Hitelkeret a fővárosnak

Huszonöt évre, összességében több mint egymilliárd eurós hitelkeretről szóló szerződést kötött tegnap az Európai Beruházási Bank, a magyar állam és a főváros. A csaknem egy évtizede tervezett négyes metró és a csepeli szennyvíztisztító megépítését most 2010-re ígérik az illetékesek, akik szerint a fejlesztések a közismert közbeszerzési visszásságok és a szervezési hiányosságok ellenére visszafordíthatatlanul beindultak.

2005. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wolfgang Roth, az Európai Beruházási Bank (EIB) alelnöke, Veres János pénzügyminiszter és Demszky Gábor főpolgármester tegnap aláírta azokat a hitelkeret-szerződéseket, amelyek alapján – ígéretük szerint – 2010-ig megépül a négyes metró a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér között, illetve a központi szennyvíztisztító Csepel északi részén. A két beruházás együttesen 1,7 milliárd euróba (425 milliárd forintba) kerül, ebből 1,07 milliárd eurót 25 éves futamidejű kölcsönnel az EIB finanszíroz.
A pénzügyminiszter szerint az ország tíz éve vár erre a pillanatra, a főpolgármester pedig azt hangsúlyozta, hogy a szennyvíztisztító működése után Budapesten százszázalékosan tisztított víz ömlik majd a Dunába.
Ismert, jelenleg a fővárosi szennyvizek csaknem hatvan százaléka szűretlenül kerül nagy folyónkba. Az 576 millió eurós programra százmilliós kölcsönt a főváros, 94 milliót az állam vehet föl, 305 millió eurót – vissza nem térítendő támogatásként – pedig az EU kohéziós alapjától remélnek. Deák András, a fővárosi közbeszerzési bizottság Fidesz–MKDSZ-es elnöke szerint viszont az uniós pénzeket csak akkor kapjuk meg, ha év végéig megkötik a kivitelezési szerződéseket. – A koalíció nagy sietségére jellemző, hogy az általa vezetett bizottság a múlt héten helyszíni kiosztással tárgyalt a nyolcvanmilliárd forintos ajánlattételi felhívásról – mondta Deák, aki Atkári János, jogköreitől megfosztott, az SZDSZ-frakcióból kizárt főpolgármester-helyetteshez hasonlóan vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte a beruházás késése miatt, sikertelenül.
Demszky Gábor ötödik gyermekének nevezve a négyes metrót, kijelentette: a beruházás immár viszszafordíthatatlan. A késlekedés fő okozójaként az Orbán-kormányt említette meg a főpolgármester. Kiemelte: a metróépítés 386 milliárd forintos költségének 79 százalékát az állam finanszírozza. A főváros 184 milliárd eurós hitelét nyolc részletben, tizenötmilliárdonként veszi majd föl.
Ughy Attila fővárosi önkormányzati képviselő, fideszes frakcióvezető-helyettes viszont arra emlékeztetett: több mint három éve az MSZP és az SZDSZ kormányoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.