Ígéretözön a fővárosi bicikliseknek

Tíz év múlva összefüggő lehet a budapesti kerékpárút-hálózat – jelentette be a napokban Demszky Gábor főpolgármester, aki éppen tizenöt évvel ezelőtt ígérte meg, hogy megválasztása utáni négy esztendőben – Bécshez hasonlóan – megteremtik a biciklis közlekedés feltételeit. Míg az osztrák fővárosban két év alatt építettek 400 kilométer kerékpárutat, nálunk 15 év kellett 142 kilométernyi szakasz átadásához.

2005. 12. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 300 kilométeres lesz 2015-re a Budapestet átszövő kerékpáros-főhálózat – mondta Demszky Gábor főpolgármester, amikor december elején átadta a legújabb, 915 méteres fővárosi kerékpárutat a Bajcsy-Zsilinszky út mentén. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes szerint a civil szervezetekkel együttműködve alakították ki a legújabb útvonalat, a fővárosban elsőként alkalmazva a piros, öntött aszfaltos technológiát. Tervek szerint a következő két évben több mint 32 kilométer új bicikliutat építenek majd, párhuzamosan az úgynevezett Podmaniczky-program alapján indított közútfelújításokkal. – A kezdeményezés követendő példa minden városnak – vélekedett Bodor András, a gazdasági miniszter kerékpárügyi megbízottja, az Európai Kerékpáros Szövetség alelnöke.
Szálka Miklós, a fővárosi városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke szerint azonban félő: a városvezetés ismét csak a tizenöt éve megszokott látványakciókat folytatja. – Demszky Gábor 1990-es választási programjában azt ígérte, hogy – Bécs mintájára – néhány év alatt behálózzák Budapestet kerékpárutakkal. Csakhogy amíg a kilencvenes évek közepén Ausztria fővárosa két év alatt 400 kilométeres szakaszt építtetett, s mára a bicikliút-hálózat hossza meghaladja az 1000 kilométert, addig mi másfél évtized alatt alig több, mint tizedannyit tudunk felmutatni – szögezte le az ellenzéki politikus, hozzátéve: a főváros 2006-os költségvetési koncepciójának tervezetében egy fillér sem jut kerékpárút építésére.
Emlékezetes, az idei autómentes napon, szeptember 22-én tartották a Critical Mass (kritikus tömeg) elnevezésű kerékpáros felvonulást, amelyen húszezer ember tekert át a városon, hogy felhívják az illetékesek figyelmét a budapesti biciklizés nehézségeire. Kürti Gábor, az esemény főszervezője lapunknak elmondta: a most felavatott kerékpárút kompromisszum eredménye. A kerékpáros civil szervezetek megállapodást kötöttek a Főpolgármesteri Hivatallal, hogy ezután velük egyeztetve készülnek az újabb utak. – A Bajcsy-Zsilinszky úton valóban biztonságosabban lehet kerekezni az elkerített részen, azonban nem szerencsés, hogy a járdából szelték le a kerékpárosok helyét – mondta Kürti Gábor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.