Kelenföld

Ludwig Emil
2006. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tudjuk, Magyarországnak egy ideje nem szívügye a vasút. Az individuális motorizáció a buli, igaz, hogy nincs saját autógyártásunk, üzemanyagunk, de lehet másoktól venni. Szerencsére szépen le vagyunk maradva a sztrádaépítésben is, most viszont lehet csinálni a tűzijátékot kilométerenként hárommilliárdért. Hogy milyen zombi lett mára a vasút, mutatja a Kelenföldi pályaudvar. Ez a hely Budapest – és az ország – legnagyobb forgalmú elágazó-áteresztő pályaudvara, vágányaira naponta 340 személyszállító vonat érkezik és indul tovább, utasok tízezrei szállnak le-fel a vonatokra. Ez fővárosunk nyugati kapuja, a kontinens boldogabbik feléből hozzánk érkezők jó része itt kapja az első élményt Budapestből (igaz, mások a Ferihegyről bevezető út festői vidékében gyönyörködhetnek, ismét mások a világvárosi közutak kalandját élvezhetik).
Az 1861-ben megnyílt császári és királyi Déli Vaspálya Társaság első indóháza helyébe 12 évvel később épült a régen Újbudának nevezett, szabvány szerinti pályaudvar. Eleinte csupán két pár vágány haladt át rajta, majd évtizedről évtizedre szaporodtak a sínek, nőtt a terület, s ma kéttucatnyi vágányt számolhatunk meg Kelenföldön. Aztán megállt a „haladás”. A környék sosem volt igazán kellemes. Tüzelő- és építőanyag-telep, villamoskocsiszín, munkásszállók; a Budaörsi út felé átvezető sötét, keskeny, végtelenül hosszú aluljárón még a vagányok is sietve szedték a lábukat, a szomszédos kocsmákban a rendőrök minden este tartottak – eredményes – razziát. A jó öreg Rétisasba fegyveres testület tagjaiként be sem mehettünk, igaz, mire a helyőrségi laktanyából kiért a járőr, addigra mi már bent voltunk a közeli „hotel Kinizsiben”.
Barátságtalan volt a pályaudvar előtti szürke és kivilágítatlan Etele tér a szocialista realizmus idején, de az egyik oldalán volt egy otthonosan berendezett kis presszó, tűrhető közönséggel. A pályaudvar várótermében hideg téli éjszakán a MÁVAG-vaskályha melegénél elidőzhetett, akinek várakoznia kellett. Az elnyomott alkotó tehetségek akkoriban megelégedtek egy-két, ceruzával a vécéfülke falára felírt strófával, szó sem volt az egész fal befújásáról drága festékkel. Minek nevezzük tehát azt a jelenséget, azt a förtelmes látványt, amely az Úr 2006. esztendejében fogad a MÁV Kelenföldi pályaudvarán és közvetlen szomszédságában? A szabad versenyes kapitalizmus vívmányának? A liberalisták győzelmének? Az intézményesült rendetlenség diadalának? Végül is mindegy.
Ami vigasztaló, legfelül olvasható. Ha nem is szívesen, de holnap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.