Tegnap nyílt meg az Antik Enteriőr 2005 XII. magyarországi régiségkiállítás és -vásár, s a Plug 2005 kortárs művészeti kiállítás és vásár. Ez utóbbi idén először jelentkezik, 700 négyzetméternyi területen várja az érdeklődőket Budapesten a múzeum épülete mellett, a Felvonulási téren felállított modern sátorban. – A részt vevő műkereskedések közül sokan erre az alkalomra tartogatják a legjobb darabjaikat, s jó néhány külföldi érdeklődő kifejezetten a rendezvény miatt utazik Budapestre. Mindig igyekszünk valami újjal előrukkolni, ezzel magyarázható, hogy ennyi időn át talpon tudtunk maradni – mondja Galambos Sándor, a szervező Partner’s 2000 Kft. ügyvezetője.
A hazai piac szereplői közti közvetítés mellett a rendezvény nem titkolt célja a magyar műkereskedelem bekapcsolása a nemzetközi vérkeringésbe. Az Antik Enteriőr tizenegy esztendős története során Közép-Európa legnevesebb műtárgyvásárai között is előkelő helyet vívott ki magának, többek között a legjelentősebb német műkereskedelmi lap, a Weltkunst is feltünteti a vásárnaptárában. Nem véletlen, hogy a két legsikeresebb műtárgykereskedés, a Mű-Terem Galéria és a Kieselbach Galéria 1994, a kezdetek óta kiállít a rendezvényen. – A szakmai presztízs megköveteli egy komoly magyar galériától, hogy jelen legyen az Antik Enteriőrön – értékelte az eseményt Virág Judit művészettörténész, a Mű-Terem Galéria társtulajdonosa.
– Nemcsak azért veszek részt az Antik Enteriőrön, hogy eladjak, hanem azért is, hogy a karácsonyi árverésem anyagából is bemutassak műveket. Mindent megteszek azért, hogy a modern magyar festészet megítélése pozitív irányban radikálisan megváltozzon, ezt művészettörténészként is fontosnak tartom – mondja Kieselbach Tamás, a Kieselbach Galéria tulajdonosa.
A kiállítás iránti nemzetközi érdeklődést mutatja, hogy idén már két párizsi és egy zürichi galéria is részt vesz az eseményen.
2005-ben a nemzetközi műtárgypiacon több magyar vonatkozású aukciós siker is született: Londonban a Sotheby’s aukcióján Munkácsy Mihály Ásító inas című alkotása 85 ezer fontért, a kikiáltási ár közel háromszorosáért kelt el, míg Párizsban Miklós Gusztáv Hosszúkás fiatal lány című bronzszobráért 1 600 000 eurót fizetettek. Szeptemberben Chicagóban Rippl-Rónai a Kalitkás nő című festményének vázlata 520 ezer dolláros leütési árral világrekordot állított be: ez lett az Egyesült Államokban legdrágábban eladott magyar műalkotás. Munkácsy és Rippl-Rónai alkotásai már évek óta megjelennek az Antik Enteriőr-kiállításon, s idén Miklós Gusztáv több alkotása is látható lesz, csak úgy, mint Medveczky Jenő monumentális Circus Spektrum című képe, amely a tavaszi Sotheby’s- aukciót követően érkezett vissza Magyarországra, s Aba Novák Vilmos Cája cirkusza című műve, amely 70 évnyi lappangás után került elő, valamint Moholy-Nagy László két első világháborús rajza és 1921-ben készült főműve, a Spirál.
Az Antik Enteriőr tematikája évek óta változatlan, minden műtárgycsoport képviselteti magát, s a kiállított tárgyak megvásárolhatók a rendezvényen: bútorok, csillárok, szőnyegek, textíliák, szobrok, festmények, grafikák, nyomatok, metszetek, képkeretek, képeslapok, könyvek, térképek, dísztárgyak, üvegtárgyak, porcelánok, drágakövek, ékszerek, érmék, értékpapírok, ezüsttárgyak, fegyverek, néprajzi tárgyak, játékok, órák, technikai régiségek.
A kiállítás történetében az idei év újabb mérföldkövet jelent: a kortárs galériák tavalyi bemutatkozásának sikere után a szervezők úgy döntöttek, hogy önálló rendezvény, a Plug 2005 kortárs művészeti kiállítás és vásár keretében adnak lehetőséget a kiállítótérrel rendelkező, a publikum által ingyenesen látogatható tárlatokat szervező, művészkörüket menedzselő kereskedelmi galériáknak.
A Plugon a nemzetközi művészeti vásárokon tapasztalatokat szerzett, s művészeikkel a nemzetközi színtéren folyamatosan jelen lévő kereskedelmi galériák állítanak ki. Ezek a kereskedelmi galériák, a magyar kortárs művészet követeiként olyan jelentős vásárokon szerepeltek, mint a madridi Arco, a párizsi Fiac, a kölni Kunstköln, a berlini Artforum, a bolognai Arte Fiera, a bécsi viennAfair, a Paris Photo, a genfi Europ’Art, valamint a zürichi és frankfurti vásárok.
A műtárgy-kereskedelem helyzete azonban nem ennyire rózsás. A Fidesz-kormányzat 2001. január 1-jei hatállyal módosította a vámtörvényt, amelynek köszönhetően a műtárgyak bármely országból történő behozatala vámmentessé vált, ami azt eredményezte, hogy nem kellett utánuk általános forgalmi adót fizetni. Ám hazánknak az Európai Unióhoz való csatlakozása miatt a jelenlegi kabinet megváltoztatta a vámtörvényt, ezért az unión kívülről importált műtárgyakat – bizonyos esetektől eltekintve – ismét 25 százalékos áfa terheli. Mindez megritkítja a hazánkba visszaérkező műtárgyak mennyiségét, holott számos magyar érték található szerte a világban, amelyek kereskedelmi úton hazahozhatók, s indokolt is lenne, ha galériák, antikvitások révén vissza is kerülnének az országba.
Jó példa erre a már említett Rippl-Rónai-kompozíció, a Kalitkás nő I. Az Ernst Wastl és Korani Eleni műkereskedő házaspár, az Ernst Galéria osztrák–görög tulajdonosai vásárolták meg e festményt a chicagói Leslie Hindman Auctioneers szeptember 18-i árverésén. A 192. tételként indult, 76,7x54,7 centiméter méretű olaj-vászon kép 520 ezer dolláros leütése a járulékokkal együtt 590 400 dollárt (122 millió forintot) tesz ki. A házaspár azzal a céllal vette meg az alkotást, hogy hazánkba hozza, s kérdés, hogy ezt meg is teszi-e, vagyis hajlandó lesz-e ezért kifizetni a 30,5 millió forintnyi áfát.
Magyarországi árveréseken elért legmagasabb árak
Munkácsy Mihály:
Poros út, 220 millió Ft
Munkácsy Mihály:
A baba látogatói, 160 millió Ft
Tizianónak tulajdonítva:
Mária gyermekével…, 140 millió Ft
Gulácsy Lajos:
Régi instrumentumon játszó nő, 95 millió Ft
Gulácsy Lajos:
Nakonxipánban hull a hó, 80 millió Ft
Ferenczy Károly:
Nyári est, 80 millió Ft
Munkácsy Mihály:
Két család, 75 millió Ft
Szinyei Merse Pál:
Parkban, 70 millió Ft
Vaszary János:
Dinnyés csendélet, 60 millió Ft
Munkácsy Mihály:
Dűlő szénásszekér, 60 millió Ft