Diszkriminatív brüsszeli autókölcsönzők

Úgy látszik, a lengyel vízvezeték-szerelő után a belga autókölcsönző-ügy lesz az újabb elrettentő példa az új tagállamokkal szembeni diszkriminációra – vélte Tabajdi Csaba, az MSZP európai parlamenti delegációjának vezetője a hét elején az uniós törvényhozás strasbourgi, teljes ülésén elnöklő Josep Borrell felszólalására válaszolva.

2006. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tabajdi Csaba elmondta, hogy egyik kollégája strasbourgi utazáshoz bérelt autót az Europcar brüsszeli fiókjánál. „Az amúgy sem túl udvarias alkalmazott a szolgáltatásról adott tájékoztatásának záró mondatában arra hívta fel a figyelmet, hogy nehogy eszébe jusson a bérelt autót keletre vinni. Mindezt a térképen is nyomatékosította, amikor egy határozott mozdulattal átsatírozta az új tagállamokat, mint tiltott zónát.”
A delegációvezető kijelentette: az unió „egyik első számú alapelvét, a nemzeti alapú diszkrimináció tilalmát sérti az Europcar ezzel a gyakorlatával”. A cég magatartása azért is érthetetlen, mivel az az öszszes új tagállamban is nyújtja szolgáltatását, így – folytatta Tabajdi – tudnia kell, hogy Magyarországon a baleseti vagy kocsilopási statisztikák jobbak, mint több régi tagállamban. A képviselő felszólalása végén kérte az Európai Bizottságot, hogy vizsgálják meg a Europcar jogsértő gyakorlatát, és tegyenek lépéseket a diszkrimináció megszüntetésére.
A parlamenti elnök a válaszában felkérte a jelenlévő Charly McCreevy belső piacokért és szolgáltatásokért felelős biztost, hogy vizsgálja ki az ügyet.
A Magyar Nemzet vizsgálódása nyomán azonban megállapítható, hogy a diszkrimináció jóval szélesebb körű, mint ahogyan azt a delegáció vezetője egy kollégája információjára támaszkodva sejti. Lapunk először az Europcar Brüsszel nemzetközi repülőterén működő irodáját hívta azzal, hogy megtudja, vajon a náluk bérelt kocsival átléphető-e a magyar, illetve a szlovák határ. Természetesen ezt a beszélgetést – csakúgy mint a többi autókölcsönzővel készültet – rögzítettük.
A kérdésre válaszoló hölgy habozás nélkül azt felelte, hogy e két ország határának átlépése kocsijukkal kizárt. „Csak Európában lehet használni az autókat.” Arra a felvetésre, hogy Magyarország Európában fekszik, a hölgy felnevetett, és azt felelte, hogy „bizonyára”. Arra az újabb kérdésre, akkor ezek szerint a két említett ország határa átléphető-e, azt felelte, „normális esetben igen. Merthogy azok az országok Európában vannak”. És Romániába? Mert az is Európa – hangzott a pótkérdés. Az Europcar megnyugtató válasza erre is „igen” volt.
Mivel azonban Tabajdi Csaba kifejezetten az Europcar „brüsszeli” irodáját említette és közigazgatásilag a reptér – noha szinte Brüszszel határán fekszik – Zaventemben fekszik, e lap tudósítója felhívta ugyanezen cég, vagyis az Europcar brüsszeli irodáját. A hívás ugyan feleslegesnek tűnt, hiszen ilyen szabályzatot csak vállalati szinten hoznak.
Az Europcar másik irodájától kapott válasz azonban nem a józan észt, hanem Tabajdi Csaba kollégájától származó információt támasztotta alá. Az irodában egy férfi alkalmazott a számára nyilván egzotikusan hangzó országok neve hallatán készségesen ellenőrizte, hogy cége gépkocsijai átléphetik-e a magyar, illetve a szlovák határt. A válasz határozott „nem” volt. Vagyis míg az Europcar zaventemi (reptéri) irodájánál bérelt autókat a cég nem félti, a tőle mintegy 15 kilométerre lévő irodája hallani sem akar a keleti célú kirándulásokról a tőle kölcsönzött autókkal.
Ezután telefonáltunk a globális Hertz autókölcsönzőnek ugyancsak a repülőtéri irodájába. Azzal az előítélettel, hogy a magyarországi üzemeléséből származó hasznát hazatelepíteni nem félő multinacionális cég már liberálisabb és piackonformabb elveket alkalmaz. A telefont felvevő hölgy „Magyarország” földrajzi neve hallatán elbizonytalanodott, türelmet kért, majd ismét felvéve a kagylót határozott hangon jelentette ki: „Nem. Magyarország nem”.
Arra a kérdésre, hogy mi a tilalom oka, az alkalmazott ismét türelmet kért. Ezúttal egy férfi jelentkezett azzal a kérdéssel, hogy „Mi a probléma?” Miután a Magyar Nemzet tudósítója megnyugtatta, hogy semmilyen problémája sincs, ellentétben a Hertz-cel, amelynek Magyarországgal van problémája, az első alkalmazottnál nyilván tájékozottabb férfi a tiltás okát firtató kérdésre elmondta, hogy „azt nem tudjuk, de talán a nagyobb lopási kockázatok miatt”.
Arra az ellenkérdésre, hogy a Hertz Magyarországon is működtet kölcsönzőirodákat, a hang tulajdonosa azzal az információval szolgált, hogy „ez lehetséges”, de az ő „irodája belga kocsijai nem léphetik át a magyar határt és ha a kocsi mégis átlépi, a biztosítás oda nem érvényes, így a bérlő vállal érte teljes felelősséget”. Majd vigasztalásul hozzátette: „de utazhat Németországba, Svájcba, Ausztriába”.
Az ugyancsak globális Avisnek a reptéri irodájánál egy kedves hangú hölgy egy előtte fekvő lista alapján tudatta, hogy Magyarországra és Szlovákiába kocsijaikkal nem lehet belépni. Szívélyesen idézett is a vállalati szabályzatból, amely szó szerint így hangzik: „Az Avis gépkocsijai semmilyen körülmények között nem léphetnek át korábbi kelet-európai országokba, mint Albánia, Bosznia…” Az alkalmazott készségesen folytatta az ábécé szerinti felsorolást egészen Magyarországig.
A földkerekség szintén minden országában jelenlévő Budget autókölcsönző zaventemi kirendeltsége társaihoz hasonlóan féltette kocsijait Magyarországtól, míg végül a Sixt autókölcsönző, mint kiderült, a teljes engedékenység (reptéri Europcar) és a merev elutasítás (az összes többi felhívott iroda) közötti spektrum fele útján foglalt helyet. Ugyanis – miután sikerült tisztázni Magyarország fogalmát és meghatározni földrajzi elhelyezkedését – ez a cég csak a Mercedes, a BMW és az Audi márkájú kocsijait nem engedi Magyarországra.
Charly McCreevy biztosnak tehát nem lenne szabad diszkriminálnia a brüsszeli Europcar irodáját. Ez ugyanis éppen olyan diszkrimináció lenne az Europcarral szemben, mint amilyen diszkriminációban az újonnan csatlakozott országokat részesíti nemcsak az Európai Unió, de a politikai értelemben vett „Nyugat-Európa”, amely csak nem képes értékelni a „volt Kelet-Európa” tagországainak verejtékes igyekezetét és megfelelni akarását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.