Az ügynök múltja

Baljós előjellel kezdődött az új James Bond-film, a Casino Royale forgatása a cseh fővárosban, ahol a főszereplőnek, Daniel Craignek már az első akciójelenetnél kiütötték két fogát. Mindez azonban nem elég: a rajongók egy része máris bojkottálja az alkotást. Szerintük Craig nem elég jó erre a megtisztelő feladatra.

2006. 03. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A James Bond-filmek egyik rajongói csoportja külön weboldalt hozott létre, amelyen a készülő Casino Royale bojkottjára szólítanak fel. Elsősorban az új Bond-film főszereplőjének kiválasztása dühítette fel a 007-es ügynök híveit. Állítólag arra akarják rávenni a Sonyt, hogy tekintsen el Daniel Craig szerződtetésétől. Ugyanakkor az előző Bond, Pierce Brosnan kijelentette, hogy kiváló színésznek tartja utódját.
Amíg a rajongók vitatkoznak Craig művészi adottságairól, érdemes visszapillantani, hiszen a brit szuperügynök története immár hatvan évre nyúlik vissza, sőt ha írójának születési időpontját tekintjük, még messzebbre. Ian Fleming 1908-ban született. Konzervatív képviselő édesapja korán elhunyt, a család pedig úgy döntött, hogy a híres etoni középiskolába küldi a gyereket. A kis Ian azonban nagyobb érdeklődést mutatott a sportok, mint a tanulmányok iránt. A sandhursti katonai akadémián sem járt nagyobb sikerrel, így aztán Svájcban és Németországban fejezte be iskoláit, majd 1931-ben a Reuters hírügynökségnél kezdte újságírói pályafutását. Később – ahogy ő mondta – elszegődött „a világ legrosszabb tőzsdeügynökének”. Ebben a minőségében Oroszországba is eljutott, ahonnan helyszíni tudósítást küldött a Timesnak, de válaszra sem méltatták.
Londonba visszatérve Ian Fleming a bohém fiatalok egyhangúnak nem mondható életét élte. Bár erkölcsi aggályai nemigen voltak az életben, a visszaemlékezések szerint valamifajta józan életszemlélet még ezekben az időkben is jellemezte. Már híres íróként a maga sajátos módján egyértelműsítette: „Normál testhőmérsékletű heteroszexuálisok számára írok…”
A második világháború kirobbanása előtt a brit titkosszolgálat visszaküldte a Szovjetunióba és Lengyelországba mint oknyomozó riportert, hogy információkat szerezzen a hadi felkészültségről. Több missziót teljesített a háborúban, megszervezte az ellenséges tengeralattjárók legénységének harci szellemét megtörő propagandát, személyesen adott át szupertitkos információkat egy francia admirálisnak, kódolt üzeneteket szerzett meg a lelőtt német repülőgépekből. Egyszóval igazán James Bond módjára élt egészen 1964-ben bekövetkezett haláláig. Szívroham végzett vele.
Fleming a háború utolsó évében Jamaicán szemelt ki magának egy villát, megvette, s 1944-ben ott kezdte írni Casino Royale című regényét. Ez volt az első a James Bond-sorozatból. Végeredményben a 007-es ügynök kalandjainak tizennégy epizódját írta meg, könyveit 36 nyelvre fordították le, s világszerte több mint 65 millió példányt adtak el belőlük. „Fleming teremtette meg Nagy-Britannia legjellemzőbb figuráját, ha nem számítjuk Diana hercegnőt” – vélte Simon Winder, a Penguin kiadó marketingigazgatója. Szerinte a James Bond-könyvek figyelemre méltó képet adnak arról, milyen volt Nagy-Britannia az ötvenes években. Tegyük hozzá, hogy a Bond-filmek a maguk korában üzleti és művészi szempontból egyaránt úttörő vállalkozásnak számítottak, arról nem is beszélve, hogy a sorozatban felbukkanó ötletes szerkezetek a nagy hatalmú KGB-t is megtévesztették. Az oroszok azt hitték, hogy a 007-esről szóló filmekben használatos gépezetek állandó tartozékai a nyugati ügynökök felszerelésének. A KGB négy részleget is létrehozott a fegyverek, a megfigyelés, a mérgek és a titkosírás tanulmányozására. Állítólag a halálos nyilakat lövöldöző cigaretta, a lézerfegyverek, a tengeralattjáróvá alakítható gépkocsi és az oxigént tartalékoló töltőtoll érdekelte őket a leginkább.
