A kormány leépíti a vasutat

Putsay Gábor
2005. 11. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országgyűlésben tegnap folytatták a képviselők a vasúti közlekedésről szóló törvénytervezet általános vitáját, amelynek lezárásaként módosulna az Európai Unió (EU) irányelvei szerint az 1993 óta hatályban levő törvény. A vasúti liberalizáció – azaz a külföldi vasutak és magántársaságok megjelenése a magyar hálózaton – miatt szükséges a hatályos jogszabályok módosítása. Ugyanakkor elmondható, hogy a magyar vasutakat, főként a MÁV-ot felkészületlenül éri a piacnyitás, a törvénytervezet pedig bizonyos esetekben teljesen hiányos, vagy nem egyértelmű. Ezért eddig is nagy vita tárgya volt az Országgyűlésben a vasúti törvénytervezet, a költségvetési bizottságban legutóbb például csak az SZDSZ és az MSZP által benyújtott módosító javaslatokat támogatták. Az egyik szerint a Suzuki gyárat is kiszolgáló Esztergom–Almásfüzitő vasútvonalat vennék ki a transzeurópai hálózatból, ami egyben azt is jelentheti, hogy fejlesztésére az ország nem vehetne igénybe EU-s támogatási forrásokat. A kormányzati javaslatok között az is szerepel, hogy az országos törzshálózati minősítésből egyes szakaszok átkerülnének a mellékvonalak közé, amelyek esetében az állam kizárólagos tulajdon helyett csak többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezne.
Miközben Kóka János szakminiszter tegnap a parlamentben arról beszélt, hogy az elmúlt kormányzati ciklusban visszafogták az infrastrukturális fejlesztéseket, éppen az MSZP–SZDSZ-kormány idején gyorsult fel a magyar vasút és a MÁV hanyatlása. A MÁV Rt. mára teljesen eladósodott, a megrendelt személyszállítási szolgáltatások utáni termelési és fogyasztói árkiegészítés 2006-ban alig a felét éri el, mint amire szükség lenne a forgalom fenntartásához. Miközben a forgalom emelkedett, termelési árkiegészítésként a MÁV 2002-ben 60 milliárd forinthoz jutott, idén pedig 40 milliárdhoz. A pályavasúti fejlesztések esetében az idei volt az első év, hogy a vasút nem jutott költségvetési forrásokhoz. A 2002-es 55 ezerről a MÁV Rt. létszáma idén év végére 42 ezerre csökken, a visszafogott fejlesztések miatt a járműpark műszaki színvonala is romlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.