Szolgáltatási zűrök

Elsősorban számlaértelmezési problémák merülnek fel az energiaszolgáltatókkal kapcsolatban, ám a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez (FVF) beérkező panaszok még számtalan területet érintenek. Ilyenek például a gáz fűtőértékével kapcsolatos észrevételek, a gázóra ellenőrzéséért kifizetett, aránytalanul magas díj vagy a telefonos ügyfélszolgálatok elégtelen és a fogyasztó számára költséges működtetése.

Dénes Zoltán
2005. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az FVF-hez tavaly beérkezett észrevételek számának mintegy 10 százaléka vonatkozott az energiaszolgáltatókra. Ugyanakkor a panaszbejelentések nagyobb hányadát – megközelítőleg 60 százalékát – tették ki a villamosenergia-szolgáltatókkal kapcsolatos panaszok. Ezen belül a Budapesti Elektromos Művek szolgáltatásaival elégedetlenek száma egymagában nagyobb volt, mint az összes többi villamosenergia-szolgáltatóéval – tájékoztatta lapunkat Sándor Angéla, az FVF szolgáltatás-ellenőrzési osztályának vezető főtanácsosa. A bejelentők zömében a számlák érthetőségét vagy számszaki helyességét kifogásolják. Problémát jelent, hogy az átalányfizetést választók esetében az éves elszámoláskor a fogyasztóknak jóváírandó összeget a szolgáltató nagyon későn fizeti vissza.
Sokan kifogásolják, hogy egyes szolgáltatók késedelmes befizetésnek tekintik a fizetési határidő utolsó napján teljesített díjfizetést, és emiatt késedelmi kamat megfizetésére kötelezik őket. Pedig a jogszabály ezeket a befizetéseket határidőben történt teljesítésnek tekinti. Sok a bizalmatlanság a telefonos ügyfélszolgálatokkal szemben is, mivel a bejelentő nem kap egy azonosításra alkalmas hivatkozási számot, aminek ismeretében bejelentésének sorsát követni tudná. Helytelen, hogy a szolgáltatók az ügyfelekkel fizettetik ki azt az időt is, amíg elhangzik a kötelezően végighallgatandó menüpont-felsorolás, illetve amíg az ügyintéző mások ügyeivel foglalkozik. Megoldást jelenthet, ha az ügyfél a hívás díját nem a betárcsázástól, hanem az ügyintéző kapcsolásától kezdve fizetné.
A panaszbejelentések gyakori témája, hogy a lakáscsere esetében a törvényben előírt kötelező mérőhely-ellenőrzést egyes gázszolgáltatók aránytalanul magas díjért végzik el. Az FVF szerint e panaszok jogosak, ezért már kezdeményezték a Magyar Energia Hivatalnál a jogszabályi rendezés előkészítését, hogy a mérőhely ellenőrzése a fogyasztók számára ingyenes legyen.
Gyakori fogyasztói panasz a gáz „fűtőértékének” elégtelensége is. Sándor Angéla szerint a gázszolgáltatók is érdekeltek abban, hogy az értékesítésre átvett földgáz fűtőértékével tisztában legyenek, hiszen ez alapján számolnak el a gáz szállítójával. A főváros négy földgázvizsgáló állomásán gázkromatográfok 15 percenként vizsgálják az átvett földgáz összetételét, majd az adatokat összehasonlítják az Országos Mérésügyi Hivatal által hitelesített etalon gáz összetételével. A szabványban előírt fűtőérték köbméterenként 34 megajoule, plusz-mínusz 5 százalék, amit a szolgáltatók a vizsgálatok szerint betartanak. A fűtőértéknek tulajdonított panaszok hátterében gyakran a gázhálózatok egyidejű igénybevétele áll, ami nyomásesést okoz, s ennek következtében a használt készülékek hatásfoka lecsökken. Emiatt válik szükségessé ugyanolyan fűtőhatás eléréséhez a megszokotthoz képest több energia vételezése. A probléma megoldását jelentő nyomásszabályozó állomások sűrűségének növelése azonban gazdasági korlátokba ütközik, a létesítés költségét végső soron a fogyasztó fizetné meg.



Hiteltelen mérőórák. A közüzemi szolgáltatók kötelesek a fogyasztásmérők főbb adatairól nyilvántartást vezetni, s mérőórától függően azokat 10-15 évente lecserélni. Az FVF egyik tavalyi ellenőrzése során azonban kiderült, hogy három áramszolgáltató és egy gázszolgáltató még mindig nagy mennyiségű nem hiteles fogyasztásmérőt üzemeltet és használ elszámolásra, megsértve ezzel a mérésügyi törvény előírásait. Így az energiaszolgáltatók közül – az eddigi erőfeszítések ellenére – nem felelt meg a törvényi előírásoknak a Démász mérőóráinak 13,34 százaléka, az Émásznál 9,2 százaléka, az Elműnél 5,2 százaléka, a Főgáznál pedig 11,58 százaléka.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.