James Bond számára az áttörést és sikert az amerikai EON Productions több mint negyven éven át tartó filmsorozata biztosította. A világ lakosságának fele látott legalább egy James Bond-filmet – nyilatkozta egykor büszkén Albert R. Broccoli, aki 1996-ban bekövetkezett haláláig az addig filmvászonra került öszszes produkció nemzetközileg elismert producere volt. A nyilatkozat megállja a helyét, hiszen a James Bond-sorozat a Csillagok háborúja trilógia után a filmipar történetének második legnagyobb nyereséget termelő sorozata. A brit titkos ügynök bevetéseit eddig húsz alkalommal vitte vászonra a Broccoli nevével fémjelzett EON és a United Artists, emellett készült két nem hivatalos film, televíziós sorozat, valamint egy rajzfilm is az ifjú James Bond kalandjairól.
Fleming egyébként James Bond nevét egy amerikai ornitológustól kölcsönözte, akinek A nyugat-indiai szigetek madarai című tanulmánya Ian Fleming kedvenc könyvei közé tartozott. Nem csoda, hiszen ő maga is lelkes madármegfigyelő volt. Titkos ügynökének névválasztását a következőképpen indokolta: „A legegyszerűbb, legunalmasabb nevet akartam adni neki, a James Bond sokkal jobb volt, mint például az érdekesnek hangzó Peregrine Maltravers. Bond egzotikus helyzetekbe keveredik, ő maga azonban mindig semleges figura marad.”
Nem tudni, hogy Roger Moore megfelelt-e a Fleming által támasztott igényeknek, annyi azonban bizonyos, hogy a szerző legszívesebben a megnyerő arcú angol színészre bízta volna a hős szerepét. Moore 1962-ben nem vállalhatta a felkérést, ugyanis szerződés kötötte az Angyal címen induló tévésorozathoz. A választás így az addig ismeretlen, jelentéktelenebb mozifilmekben szerepet vállaló Sean Conneryre esett. Őt Broccoli és az első, második és negyedik 007-es filmet rendezőként jegyző Terence Young pártfogolta. Fleming kezdetben vonakodott Connery szerepeltetésétől, „nem túl kifinomult jellemnek” tartotta az egykori testépítőt, korábban teherautó-sofőrként, kétkezi munkásként dolgozó skót színészt. A csaknem 190 centiméter magasságú, széles vállú Connery azonban minden előítéletet legyőzött, valóban lenyűgözően alakította a brit titkosszolgálat emberét. Férfias stílussal ruházta fel a figurát, minden nőt meghódított, rosszakaróit legyőzte. Az első filmben a mű címében is szereplő dr. No akarta megszerezni a világhatalmat. (A glóbusz elpusztításának szándéka egyébként visszatérő motívum a James Bond-filmekben). „Nem akarunk doktort!” – hirdették a japán filmplakátok, mivel úgy értelmezték a film címét: „Dr.? No!”
James Bond és Sean Connery szó szerint Bond-őrületet váltott ki az 1960-as években, amely a Goldfinger bemutatása után csúcsosodott ki. A kémfilmek ugyanis minden néző igényét kielégítették: sosem felejtették ki az izgalmat, a feszültséget, az akciót, a szexet, a gyönyörű nőket, az autós üldözéseket, a kaszkadőrmutatványokat, a lenyűgöző tájakat, a futurisztikus díszleteket, a szuperszerkentyűket, a fegyvereket, az elegáns öltönyöket, a legtöbb esetben szovjet gonosztevőket. A sikerhez nagymértékben hozzájárult John Barry zenéje és a Monty Norman által kitalált felejthetetlen James Bond-motívum, amely minden egyes film kezdetén felhangzik.
Noha a Bond-filmek kissé túllépték a valóság határait, Ian Fleming kiállt amellett, hogy történetei ugyan meseszerűek, de a benne foglaltak nem elképzelhetetlen események. A Sean Conneryt 1973-ban követő Roger Moore (az ausztrál modell, George Lazenby két Connery-film között egyszer játszotta a 007-est) és az őt legtöbbször rendező John Glen azonban már sokkal humorosabbra vette a figurát. Ennek megfelelően megszólalt például a Beach Boys a Halálvágta (A View to a Kill) című filmben, James Bond pedig tudálékos nőcsábász lett, akinek gyerekes viselkedése gyakran bosszantotta fel főnökét, M.-et. Ian Fleming elképzelései Timothy Daltonnal és Pierce Brosnannel az 1980–90-es években tértek vissza. Az ír Brosnant Sean Connery után a legjobb 007-es ügynöknek tartották.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.