Infláció feletti áremelkedés

Jóval a tervezett 2-2,5 százalékos infláció fölött, tíz százalékkal emelkedhetnek Budapesten a jövő évi BKV-tarifák, s csaknem hat százalékkal a fővárosi közműdíjak, amelyek mértékéről holnap dönt a Fővárosi Közgyűlés. Az ellenzék elfogadhatatlannak tartja az infláció fölötti díjemeléseket, míg az MSZP–SZDSZ-koalíció szerint nincs mit tenni, így működik a kapitalizmus.

2005. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összességében 12,6 százalékos lesz Budapesten a tömegközlekedés tényleges éves tarifanövekedése 2006-ban, ha a Fővárosi Közgyűlés holnapi ülésén a városvezetés által beterjesztett 8-10 százalékos díjemelési változat közül a magasabbikat fogadja el. A BKV Rt. indoklása szerint az inflációhoz képest csaknem hatszoros emelkedést az idei kétlépcsős viteldíjemelés áthúzódó hatásai okozzák. A most tervezett változás az utasoknak 185 forintos vonaljegyárat jelent. A havi bérlet 6900, a tanuló- és nyugdíjasszelvény 2600 forintba kerülhet januártól. A víz- és csatornadíjak a tavalyi drasztikus emelés után „csak” 5,9, illetve 5,85 százalékkal emelkedhetnek. Így 2006. január 1-jétől köbméterenként 139,4, míg a csatornahasználatért 186,1 forintot kell fizetnünk, s a díjakat tizenöt százalékos áfa terheli. Ugyancsak 5,9 százalékos emelkedés várható a települési folyékony hulladékkezelés díjánál, amely köbméterenként 1239 forint plusz áfa lehet. A temetkezés 5,6 százalékkal drágul, a szemétszállításért 5,68 százalékkal kell többet fizetni.
– Elfogadhatatlan az infláció feletti közműdíjemelés, ezért garanciarendelet-tervezetet nyújtunk be a közgyűléshez – mondta tegnap Kupper András, a fővárosi Fidesz–MKDSZ-frakció vezetője. Zsinka László, a MIÉP–Jobbik-frakció vezetője szerint csak a re-
privatizáció jelenthet megoldást, mert a lakosságra nézve rendkívül hátrányos szerződéseket be kell tartani, ami a külföldi befektetőknek a főváros által vállalt menedzsmentdíj, illetve osztalék biztosítását jelenti.
– Politikai ripacskodás – jellemezte a fideszes javaslatot Bőhm András, az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője, aki szerint a díjemelések jelentős részét eddig is fejlesztésekre költötték a közműcégek. Gy. Németh Erzsébet, az MSZP fővárosi képviselőcsoportjának vezetője úgy véli, nem lehet korlátozni az árakat, mert „1990-ben a kapitalizmusra szavaztunk, nem a kommunizmusra”.



Húszmillió Aba Botondnak. Idén is húszmillió forintos prémiumot kap Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója úgy, hogy a tavaszi önkényes menetrend-módosításért bejelentett 20 százalékos csökkentést a megállapított 24 millió forintból vonják le – értesült lapunk. Somlyódi Csaba (MSZP), a fővárosi tulajdonosi bizottság elnöke szerint a testület a vezérigazgató 84 pluszfeladatának teljesítését többségében elfogadta. – A tömegközlekedés visszásságaiért – a busztüzekért, vagy a rázós trolikért – nem hibáztatjuk Abát, ellenben pozítivnak ítéltük meg a járműbeszerzéseket, valamint a 4-es metró beruházásának beindítását – mondta a bizottsági elnök. A fővárosi ellenzék szerint azonban egy fillér prémiumot nem érdemel a vezérigazgató, mert a BKV „legfőbb eredménye” a 60 milliárdos hitelállomány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.