Jogi bizonytalanság a reptéri privatizációnál

Szabó Eszter
2005. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár néhány napon belül győztest hirdethet az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a reptéri privatizációban, a magánosítást egyre nagyobb jogi bizonytalanság veszi körül. Információink szerint a Ferihegyi repülőtér üzemeltetésével korábban megbízott cégnek, a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-nek összesen öt pere van folyamatban több mint százmilliárd forint értékben a Budapest Airport (BA) Rt. ellen, miközben a Legfőbb Ügyészség még mindig vizsgálja a reptéri vagyonkezelésre vonatkozó beadványt. Eközben az érintett nagykövetségek tegnap cáfolták Kóka János gazdasági miniszternek a reptéri privatizációról tett hétfői kijelentéseit.
Információink szerint a folyamatban lévő öt perben az ellenérdekelt fél, amely most akár az egész reptéri magánosítást meghiúsíthatja, nem más, mint a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő Kft., az a cég, amelynek az állam a reptér üzemeltetési jogát egyszer már eladta. Az üzemeltetési jogot – amelyet most újra értékesíteni kívánnak – ugyan később a BA Rt. kapta meg, ám a FUF Kft. kanadai tulajdonosa, vitatva a döntést, azóta sem mondott le jogairól, s a washingtoni bíróság ítéletére vár.
*
A most folyamatban lévő öt per szintén a rendezetlen jogi helyzetből adódik, mivel a bíróságon megtámadott üzemeltetési jog elvétele után a cégnek olyan fizetési kötelezettségei maradtak fenn, amelyek megítélésük szerint nem őket, hanem a BA Rt.-t illetnék meg. A perekről Mészáros Mónika, a FUF Kft. ügyvezetője nem kívánt nyilatkozni, lapunk azonban több forrásból úgy értesült, hogy a BA Rt.-vel korábban lefolytatott egyeztetések nem jártak eredménnyel, ezért döntött a cég a keresetlevelek beadása mellett. Értesüléseink szerint az öt perből négy a FUF Kft. vitatott adófizetéseire, egy per az üzemeltetési jogra vonatkozik.
Növeli a BA Rt. eladása körüli jogi bizonytalanságot, hogy a Legfőbb Ügyészség még mindig nem fejezte be a reptéri vagyonkezelésre vonatkozó feljelentést, amelyet egy magánszemély még augusztusban nyújtott be ügyészségi vizsgálatra. A Legfőbb Ügyészség sajtóosztálya lapunk érdeklődésére tegnap megerősítette: jelenleg is vizsgálják a beadványt. Amennyiben a vizsgálat során az ügyészség azt állapítja meg, hogy a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) és a BA Rt. közötti vagyonkezelési szerződés érvénytelen, úgy éppen a jelenlegi privatizáció tárgya válik kétségessé. A beadvány készítője, Maxin Norbert lapunknak elmondta: ha a Nagy Zsolt ügyész által vezetett, több hónapja tartó vizsgálat azt állapítja meg, hogy a BA Rt.-nek nincsen érvényes vagyonkezelési szerződése, akkor az beláthatatlan következményeket jelent a most folyó privatizációban. Mint fogalmazott, bízik abban, hogy a Legfőbb Ügyészség a hatályos törvények szerint jár el, azaz megállapítja, hogy a BA Rt. jelenlegi vagyonkezelési megállapodása, így a most folyó magánosítás is törvénytelen. Maxin felelőtlennek nevezte a reptér eladásának felgyorsítását, mivel megítélése szerint a BA Rt. a törvények értelmében nem tekinthető szabályos vagyonkezelőnek, ezért a privatizáció szabálytalanul zajlik, miközben sérti az uniós versenyszabályokat.
Tovább bonyolítja a magánosítást, hogy a reptér vagyonértékelése – amelynek azt kell meghatároznia, hogy milyen piaci értékkel bírnak a társasághoz tartozó vagyonelemek – még mindig nem készült el, s az értékelést nehezíti, hogy a repülőtér területén elhelyezkedő egyes ingatlanok vagyonkezelési joga a mai napig nincsen megfelelően bejegyezve.
Eközben lapunk többszöri érdeklődése ellenére tegnap sem derült ki, hogy Kóka János gazdasági miniszter hétfői parlamenti beszédében milyen külföldi befektető elriasztásával vádolta meg Orbán Viktort, a Fidesz elnökét. Mint ismert, felszólalásában Kóka azt közölte, hogy tudomása szerint a BA Rt.-re pályázó egyik cég Orbánhoz fordult, s a volt miniszterelnök nem nyugtatta meg a potenciális befektetőt. Kóka ugyan később némileg finomított kijelentésén, ám a Népszabadság tegnapi száma már azt közölte, hogy miután a miniszter által említett befektető ország nagykövete nem kapott megnyugtató választ Orbántól, visszalépett a tendertől. Lapunk megkereste a két visszalépő cég országának, Ausztráliának és Dániának a budapesti nagykövetségét, amelyek illetékesei határozottan cáfolták az egyeztetéssel kapcsolatos híreszteléseket. Orbán egyébként egy tegnapi tévéműsorban szintén cáfolta Kóka kijelentését, Révész Máriusz, a Fidesz szóvivője pedig azt közölte: a következő napokban döntik el, lesznek-e jogi következményei Kóka felelőtlen vádaskodásainak.
Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője az állítólagosan elijesztett befektetőre vonatkozó kérdésünkre így válaszolt: Kóka János összegyűjti az erre vonatkozó információkat, s hamarosan ismerteti azokat.

