet.
A leányvállalatként működő és a regionális forgalmat bonyolító Malév Express május elsejétől a Malévon belül működik. A cégvezetés szerint ezzel a járulékos költségeken éves szinten nyolcvanmillió forintot takarítanak meg. A Malév Express által üzemeltetett repülőgépek romániai nagyvárosokba is közlekedhetnek, ami hetvenmillió forint többletforrást jelent az rt.-nek. A két ország közötti légügyi egyezmény szerint jelenleg csak a Malév repülhet romániai célállomásokra. Mindemellett a tervek szerint hatszáz fővel csökken a Malév létszáma 2006 végéig. Ez éves szinten tízszázalékos létszámleépítést jelent. Információink szerint azért nem gyorsítják fel az elbocsátások ütemét, mert az ezzel járó költségekre nincs meg a kellő fedezet.



Hat vevőjelölt a Malévra? Június első felében derül ki: akadt-e a Malév Rt. privatizációjának tárgyalásos eljárásán olyan vevőjelölt, amely a nemzeti légitársaság új tulajdonosa lehet. Az ÁPV Rt. legutóbbi közlése szerint az eljárásra 14 cég jelentkezett. Lapunk úgy tudja: ezek közül tíz társaság megerősítette érdeklődését, és közülük már ki is választották azt a hatot, amelyekkel személyesen tárgyalnak majd. Lapunk elsőként megírta: az aspiránsok között található a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest Rt., az Air Bridge néven induló szibériai Krasair, a brit Argus Capital Ltd. befektetési alap, az olasz Air Europe, valamint egy portugál légicég. Továbbá érdeklődik a Malév állami tulajdonú részvénypakettje iránt az az Aviation Solutions International Kft., amely konzorciumnak tagja az Inforg Vegyépszer-érdekeltségű cég. A tárgyalások lebonyolítása után írásos végajánlatot kell benyújtaniuk azoknak a társaságoknak, amelyek ezek után is ringben kívánnak maradni. A végajánlatokat az ÁPV versenyeztetni fogja egymással. Úgy tudjuk, az ÁPV Rt. üzleti tervében számolt azzal, hogy elmaradhat a cég privatizációja. (H. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.