Európai mutatványok

2006. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Disneyland Párizs melletti vidámparkja természetesen sikeres és vonzó. Ez nem értékítélet, hiszen a légy is leküzdhetetlen vonzalmat érez a tehénlepény iránt. A szórakoztató-központ meglátogatása drága. Egy egygyermekes család belépti díja egy napra 121 euró. A jegygyel vagy az óriás vurstliba lehet belépni, vagy a park melletti Disney-stúdiókhoz engednek bebocsátást. Akik a park mellett döntenek, azoknak a júliusi hőhullám is segíti emlékezetesebbé tenni a látogatást. Olyannyira, hogy egyesekben felötlik: vajon a mutatványospark tulajdonosai – 2000 óta Robert Iger elnökletével – nem akarnak-e bosszút állni elsősorban a franciákon, amiért nem csatlakoztak az iraki megszállókhoz?
Absztinencia, bezárt vendéglők
A disneylandi bosszú nemcsak az árban, de a várakozási időben is kiteljesedik. A látványosságok bejáratánál gondosan kifüggesztett várakozási idő átlagosan fél- és háromnegyed óra közötti. Vagyis a mutatványban töltött részvételi időt is beszámítva család legyen a talpán, amelyiknek 4-5 show-nál többre futja ideje és lankadó kedve. Ez családonként és látványosságonként 25-30 eurót jelent, amelyhez persze számítsuk hozzá az evés-ivás költségeit.
Gigantikus bevétel ez a Mickey Mouse-cégnek, amelynek tulajdonában nemcsak vidámparkok (Anaheim, Orlando, Párizs, Hongkong, Tokió), de számtalan stúdió is van (a névadón kívül a Touchstone Pictures, a Hollywood Pictures, a Miramax Films, a Buena Vista Home Entertainment, a Pixar, a Broadcast Television), nem beszélve a hatalmas ABC televízióhálózatról, számtalan más tévé- és rádióállomásról, könyvkiadókról, amerikai méretekben is nagy példányszámban kiadott magazinokról.
Az igényesebbek azt sem értik, ha Amerika egyenlő a légkondicionálással, miért kell izzadni a párizsi Disneyland mutatványosépületeinek fedett labirintusaiban és folyosóin? Meglehet, a kérdés illetlen, mint minden kérdés feltevése, amikor az elvárás a fegyelmezett mindent elfogadás és beletörődés. Pedig milyen jó lenne választ kapni például arra, hogy miért marad el a Disney-vállalkozás párizsi attrakciója az eredeti kaliforniai Disneyland akár 16 évvel ezelőtti állapotaihoz képest is? De megkérdezhetnénk – ha a tulajdonosok, lépést tartva a korral, valóban interaktívak lennének, vagyis érdekeltek lennének a válaszadásban –, hogy a szezon közepén miért van bezárva a park vagy tucatnyi vendéglője, köztük a legvonzóbbak? Az pedig a francia és hasonlóan latin vérű turistáknak szinte inzultusszámba megy, hogy Disneylandben egyetlen csepp bort, egyetlen pikolónyi sört sem árulnak.
Oszama bin Laden legalábbis a viktoriánus erkölcsű Amerika alkoholmentesen idevarázsolt darabján igazán otthon érezné magát. Itt, a rozéügyileg is szigorú Amerika kis francia szigetén. Azon morális Amerikáról van szó egyébként, amelynek több száz millió televízió-képernyőjéről a levágott karokból és lőtt sebekből lavórszámra spriccel a vér.
Az absztinencia elrendelésének persze meglehet a racionális magyarázata is. Talán az, hogy aki iszik, az rendetlenkedhet. Kivéve a tehetőseket. Ugyanis ők az amerikai–francia Disneylandben ihatnak. Csak be kell lépniük a park nyitva tartott vendéglői közül a legdrágábbikba, a Hamupipőkéhez címzett étterembe, ahol elegáns székek, kényelmes fotelok, hatalmas büféasztal és bőrkötéses, jó harminc oldal vastagságú étel- és itallap választja el őket a vegyszerekkel mérgezett „dzsúszok” kioszkos világától. A Hamupipőkében (rózsaszín buborék hintaja a vendéglő patiójában lehorgonyozva) inkább a bőség zavara kelt feltűnést. De hát 16 éve már mi megtapasztalhattuk: a demokrácia a kivételekről szól. Azokról, akik a demokrácia és annak törvényei fölött állnak Párizsban és a világon mindinkább.
Van még néhány évük, de szerencsére nem sok.
