Elavult a vasúti teherkocsipark

A MÁV Rt. árufuvarozási üzletágánál a nyereséges működés ellenére nem tudják elvégezni a fejlesztéseket, azonban szükség lenne megfelelő vasúti járművekre.

Putsay Gábor
2005. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Cargo Rt. 2006. január 1-jei megalakulása esetén a társaság eredményének ötven százalékát lehetne visszaforgatni fejlesztésekre, elsősorban a teherszállító vasúti kocsik felújítására. Jelenleg ugyanis a MÁV Rt. áruszállító üzletága rendelkezik Európa egyik legalacsonyabb színvonalú járműparkjával, annak ellenére, hogy nyereségesen működik. A MÁV Cargo Rt. jogilag önálló cégként, ám továbbra is a vasúttársaság tulajdonaként működne 2006-tól. Mint azt Kovács Imre, az áruszállítási üzletág igazgatója a Magyar Vasúti Magánkocsi Egyesület konferenciáján tegnap elmondta, a cég jelenleg 16 ezer teherszállító kocsival rendelkezik, ebből mindössze kilencezer üzemképes. A MÁV Cargóba a tervek szerint 13 ezer jármű kerül át apportként, a beruházások révén két éven belül valamennyi üzemképessé lehető, illetve a régóta halasztott nagyjavításokra is sor kerülhet. A nemzetközi árufuvarozásban éppen a kocsihiány jelenti a legnagyobb problémát a vasúttársaság számára, ami igen komoly fennakadásokat okoz az intervenciós gabona exportja esetén. Az igazgató elmondta: hetente 1600-1700 gabonaszállító vagonra lenne szükség, ugyanakkor a MÁV-nak 850 kocsi áll rendelkezésére. Az átmeneti igények kielégítése érdekében más vasutaktól, illetve magántársaságoktól bérelnek járműveket.
Magyarországon az európai uniós átlaghoz képest jelentős, 28-29 százalékos a vasúti áruszállítás részaránya, ami kedvező szabályozással, megfelelő fejlesztésekkel megőrizhető, kismértékben emelhető. Ezen belül is a legnagyobb üzlet a nemzetközi, illetve a tranzitforgalom, ugyanakkor a szomszédos országok vasútfejlesztési ütemétől is függ, hogy ezek a piacok megmaradnak, vagy a forgalom elkerüli hazánkat. A magánkocsi egyesület szerint a vasúti áruszállítás jelenlegi részarányának megtartása és lehetőség szerinti emelése nemzetgazdasági és környezetvédelmi érdek. Hiába rendelkezik a vasút szabad pályakapacitásokkal, elsősorban a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése kap jelentősebb szerepet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.