Hamarosan létrehoznak a Malév Rt.-nél egy új társaságot, amelybe az üzemanyag-értékesítési üzletágat szervezik ki. Az új társaság megalapításával együtt előkészítik az üzletág értékesítését, döntés azonban csak a privatizációs pályázat lezárását követően várható – értesült lapunk. A Malév Rt. vezetése abban az esetben is számít ugyanis erre a többletbevételre, amennyiben nem sikerül a légicégre új tulajdonost találni. A Malév pénzügyi helyzetét jelentős mértékben javítaná az egyszeri bevétel, ezzel a társaság likviditása még legalább két évig biztosítható – nyilatkozta lapunknak Gönci János vezérigazgató. Mint azt a vezérigazgatótól megtudtuk, várhatóan júliusban írnák ki a tendert az üzletág értékesítésére, így októberben már befolyhat az összeg a Malév kasszájába. Értesüléseink szerint ezzel az ügylettel legalább ötmilliárd forint bevételre tehet szert a légitársaság, ugyanakkor a tender kimenetelétől függően 8-10 milliárd forint többletforrásra is számítani lehet.
Ugyancsak előkészítés alatt áll a földi kiszolgálási tevékenység kiszervezése külön üzletágba, ezt viszont nem értékesíti a Malév. A kiszervezés egyik célja lehet az alapos portfóliótisztítás. A tervek szerint
a társaságnál marad – ez persze nagyban függ a privatizációtól – a repülőgép-karbantartás és a -szerelés. A vezérigazgató szerint az idén üzemi szinten még veszteséges lesz a légitársaság, a 2006-os üzleti évben azonban nyereséget várnak. Ugyanakkor, ha a jelenleg zajló tárgyalásos eljárásban az ÁPV Rt. nem ad túl a Malévon, olyan szintre hoznák fel a társaságot, hogy egy-két éven belül ismét meghirdethessék a privatizációt.
Az ÁPV Rt. vezetése szerint a nemzeti légitársaság jelenlegi méretével nem tud helytállni a nemzetközi porondon, és nem is tehető versenyképessé. Az eddigi nyilatkozatok azt sugalmazták, hogy a Malévval legjobb esetben is nullszaldó közeli eredmény érhető el, ennek tükrében némiképp meglepő azon állásfoglalás, hogy a cég jövőre nyereséges is lehet.
A leányvállalatként működő és a regionális forgalmat bonyolító Malév Express május elsejétől a Malévon belül működik. A cégvezetés szerint ezzel a járulékos költségeken éves szinten nyolcvanmillió forintot takarítanak meg. A Malév Express által üzemeltetett repülőgépek romániai nagyvárosokba is közlekedhetnek, ami hetvenmillió forint többletforrást jelent az rt.-nek. A két ország közötti légügyi egyezmény szerint jelenleg csak a Malév repülhet romániai célállomásokra. Mindemellett a tervek szerint hatszáz fővel csökken a Malév létszáma 2006 végéig. Ez éves szinten tízszázalékos létszámleépítést jelent. Információink szerint azért nem gyorsítják fel az elbocsátások ütemét, mert az ezzel járó költségekre nincs meg a kellő fedezet.
Hat vevőjelölt a Malévra? Június első felében derül ki: akadt-e a Malév Rt. privatizációjának tárgyalásos eljárásán olyan vevőjelölt, amely a nemzeti légitársaság új tulajdonosa lehet. Az ÁPV Rt. legutóbbi közlése szerint az eljárásra 14 cég jelentkezett. Lapunk úgy tudja: ezek közül tíz társaság megerősítette érdeklődését, és közülük már ki is választották azt a hatot, amelyekkel személyesen tárgyalnak majd. Lapunk elsőként megírta: az aspiránsok között található a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest Rt., az Air Bridge néven induló szibériai Krasair, a brit Argus Capital Ltd. befektetési alap, az olasz Air Europe, valamint egy portugál légicég. Továbbá érdeklődik a Malév állami tulajdonú részvénypakettje iránt az az Aviation Solutions International Kft., amely konzorciumnak tagja az Inforg Vegyépszer-érdekeltségű cég. A tárgyalások lebonyolítása után írásos végajánlatot kell benyújtaniuk azoknak a társaságoknak, amelyek ezek után is ringben kívánnak maradni. A végajánlatokat az ÁPV versenyeztetni fogja egymással. Úgy tudjuk, az ÁPV Rt. üzleti tervében számolt azzal, hogy elmaradhat a cég privatizációja. (H. E.)