Kelta mozi

Nagyszabású ír történelmi film, a The Wind That Shakes the Barley (Rázza a szél az árpát) nyerte az 59. cannes-i fesztivál fődíját. A hazai sajtóban leginkább A szél megcsapta Barneyt-ként – tipikus melléfordítással – emlegetett mű címe egy népszerű Robert D. Joyce-dalt idéz. Ken Loach rendező kitett magáért, a kritikusok és a mozilátogatók pedig ismét felfedezték Észak-Írországot.

Szentesi Zöldi László
2006. 06. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A veterán brit filmrendező, Ken Loach alighanem maradandót alkotott az 1920-as ír polgárháború filmre vitelével. Kevesek előtt ismert életművében kezdettől fogva két szál dominált: az elesettek, az angol, skót és ír kisember mindennapjai mellett megrázó erővel ábrázolta a politika gyarlóságait. Első ismertebb filmje, az 1967-es Szegény tehén is kényszerű összekapcsolódásban ábrázolja a közügyeket és a magánéletet. Később Loach elmélyült a chilei válságban, aztán brit alkoholisták, másodgenerációs pakisztániak, sokgyermekes anyák sorsát ábrázolta filmjeiben, az igazán rangos szakmai elismeréseket csak az ezredforduló után söpörhette be. Először a velencei filmfesztivál legjobb rövidfilmjének járó díjat vette át társalkotóként a 11/09/01 – szeptember 11. című filmért, majd az Édes kamaszkor kapta meg 2002-ben az Európai Filmakadémia díját. Két évvel később a Még egy csók berlini sikere után már nem volt kétséges, hogy Loach befutott Európában, így aztán senkit sem lepett meg, hogy az idei cannes-i fesztiválon elvitte az Aranypálmát.
Már 1990-ben megfilmesítette az északír polgárháborút, azonban a magyar mozikban is bemutatott Titkos hadsereg című alkotása nem keltett feltűnést. Bírálói szerint nem sokat tett hozzá a közismert tényekhez. Voltak, akik a túlságosan puritán képi világra, a film némiképp erőltetett dokumentarista jellegére panaszkodtak, mások a túlságosan színtelen jellemformálást tették szóvá. Loach azonban nem szakított az ír témával, és talán jól tette, mert a nemzetközi politikában immár nyugvópontra jutott három évtizedes polgárháború történései mindig is vászonra kívánkoztak. Ezúttal időpontot változtatott: a The wind that shakes the barley a kilenc évtizeddel ezelőtti Írországba repít vissza, amikor a zöld szigetet vérbe borították az egymással háborúzó köztársasági fegyveresek és brit katonák.
Ahogyan újabban megszokhattuk, a napi politika, pontosabban az amerikai hegemónia bírálata Cannes-ban is uralta a fesztivált. Igaz, hogy Loach leginkább a londoni kormánynak címezte keresetlen szavait, de senkinek nem lehetett kétsége afelől, hogy különleges üzenetet tulajdonít az ír szabadságharc felidézésének. A rendező már a vetítést megelőző sajtótájékoztatón egyértelműen utalt a párhuzamokra: „Manapság is vannak megszálló hadseregek, amelyeknek egyesek ellenállnak. Ugye, mindenki tudja, Nagy-Britanniának jelenleg hol tartózkodik illegálisan megszálló hadserege.” Jóllehet Loach napi ügyekről szólt, már önmagában a témaválasztás is kényes kérdésnek számít a szigetországban, különösen azért, mert az első hírek szerint a nagydíjas film meglehetős ellenszenvvel ábrázolja az írországi brit állami elnyomást. Így aztán némiképp háttérbe szorult, hogy egy évtized után először nyert brit film Cannes-ban. Az angol mozilátogató lassan úgy érezheti magát a saját történelméről szóló filmeket szemlélve, mint a második világháborús szerepükkel újra és újra szembesülni kényszerülő németek: kényelmetlenül és feszengve. Az utóbbi évtizedekben megingott a brit birodalomról alkotott hagyományos kép (Gandhi), „lehullt a lepel” az ősi kollégiumokról (Tűzszekerek), s újabban már a középkor sem az övék (Rettenthetetlen). Különösen nagy erővel tör fel az angolellenesség az északír polgárháborút, közelebbről a brit katonai megszállást és az Ír Köztársasági Hadsereg (IRA) szerepét vizsgáló ír filmalkotásokban.
Ezek sorában Jim Sheridant és alkotói stábját illeti a képzeletbeli első helyezés. Producerként, íróként és rendezőként jegyzett filmjei – A rét, A bal lábam, Amerikában – mind-mind az ír nemzeti lét nagy kérdései körül forognak: az otthon maradás, az emigráció, a helytállás vagy az önfeladás nagy ívű példázatai. Közben persze lehetetlen szót nem ejteni a házba tolakodó szomszédról, az angol katonáról és telepesről. Az északír témájú A bunyós, Apám nevében és Őt is anya szülte című filmjeiben – az első kettőben a briliáns Daniel Day-Lewis a főszereplő – Sheridan éles kritikával szemléli Észak-Írország mindennapjait, s nincs sok jó szava a brit közigazgatásról és hadseregről. Az Apám nevében megtörtént esetet dolgoz fel, a hetvenes évek derekán ártatlanul bebörtönzött Gerry Conlon és a „guildfordi négyek” megrázó történetét. A huszonéves fiatalembert és társait a brit igazságszolgáltatás az elégtelen bizonyítékok ellenére IRA-tagnak és többszörös merénylőnek nyilvánította, és akkor sem mentették fel őket, amikor a valódi elkövetőket kézre kerítették. Sheridan filmje valósággal lerombolta a független brit igazságszolgáltatás mítoszát, s kis túlzással azt lehet mondani, hogy több hívet szerzett az északír köztársasági mozgalomnak, mint az előző harminc esztendő minden IRA szponzorálta könyve, újságcikke, dokumentumfilmje. A bunyósban hitelesen mutatja be az IRA-n belüli torzsalkodást, a köztörvényes bűncselekményekbe fúló bandaharcokat, a nyugat-belfasti katolikus gettók világát. Az Őt is anya szülte az 1981-es Bobby Sands-féle éhségsztrájknak állít emléket, hitelesen dokumentálva a Thatcher-kormány hajlíthatatlanságát és a brit fegyintézetekben uralkodó állapotokat.
Jim Sheridanhez hasonlóan erőteljes dokumentarista hajlamú Neil Jordan, aki a Síró játékkal és a Michael Collinsszal alkotott maradandót az ír politikai témájú filmek történetében. Az előbbi magánéleti konfliktusok gyűjteménye északír környezetbe ágyazva. A Michael Collins nagyszabású történelmi film hollywoodi sztárokkal. Aligha kétséges, hogy ennél hatásosabban egyetlen alkotás sem mutatta be a XX. századi ír–angol szembenállást. Jóval szerényebb kísérletként értelmezhető két amerikai film, a Férfias játékok és Az ördög maga. Harrison Ford, Brad Pitt és más szupersztárok sem tudták feledtetni a közhelyes történetszövést, ráadásul a történeti hitelességgel is bőven akadt gond.
Fontos körülmény, hogy az északír témájú filmek alkotói – írek, britek vagy éppen amerikaiak – rangos szakmai kitüntetések birtokosai. A Síró játék Oscar-díjat kapott, a Michael Collins Aranyoroszlánt, az Apám nevében Aranymedvét, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Ehhez a sorhoz csatlakozik most Ken Loach alkotása. A szakma és a mozilátogatók pedig a jelek szerint továbbra is élénken érdeklődnek az ír történelem és az északír mindennapok iránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.