Ellenőrzés alatt a KrasAir körül létrejövő holding? Az orosz vagyonügynökség állami ellenőrzés alatt akarja tartani a Malévra is pályázó krasznojarszki légitársaság, a KrasAir körül formálódó holdingot – adta hírül az MTI hétfői moszkvai lapok jelentése alapján. Mint ismert: a KrasAir a múlt év végén szövetséget hozott létre AiRUnion néven a Domodedovskie Avialinii (DAL), Omskavia, Samara és a Sibaviatrans légitársaságokkal. Az orosz állam birtokolja a KrasAir 51, a DAL 50 és a Samara 46,5 százalékát. Ezzel szemben Borisz Abramovics, a KrasAir vezére és hozzá kötődő struktúrák tulajdonában van a KrasAir és a Samara 40, a DAL 48,6, illetve az Omskavia 70 és a Sibaviatrans száz százaléka.
Abramovics szerint a tervezett holdingban az állam 42,19 százalékkal részesedne. Azonban az orosz vagyonügynökség októberben ellenjavaslatot tett: azt ajánlotta a KrasAir vezetőségének, hogy a holdingba vonják be az 51 százalékos állami tulajdonban lévő Bashkirskiye Avialiniit és a Vladivostok Aviát, valamint a szövetségi jelentőségű Pulkovót és Dalaviát. Ezzel szemben kimaradna a holdingból az Abramovics által ellenőrzött Omskavia és Sibirtrans. Elemzők megjegyezték, hogy az állami hányad növeléséhez elegendő egy-két légitársaságot bevonni a holdingba az említett négy közül. Sőt, az állam már azzal is bebiztosíthatja ellenőrzését, ha csak a Pulkovót és a vele egyesíteni tervezett GTK Rossiát viszi be a holdingba. A vagyonügynökség javaslata aligha van ínyére Abramovicsnak, hiszen szertefoszlathatja az új holding ellenőrzéséről szőtt álmait – mondta egy hivatalnok a Vedomosztyi című lapnak.

Sztrájkra készülnek a HC szakszervezetei. Minden szakszervezeti kezdeményezést elutasított a tegnapi egyeztető tárgyaláson a HungaroControl (HC) – Magyar Légiforgalmi Szolgálat menedzsmentje – értesült lapunk. Így a HC három reprezentatív szakszervezete – az Irányítástechnikai Dolgozók Független Szakszervezete, a Légiközlekedési Irodai és Gazdasági Dolgozók Szakszervezete, valamint a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete – csütörtökig adtak határidőt a cég vezetőségének arra, hogy a HC gazdasági társasággá való átalakításával kapcsolatos álláspontját megváltoztassa. Amennyiben ez nem történik meg, akkor a három érdekképviselet megkezdi a szolgálat államiból magántársasággá való átalakítása elleni sztrájk megszervezését. Az érdekképviseletek álláspontja szerint az átszervezés következtében csaknem 700 fő állása válhat bizonytalanná. A szakszervezetek azt is sérelmezik, hogy sem a szervezeti és működési szabályzatot, sem az átalakulásról rendelkező kormányhatározatot nem kapták meg egyeztetésre. Lapunk úgy értesült, hogy a közeljövőben már nemcsak a Budapest Airport Rt., hanem a HugaroControl ellen is megindítják a zajcsökkentés miatti pereket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.