Uniós cukorreform és magyar javaslat

A hazai cukorgyártás megszűnésével járhat, ha életbe lép az uniós cukorrendtartás reformjára kidolgozott eredeti brüsszeli tervezet. Glattfelder Béla uniós néppárti képviselő javaslata még megmentheti a magyar termelőket.

Nagy Ottó
2005. 11. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeretné döntésre vinni az uniós cukorreform ügyét a mezőgazdasági miniszterek mai ülésén az EU agrár- és vidékfejlesztési biztosa, valamint a soros brit EU-elnökség – értesült a távirati iroda. Számos tagország – köztük Magyarország – ugyanakkor súlyos fenntartásokkal áll a reformhoz. Az Európai Bizottság cukorreform-tervezete idehaza drámai következményekkel járna – vélik ágazati szakértők. Ezért Glattfelder Béla fideszes színekben megválasztott néppárti uniós képviselő egy számunkra is kedvezőbb elképzelést dolgozott ki, amelynek lényege, hogy a cukor termelői árának tervezett 39 százalékos csökkentése helyett 25 százalékos mérséklést tartalmaz. Úgy tűnik, a képviselő által kidolgozott koncepciót – a magyar kormány mellett – az Európai Parlament többsége is támogatja.
Az EU és elődje, az Európai Gazdasági Közösség cukorrendtartása 1968 óta kiszámítható, magas jövedelmet biztosít a gazdáknak és a cukorgyáraknak. Ez a szabályozás a magas belső árakra, a termelést korlátozó kvótákra, magas importvámokra és a belső felesleg támogatott exportjára épül – jelentette ki lapunknak az uniós képviselő. Az országokra lebontott termelési kvóta két részből áll: a hazai keresletet kielégítő A kvótából, s a termelésingadozás kiküszöbölésére hivatott B kvótából. Az e kvótákon felül termelt cukor az úgynevezett C cukor. Az uniós garantált felvásárlási ár csak az A és a B kvótára vonatkozik. Jellemző viszont, hogy a cukorra alkalmazott uniós intervenciós ár háromszor magasabb, mint a világpiaci ár, a védővámok miatt pedig csak kedvezményezett országok juthatnak az EU piacaira – ismertette a helyzetet Glattfelder Béla.
A képviselő emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság álláspontja szerint a cukorreform elkerülhetetlen, többek között azért, mert a C cukor és az import miatt az unió évi 4-5 millió tonna, világpiacon értékesítendő cukorfelesleggel rendelkezik. Brazília, Ausztrália és Thaiföld eljárást indított az EU ellen a Világkereskedelmi Szervezetnél (WTO) azzal, hogy álláspontjuk szerint e felesleg értékesítése teljes egészében támogatott exportnak minősül, jelentősen meghaladja az EU számára a WTO-ban biztosított évi 1,27 millió tonnás támogatható exportmennyiséget. Az Európai Bizottság szerint ugyancsak a reform mellett szól, hogy a cukorszektor fenntartása komoly terhet ró az uniós költségvetésre, miközben a magas cukorárak a fogyasztókat sújtják.
– E szempontok mentén készítette el tavaly nyáron az Európai Bizottság a cukorreform első javaslatát, amely szerint a cukorárakat három év alatt egyharmaddal, a kvótákat pedig hárommillió tonnával kellene csökkenteni. Mindemellett lehetővé vált volna a kvóták tagállamok közötti kereskedelme, a termelőket pedig az árcsökkentésből származó bevételkiesés után hatvanszázalékos kompenzációban részesítették volna – tájékoztatott Glattfelder Béla. A napvilágra került javaslatok éles vitákat váltottak ki. Ezek eredményeképpen idén márciusra elkészült az Európai Parlament állásfoglalása, amelybe beépült Glattfelder Béla valamennyi módosító javaslata. Ezek közül a legfontosabb eltörölné a tagállamok közti kvótakereskedelem lehetőségét. A javaslatok második csoportja az import korlátozására irányul, például a nyugat-balkáni országok illegális kivitelének visszaszorításával. – A tagországok közötti kvótakereskedelem megakadályozásának azért nagy a jelentősége, mert a Magyarországon található cukorgyárak külföldi, főként német és osztrák termelők tulajdonában vannak. Mivel eddig a kvóták a tagállamokhoz kötődtek, a kvótakereskedelem lehetővé tenné a külföldi gyártulajdonos gazdáknak, hogy az általános kvótacsökkentést azzal ellensúlyozzák, hogy hazaviszik tőlünk a magyar kvótákat, ami rövid távon cukorágazatunk felszámolásához vezetne – húzta alá. Az Európai Parlament által elfogadott határozatot csak részben vette figyelembe az Európai Bizottság az idén júniusban közzétett cukorreform-javaslat elkészítésekor. Ebbe Glattfelder Béla kvótakereskedelemre vonatkozó javaslatát beépítették, viszont a bizottság újabb tervezete még drasztikusabb, 39 százalékos árcsökkentést tartalmaz. Az uniós képviselő emiatt indítványozta, hogy az árcsökkentést mérsékeljék 25 százalékra. A csekélyebb árcsökkentés mellett még biztosított a hazai cukorrépa-termesztés fennmaradása. Emellett a gazdák kieső bevételeit az eredetileg tervezett 60 százalék helyett 90 százalékban kompenzálnák. Glattfelder Béla tervezete tartalmaz két megszorító intézkedést is. Egyrészt elutasítja a C cukor kvótanövelését annak érdekében, hogy ne növekedjen az unió cukorfeleslege, másrészt a kedvezményes cukorbehozatali lehetőségekkel visszaélő importőrökkel szemben a behozatali jogok felfüggesztését helyezi kilátásba.
– A cukorreform Magyarország számára nem hozhat túl sok jót, mindenképpen gyárbezárásokkal kell számolni – állapította meg a képviselő. – Ezt Gráf József földművelésügyi miniszter is elismerte. Ha a reformot sikerülne a saját érdekeinknek megfelelően alakítani, akkor termelőink akár jól is járhatnának. Valójában a magyar érdeket az szolgálná a legjobban, ha nem is lenne cukorreform, a belső piaci egyensúlyt csupán az import korlátozásával teremtenénk meg. Sikernek tekinthető, hogy javaslataimat, amelyek a leginkább szolgálják a hazai érdekeket, az érintett európai érdekcsoportok és az európai parlamenti frakciók többsége támogatja. Ezzel elkerülhetnénk a hazai cukorgyártás felszámolását, amihez persze az is kellene, hogy az Európai Parlament után a kormány is képviselje a magyar érdekeket – szögezte le Glattfelder Béla.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.