Az Országgyűlésben tegnap folytatták a képviselők a vasúti közlekedésről szóló törvénytervezet általános vitáját, amelynek lezárásaként módosulna az Európai Unió (EU) irányelvei szerint az 1993 óta hatályban levő törvény. A vasúti liberalizáció – azaz a külföldi vasutak és magántársaságok megjelenése a magyar hálózaton – miatt szükséges a hatályos jogszabályok módosítása. Ugyanakkor elmondható, hogy a magyar vasutakat, főként a MÁV-ot felkészületlenül éri a piacnyitás, a törvénytervezet pedig bizonyos esetekben teljesen hiányos, vagy nem egyértelmű. Ezért eddig is nagy vita tárgya volt az Országgyűlésben a vasúti törvénytervezet, a költségvetési bizottságban legutóbb például csak az SZDSZ és az MSZP által benyújtott módosító javaslatokat támogatták. Az egyik szerint a Suzuki gyárat is kiszolgáló Esztergom–Almásfüzitő vasútvonalat vennék ki a transzeurópai hálózatból, ami egyben azt is jelentheti, hogy fejlesztésére az ország nem vehetne igénybe EU-s támogatási forrásokat. A kormányzati javaslatok között az is szerepel, hogy az országos törzshálózati minősítésből egyes szakaszok átkerülnének a mellékvonalak közé, amelyek esetében az állam kizárólagos tulajdon helyett csak többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezne.
Miközben Kóka János szakminiszter tegnap a parlamentben arról beszélt, hogy az elmúlt kormányzati ciklusban visszafogták az infrastrukturális fejlesztéseket, éppen az MSZP–SZDSZ-kormány idején gyorsult fel a magyar vasút és a MÁV hanyatlása. A MÁV Rt. mára teljesen eladósodott, a megrendelt személyszállítási szolgáltatások utáni termelési és fogyasztói árkiegészítés 2006-ban alig a felét éri el, mint amire szükség lenne a forgalom fenntartásához. Miközben a forgalom emelkedett, termelési árkiegészítésként a MÁV 2002-ben 60 milliárd forinthoz jutott, idén pedig 40 milliárdhoz. A pályavasúti fejlesztések esetében az idei volt az első év, hogy a vasút nem jutott költségvetési forrásokhoz. A 2002-es 55 ezerről a MÁV Rt. létszáma idén év végére 42 ezerre csökken, a visszafogott fejlesztések miatt a járműpark műszaki színvonala is romlik.

Brüsszel vs. Magyarország: már több mint 40 ezren követelik Magyar Péterék távozását