A fővárosban is kizárt a nagykoalíció

A fővárosi Fidesz–MKDSZ frakcióvezetője kizárja a nagykoalíció lehetőségét a 2006-os önkormányzati választások után. Kupper András a lapunknak adott interjújában úgy vélekedett, a jelenlegi városvezetés tönkretette a fővárost. Szerinte egy kormányváltás esetén kiemelt szerep jutna Budapestnek. A politikust a Fidesz stílusáról, kampányterveiről és a botrányos PR-szerződésekről is kérdeztük.

2005. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor nevezi meg főpolgármester-jelöltjét a Fidesz?
– A Fideszben sok olyan jó képességű és ismert politikus dolgozik, aki alkalmas erre a megtisztelő feladatra. A jelölésnek azonban hosszadalmas procedúrája van. Várhatóan az országgyűlési választások után nevezzük meg főpolgármester-jelöltünket. Addig pedig rengeteg tennivalónk van a várossal, mi arra koncentrálunk.
– Eddig egy párt sem nevezte meg jelöltjét, mindegyik a jövő tavaszi választások után tervezi. Hallgatólagos négypárti konszenzus született erről?
– Nyilván a jövő évi parlamenti választások eredményétől is függ a jelölt személye, hiszen ez alapvetően befolyásolja a jelölési procedúrát.
– Miért, ha a Fidesz jól szerepel az országgyűlési választásokon, akkor más jelöltet állít, mint ha gyengébben szerepelnek?
– Változhat a következő kormányzati struktúra, és új, hatékonyabb rendszer épülhet ki, amely jobban bevonja a fővárost és a kerületeket a parlamenti döntésekbe. Kormányváltás után Budapest kiemelt szerepet és figyelmet kap, az új szerep pedig egyeseket elvonhat a közvetlen önkormányzati munkától.
– A 2002-es választási kudarc egyik oka nem az, hogy Budapestnek nem szánt a Fidesz különösebb szerepet?
– Budapesten soha nem épült meg annyi minden, mint épp az Orbán-kormány négy éve alatt, ám ez nem szokott megjelenni a médiában. Most azonban nyilvánvaló, hogy Demszky Gábor regnálása és a fővárossal azonos színezetű baráti kormány működése alatt valóban nem történt pozitív előrelépés semmilyen tekintetben. Sőt a tömegközlekedést, az utak, parkok állapotát és a korrupciót illetően csak visszalépés érzékelhető.
– Demszky Gábor leváltása és az SZDSZ kiszorítása érdekében elképzelhető-e, hogy a Fidesz nagykoalíciót kössön az MSZP-vel jövőre?
– Kutatásaink azt mondják, hogy 2006-ban a Fidesz a társszervezeteivel együtt, egyedül is meg tudja nyerni a választást. Nem a többi jobboldali pártra gondolok, hanem a Fidelitasra, a Lungo Dromra, a Kisgazda Polgári Egyesületre, a Kereszténydemokrata Néppártra, az MKDSZ-re. Történelmi lehetőség nyílik a Fidesz számára egy nyertes parlamenti választás után. Budapest hangsúlyos és pozitív képviseletével a kormányban 2006 őszére azt eredményezheti, hogy a Fidesz megszerezheti az abszolút többséget a közgyűlésben. A koalíciókötéssel kapcsolatban számunkra nem a pártokkal való viszony az első, hanem a cselekvés, a munka. Azok a személyek, akik ma az SZDSZ és az MSZP politikáját megszemélyesítik Budapesten, annyit ártottak ennek a városnak, hogy velük semmiképp sem tudunk koalíciót elképzelni.
– Európai felmérésekből kiderül, hogy Budapest az egyik legdrágább főváros, cserébe viszont nem lehet parkolni, sorra felszámolták a zöld területeket, a tömegközlekedés haldoklik. A Fidesz melyik területen orvosolná elsőként a problémákat?
– Élhetőbbé, vonzóbbá és olcsóbbá kell tenni a fővárost. Ehhez olyan új városvezetésre van szükség, amely stílusában és programjában egészen más. Sokkal együttműködőbb a kerületekkel, a kormánnyal és nem utolsósorban a civil szférával.
– A fővárosi fenntartású utakon a kátyúk számát kétszáz alá csökkentjük – ez volt Vajda Pál főpolgármester-helyettes hangzatos ígérete. Nem sikerült. A Fidesznek milyen kátyúmentesítő javaslatai lennének?
– A város vezetői ne ígérjenek olyat, amit nem tudnak teljesíteni. Ez nem egy év hibája. Másfél évtized teljesen elhibázott, koncepció nélküli politikáját tükrözi. Vannak helyek, ahol keresztülmegy egy teherautó, és rögtön újabb kátyú keletkezik. Minden utat 15 évente teljesen fel kellene újítani. Ez minden évben
7-8 százalékos teljes útrekonstrukciót igényel. Tehát amikor Demszkyék 2005-re 7-8 százalékot ígérnek, éppen csak megpróbálják szinten tartani az állagromlást. Ezzel szemben mi azt mondjuk, hogy ezt az arányt legalább tíz százalékra kell emelni, ennyi kell minden évben ahhoz, hogy az útfelújítás lemaradásából is ledolgozzunk valamennyit. Mi nem handabandázunk, nem osztályozzuk a kátyúkat aszerint, hogy amitől defektet kap az autó, az még nem kátyú, és amitől tengelytörést szenved a kocsi, az pedig már nem kátyú. A problémákat évek óta megoldani képtelen városvezetést éppen a kátyúval lehetne legjobban szimbolizálni. Az utak állapota pontosan jellemzi Demszky Gáborék 15 éves budapesti tevékenységét.
