Autómentesség bicikliút nélkül

Kerékpárosok, autósok, szakemberek és politikusok is sikeresnek tartják az európai autómentes nap rendezvényeit, amelyek arra hívták föl a figyelmet, hogy az egyre növekvő forgalmú, zaj-, levegő- és környezetszennyezéssel sújtott nagyvárosokban is van alternatívája gépkocsik használatának. Ugyanakkor a tegnapi biciklis felvonulás szervezői és a Fővárosi Közgyűlés ellenzéki képviselői szerint elfogadhatatlan, hogy Budapesten több száz kilométernyi kerékpárút hiányzik a biztonságos közlekedéshez.

2005. 09. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk közlekedésének egyenrangú szereplőivé kívánnak válni a kerékpárosok – közölte lapunkkal Kürti Gábor, az európai mobilitási hét záróeseményeként megtartott autómentes nap budapesti rendezvényeinek egyik fő szervezője. Elmondta: a Critical mass, magyarul Kritikus tömeg nevű kerékpáros felvonulással kívánták felhívni a figyelmet az alternatív közlekedésre.
Egyre többen ismerik föl, hogy érdemes biciklizni. Budapesten egy év alatt megduplázódott a kerékpározók száma. A fővárosi önkormányzat a korábbi években is tartott a tegnapihoz hasonló rendezvényt, azonban mindig hét végén és csak egy-egy útszakaszon. Az idén az Andrássy utat 24 órára, teljes hosszában lezárták, és városszerte forgalomkorlátozások léptek életbe a felvonulás idején, az esti órákban. Az előzetes borúlátó jóslatok ellenére kiderült: napközben még autózni is lehetett a városban, mert sokan megfogadták a tanácsot, és otthon hagyták gépjárműveiket. Ugyanakkor a civil szervezetek elfogadhatatlannak tartják, hogy országszerte, de különösen Budapesten nagyon kevés a bicikliút. A Magyar Kerékpárosklub tegnap közleményben követelte a fejlesztést. A Levegő Munkacsoport európai felmérésekre hivatkozva állítja, hogy kontinensünkön az autóforgalom okozta légszennyezés miatt évente 300 ezren halnak meg.
Szálka Miklós (Fidesz–MKDSZ), a fővárosi városüzemeltetési bizottság alelnöke tegnap dokumentumokkal bizonyította be, hogy a városháza megbízásából évekkel ezelőtt készült tervrajzok szerint Budapesten 800 kilométer hosszú kerékpárút-hálózat kialakítására van lehetőség. Jelenleg azonban alig 140 kilométernyi úton lehet kerekezni. – A fővárosi önkormányzat az elmúlt két évben egy centiméter kerékpárutat sem épített, holott a tömegközlekedés fejlesztése mellett erre is kellene költeni, évente legalább 500 millió forintot – jelentette ki Szálka Miklós, aki sikeresnek, de kevésnek tartja a tegnapi akciót. A politikus szerint Budapesten mától visszaáll a közlekedési káosz, amelyet csak egy átgondolt városvezetési politika oldhatna fel. Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnöke egyetért azzal, hogy bővíteni kell a kerékpárút-hálózatot, ezt minden útépítésnél és -bővítésnél szorgalmazza is, de szerinte az új utak kialakítása rendkívül költséges.
Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes közölte: számításaik szerint 200 kilométernyi kerékpárutat kellene megépíteni ahhoz, hogy Budapesten összefüggő legyen a hálózat, amely a tervek szerint jövőre 20 kilométerrel hoszszabbodhat.
Hazánkban az idén ötven városban tartották meg az autómentes napot, míg Ausztriában több mint háromszáz település csatlakozott az európai akcióhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.