Az FVF-hez tavaly beérkezett észrevételek számának mintegy 10 százaléka vonatkozott az energiaszolgáltatókra. Ugyanakkor a panaszbejelentések nagyobb hányadát – megközelítőleg 60 százalékát – tették ki a villamosenergia-szolgáltatókkal kapcsolatos panaszok. Ezen belül a Budapesti Elektromos Művek szolgáltatásaival elégedetlenek száma egymagában nagyobb volt, mint az összes többi villamosenergia-szolgáltatóéval – tájékoztatta lapunkat Sándor Angéla, az FVF szolgáltatás-ellenőrzési osztályának vezető főtanácsosa. A bejelentők zömében a számlák érthetőségét vagy számszaki helyességét kifogásolják. Problémát jelent, hogy az átalányfizetést választók esetében az éves elszámoláskor a fogyasztóknak jóváírandó összeget a szolgáltató nagyon későn fizeti vissza.
Sokan kifogásolják, hogy egyes szolgáltatók késedelmes befizetésnek tekintik a fizetési határidő utolsó napján teljesített díjfizetést, és emiatt késedelmi kamat megfizetésére kötelezik őket. Pedig a jogszabály ezeket a befizetéseket határidőben történt teljesítésnek tekinti. Sok a bizalmatlanság a telefonos ügyfélszolgálatokkal szemben is, mivel a bejelentő nem kap egy azonosításra alkalmas hivatkozási számot, aminek ismeretében bejelentésének sorsát követni tudná. Helytelen, hogy a szolgáltatók az ügyfelekkel fizettetik ki azt az időt is, amíg elhangzik a kötelezően végighallgatandó menüpont-felsorolás, illetve amíg az ügyintéző mások ügyeivel foglalkozik. Megoldást jelenthet, ha az ügyfél a hívás díját nem a betárcsázástól, hanem az ügyintéző kapcsolásától kezdve fizetné.
A panaszbejelentések gyakori témája, hogy a lakáscsere esetében a törvényben előírt kötelező mérőhely-ellenőrzést egyes gázszolgáltatók aránytalanul magas díjért végzik el. Az FVF szerint e panaszok jogosak, ezért már kezdeményezték a Magyar Energia Hivatalnál a jogszabályi rendezés előkészítését, hogy a mérőhely ellenőrzése a fogyasztók számára ingyenes legyen.
Gyakori fogyasztói panasz a gáz „fűtőértékének” elégtelensége is. Sándor Angéla szerint a gázszolgáltatók is érdekeltek abban, hogy az értékesítésre átvett földgáz fűtőértékével tisztában legyenek, hiszen ez alapján számolnak el a gáz szállítójával. A főváros négy földgázvizsgáló állomásán gázkromatográfok 15 percenként vizsgálják az átvett földgáz összetételét, majd az adatokat összehasonlítják az Országos Mérésügyi Hivatal által hitelesített etalon gáz összetételével. A szabványban előírt fűtőérték köbméterenként 34 megajoule, plusz-mínusz 5 százalék, amit a szolgáltatók a vizsgálatok szerint betartanak. A fűtőértéknek tulajdonított panaszok hátterében gyakran a gázhálózatok egyidejű igénybevétele áll, ami nyomásesést okoz, s ennek következtében a használt készülékek hatásfoka lecsökken. Emiatt válik szükségessé ugyanolyan fűtőhatás eléréséhez a megszokotthoz képest több energia vételezése. A probléma megoldását jelentő nyomásszabályozó állomások sűrűségének növelése azonban gazdasági korlátokba ütközik, a létesítés költségét végső soron a fogyasztó fizetné meg.
Hiteltelen mérőórák. A közüzemi szolgáltatók kötelesek a fogyasztásmérők főbb adatairól nyilvántartást vezetni, s mérőórától függően azokat 10-15 évente lecserélni. Az FVF egyik tavalyi ellenőrzése során azonban kiderült, hogy három áramszolgáltató és egy gázszolgáltató még mindig nagy mennyiségű nem hiteles fogyasztásmérőt üzemeltet és használ elszámolásra, megsértve ezzel a mérésügyi törvény előírásait. Így az energiaszolgáltatók közül – az eddigi erőfeszítések ellenére – nem felelt meg a törvényi előírásoknak a Démász mérőóráinak 13,34 százaléka, az Émásznál 9,2 százaléka, az Elműnél 5,2 százaléka, a Főgáznál pedig 11,58 százaléka.