– Miként képzelik a régóta csőd közeli helyzetben lévő BKV konszolidációját?
– A BKV a szocializmusból megörökölt állami nagyvállalat képét tükrözi túlzott bürokratizmusával, ellenőrizhetetlenségével, pazarló gazdálkodásával. A BKV azonban nem csupán pazarló és bürokratikus, de ma már élet- és balesetveszélyes is. Ez egy kicsit is lelkiismeretes városvezetés számára tarthatatlan állapot. Új válságmenedzsmentre lesz szükség, amelynek át kell alakítania a BKV teljes struktúráját.
– Az egyik tavaszi fővárosi közgyűlési ülésen több olyan javaslatot is elutasított a városvezető koalíció, amely nemzeti jellegű, szimbolikus döntés lett volna komolyabb anyagi áldozatvállalás nélkül. A turulmadár szerintük megosztja a társadalmat, Jevgenyij Varga, Kun Béla népbiztosa – akiről a mai napig középiskola van elnevezve –, valamint a melegfelvonulás nem. Wass Albert-szobrot szintén tilos állítani a nemzet fővárosában.
– Az, aki azt mondja, hogy a turulmadár nem férne el a katona áldozatoknak emléket állító szobron, a magyarság történelmét tagadja. Mindez leleplezi a fővárosi SZDSZ-t, azt, hogy ők nem liberálisok. A szabad demokrata a Fővárosi Közgyűlés frakciói közül a legkevésbé toleráns és a legkevésbé liberális. Szimbolikus ügyekben elutasítók, gyakorlati ügyekben pedig tehetetlenek.
– Milyen kampánnyal készül a Fidesz az önkormányzati választásokra?
– Programmal és stílussal készülünk. Őszre tervezzük, hogy összefésüljük a három központban készülő budapesti terveket: a Kormányzás 2006, az Új Budapest Központ hosszú távú, illetve a frakció rövid és középtávú elképzeléseit. A legtöbb kerületben már zajlik a képviselőjelöltek kiválasztása. Együttműködésre készülünk az emberekkel, a kormánnyal, pártokkal és a kerületekkel. Olyan várost szeretnénk, amelyre büszkék a budapestiek. Bíznak önmagukban, a városukban, szeretnek itt élni. Minden városnak az a fokmérője, hogy a városba beköltöznek, vagy épp ellenkezőleg, elvándorolnak onnan. Meg kell állítani az elköltözés tendenciáját. Például az MSZP–SZDSZ által elfogadott Podmaniczky-tervben olvastam: „Budapest az utóbbi években Európában és Közép- Európában egyértelmű pozícióvesztést szenvedett el. A városlakók rendkívül elégedetlenek az életlehetőségek beszűkülésével, az életminőség romlásával. A fővárosiak nagy többsége romló színvonalúnak látja a köztisztaságot, az utak állapotát, a tömegközlekedés helyzetét.” Ezzel Demszkyék gyakorlatilag beismerték, hogy 15 év alatt a város legfontosabb problémáira képtelenek megoldást találni.
– Demszky Gábor szinte mindegyik önkormányzati választás előtt a 4-es metróval kampányolt. Önök milyen nagyberuházási tervekkel állnak majd elő?
– Rengeteg olyan javaslatunk van, ami minőségi változást hoz a város életében. Nem csak százmilliárdos presztízsberuházásokkal lehet érdemi változást előidézni a főváros életében. Mielőtt befejeznénk a
4- es metrót, a 3-as metró meghosszabbítását kellene megvalósítani, ki kell ugyanis vezetni a káposztásmegyeri lakótelepig, hiszen az ott lakók szinte Budapesttől elszakítva élnek, megfelelő közlekedés nélkül.
– Néhány SZDSZ közeli cég hitbizományává vált az útfelújítások és a nagyobb beruházások kommunikálása. Milyen lépéseket tesznek ez ellen?
– Ez csak a jéghegy csúcsa. Nemcsak a kommunikációnál, hanem szinte minden fővárosi beruházásnál felvetődik a korrupció gyanúja. Az útfelújításoknál történetesen dokumentálható és igazolható a gyanú. Kiderült, hogy kötelezővé tették a meghatározott PR-cégekkel való szerződést. Azt látjuk, hogy a beruházásra szánt összegekből az SZDSZ-hez közel álló PR-cégeknek kell pénzeket kifizetni. Deák András, a közbeszerzési bizottság fideszes elnöke ismeretlen tettes ellen feljelentést tett.
– Többször hallottam már olyan kritikát, hogy a Fidesz esetenként azért nem tud szót érteni a pesti panellakásokban élőkkel, mert az általa képviselt „bel-budai zsúrfiús”, illetve „mélypolgári” stílus és megjelenés nem vezetett eredményre. Erről mi a véleménye?
– Budapesten nagyon intenzíven képviseltük az itt élők, és hangsúlyosan a panelházakban élők érdekeit. A lakosság szimpátiája egyre inkább érzékelhető. A bel-budai zsúrfiús stílus egyébként sem ránk jellemző. A Szövetség tagjai ott élnek a pesti lakótelepeken, ugyanúgy, mint a budai kertvárosi részeken. Nagyon jól ismerik a város minden részén az emberek gondjait, örömeit; minden társadalmi rétegben, minden városrészben vannak fideszesek. Azt szomorúan tapasztaltuk, hogy a korábbiakban a budapestiek többsége az MSZP–SZDSZ-re szavazott annak ellenére, hogy a koalíció tönkretette a várost. A történelemben sohasem sikerült semmilyen hazugságot örökké fenntartani, így Budapesten is egyre többen ismerik fel az igazságot, és megtalálják a Fidesszel a kapcsolatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.