Hol a pénz? – idézte az ellenzék által gyakran feltett kérdést a miniszterelnök nemrég parlamenti beszédében, s rögtön meg is válaszolta: elment szociális kiadásokra, az állam működtetésére, kamatfizetésre stb. Feltétlenül szükséges és igazságos kiadásokra… Mint mondjuk az a kétmilliárd forint, amelyet a kormány a választási kampányban saját népszerűsítésére és különböző felmérésekre költött. A Miniszterelnöki Hivatal kommunikációs kampányaihoz kapcsolódó médiatervezési és médiavásárlási feladatok ellátására 720 milliós keretösszeggel kötöttek szerződést 2006. június végéig tartó felhasználásra. A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) kommunikációs kampányaihoz kapcsolódó nyomdai szolgáltatások beszerzésére 550 milliót fordítottak, a MeH kommunikációs kampányaihoz kapcsolódó reklám- és kreatív feladatok, kreatív tervezési tevékenység ellátására, reklámanyagok és filmek gyártására, valamint rendezvényszervezésre újabb 220 milliót adtak, de ezen kívül még sokszor tízmilliókat fordítottak például közvélemény-kutatásokra is a kampány alatt. Az összegek áfa nélkül értendők. Igaz, a választások előtt még akkora volt a jólét, hogy külön udvari fotósra is futotta a miniszterelnöknek havi 750 ezerért. A különböző minisztériumok hasonlóképpen nem sajnálták a pénzt propagandára, ebben főképpen a szabad demokrata vezetésű tárcák jártak elöl jó példával, a liberalizmus nagyobb dicsőségére. Országos napi- és hetilapokban, magazinokban a négy SZDSZ-es tárca hetente tette közzé gyakran stilisztikailag és tartalmilag is helytelen kampányanyagait. Ezek egyébként egészen véletlenül kísértetiesen hasonlítottak az SZDSZ szín- és formavilágára, olyannyira, hogy még hozzájuk közel álló lapok is szóvá tették: talán nem közpénzből kellene a párt kampányát finanszírozni.
Hasonló nagyságrendben kívánták az Európai Uniót is reklámozni, „az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló, konkrét, kézzelfogható, példaértékű” projekteket bemutatni szerte az országban. Az eredeti tervek szerint már idén januárban elindult volna e célból egy bruttó 1,79 milliárd értékű „tájékoztató kampány”, azonban egy közbeszerzési baki miatt az egész hónapokat késett, késik. (Csekély vigasz, de legalább ennek a pénznek a nagy részét, 75 százalékát az unió állja, mert a tájékoztatás úgymond uniós kötelezettség.) A fenti összegre ugyanis négy különböző tendert írtak ki, ebből kettő rendben le is zajlott, a szerződéseket is megkötötték, a két másiknál azonban kifogást emeltek a vesztes cégek. A médiafelület-vásárlásra nettó 760 millió forint értékben kiírt tender második helyezettje szerint ugyanis az ajánlatkérő érvénytelen ajánlatot hirdetett ki nyertesként, tehát súlyos jogsértést követett el. Ezt a Közbeszerzési Döntőbizottság is így értékelte, ezért ötmilliós bírságot szabott ki a hivatalra. Mindemellett „reparálni” már nem lehetett a döntést, hiszen a szerződéseket korábban megkötötték a pályázatot elnyerő Mindshare Kft.-vel. (Megjegyzés: a multinacionális cég saját médiafelületét is kezelhetné: honlapjukon a legfrissebb hír pontosan egy évvel ezelőtti.) A negyedik tendert viszont, a kreatív tevékenységekre kiírt nettó 112 millió forintos eljárást – szintén az egyik vesztes kérelmére – érvénytelennek nyilvánította a döntőbizottság, s újabb egymilliós büntetéssel „jutalmazta” a kiíró Nemzeti Fejlesztési Hivatalt (NFH). Igaz, a hivatal szerint eljárásrendi hibát vétett a döntőbizottság, amikor a végzésekben csak az NFH nevét tüntette fel, mert az NFH csak egyike volt a kiíróknak, sőt: a két elmarasztalt eljárásban megrendelőként részt sem vesz, azoknak a keretei az öt irányító hatóság között oszlanak meg – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a hivatal, ezért bírósághoz is fordultak mindkét ügy miatt. A bírósági procedúra még nem zárult le.
Az eljárásrendi hibák miatt a kampány nem indult el a tervezett időben, de ez nem jelent hátrányt az NFH szerint, „ugyanis ezeket a kommunikációs célú uniós forrásokat 2008 végéig kell felhasználni, ráadásul az uniós forrásokból támogatott fejlesztéseknek még a negyede sem készült el (magukat a projekteket is legkésőbb 2008 végéig kell befejezniük a nyertes pályázóknak), ezért ilyen értelemben nem is beszélhetünk csúszásról” – fejtette ki kérdésünkre Nagy Gábor Miklós, a hivatal kommunikációs főosztályvezetője.
A csúszás egyébként szerencsés is volt, mert korábban többen kifogásolták: az uniós „tájékoztatás” véletlenül éppen a választási kampánnyal egy időben zajlana, s félő volt, hogy a kormány saját maga propagálására használja majd ezt a pénzt is. Ezt a feltételezést azonban a hivatal már korábban visszautasította, mondván, hogy az unió szigorúan ellenőrzi a tájékoztató kampányt, azt semmiféle párt- vagy kormány-reklámozásra nem lehet felhasználni, olyannyira, hogy a különböző kreatív anyagokon meg sem lehet említeni a „Magyar Köztársaság kormányát”. Nagy Gábor Miklós egy korábbi nyilatkozata szerint, ha az uniós auditorok azt látják, hogy politikai színezete is van a kampánynak, visszafizettetik az országgal az uniós támogatás összegét.
A kampány egyébként – az újabb kiírásoknak, közbeszerzéseknek köszönhetően – már elindult. Május elején például ebből finanszírozták a Kossuth téri Európa-fesztivált, de Szécsényben, Békéscsabán, Debrecenben, Sopronban és a Tokaji Borok Fesztiválján is jelen volt az irányító hatóságok installációja, vagy a karcagi birkafőző fesztiválon is volt egy uniós sátor. A tematikus sajtómegjelenések is elindultak, a megyei napilapokban helyi, az adott megyében megvalósuló projekteket mutattak be. Hamarosan azonban intenzívebb formában is próbálják a tizennégy éven felüli lakosságot meggyőzni, mennyire jó is nekünk az Európai Unió. Aztán év végén még jól meg is kutat bennünket a Medián (ők is nyertek egy kis pénzt az NFH-tól), amiből majd kiderül: hasznos volt-e a majd kétmilliárd elköltése, s ebből kifolyólag sokkal jobban szeretjük-e ezt az egész uniót. 2007-ben és 2008-ban is folytatódik majd a kampány, újabb – bár jóval kevesebb – pénzek felhasználásával.
A Nemzeti Fejlesztési Hivatal egyébként hamarosan megszűnik, szerepét július elsejétől – általános jogutódként – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség veszi át Bajnai Gordon felügyeletével.
Sorsdöntő lehetett a mai nap a háború lezárása szempontjából, Salvini szerint nem szabad tovább húzni a vérontást















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!