A vizes látványosságok – karib-tengeri kalózok, csónakos kanyargók – mellett sárga gúlákra írt Wet floor! (Vigyázat, nedves, csúszós padló!) felirat, ami – „amerikaira fordítva” – valójában nem humanitárius figyelmeztetés, hanem azt jelenti: „Ha elcsúszol és agyrázkódást szenvedsz, nem tudsz bennünket beperelni, mert mi kiírtuk a figyelmeztetést.”
Disneylandben délután négykor kezdődik a parádé. Az „amerikai kisvárosi főutcán” a kíváncsiskodók sorfala mellett indulnak meg a mazsorettek, majd a kerekeken guruló mesevilágszigetek következnek. Lehet, hogy az elgördülő járműveken a kígyók, a malacok, a Miki egerek és a krokodilok Iger és a Disney-részvényesek megszemélyesítői. Ha már bohoka a játék neve, legyenek gondolataink is bohókások. A felvonulást hangos Disney-zene kíséri. Hetven év körüli nagymama rázza magát az ütemére.
A sorban állásért is sorban kell állni
De nemcsak a Disney-parkon mutatkoznak a fáradtság jelei. Meg kell adni: a gallok fővárosa azért előre lépett az elmúlt huszonkét évben. Elsősorban a multikulturalitás és a türelem jegyében. Míg a nyolcvanas évek közepe táján csupán a metrófolyosók voltak vizeletszagúak, mára már a helyiérdekű vasutak (RER-ek) peronján is cuppog a cipőtalp. Politikailag remélhetőleg korrekt módon kifejezve: színes tömeg hullámzik Párizsban. Olykor szinte Dakarban is érezhetnénk magunkat, ha Szenegálban nem a monokróm, hanem a szivárvány emberfolyam lenne a módi. Párizsban talán még a sorállásért is sorba kell állni. Az Eiffel-torony alatt több száz méteres kígyóvonalat követve igyekeznek feljutni a turisták a vastraverz tetejére, míg az áhítattól tökéletesen megfosztott Notre- Dame oldalához lapulva tikkadt látogatók százai várják, hogy a galériába feljutva a vízköpők mögött megpillantsák Quasimodót.
De sorok állnak a híres Lafayette áruházban is, ahol a nyereségvágy szinte kézzel tapintható: a vevők sokasága nem indokolná, hogy takarékoskodjanak a pénztárosokon. A néhány működő pénztár előtt zokszó nélkül várakozó sorok azért még nem érték el a Magyarországon működő francia szupermarketekben megszokott képet, de azért a kiegyenlítődésre való igyekezet felfedezhető.
A francia főváros nemcsak zsúfolt, de meghökkentően drága is: az Északi pályaudvar melletti egyik, kutyaürüléktől és emberi váladékoktól sem mentes vendéglője teraszán a cirkuszi törpe benyomását keltő „pincérnő” négy sörért és két gyümölcsléért 56 eurót kaszszíroz be, ami azért nappal is pénz.
Münchenben minden működik
Nincs mit tenni, Bajorországba kell utazni levegőt venni. A Bajor Szabad Állam – és annak főleg déli része – Európa egyik utolsó paradicsomainak egyike. Párizzsal ellentétben másfél évtized alatt szinte nem változott. A tartományban, akárcsak székhelyén, Münchenben, minden működik, minden zöld, minden tiszta és – a város idegenforgalommal erősen terhelt bevásárlóutcáján kívül – minden homogén. Az iskolák osztálytermeiben feszület. Ezen néhány ottani, budapesti dühvel megvert rezidens kedvéért sem változtattak, noha az ügy még a karlsruhei legfelsőbb bíróságot is megjárta.
A képeskönyv szépségű Tegernsee partján haladó út mentén a benzinkutas nevetve mondja: „Nem értem, miért jönnek ide az olaszok, a bajorok meg miért járnak a comói tóhoz ahelyett, hogy mindenki otthon maradna?”
Az autópályáról letérve, majd a tavak mellett Salzburg felé haladva telt ház van a Simsseetól az Alzsee-ig.
Bajorország sikerének az oka lefegyverzően egyszerű: a háború óta megszakítás nélkül csak jobboldali tartományi kormányt választottak. A szabad állam választói Nürnbergtől Garmisch-Partenkirchenig nem akarnak változást.
Egészen mostanáig. De ez már egész Németországra érvényes: a foci-világbajnokság után a házakon maradtak a német zászlók. Sőt: a kocsikon is. Nemritkán mindkét oldalon. Mintha Németország lányai és fiai egy hosszú-hosszú álom után megrázták volna magukat, és most be akarnak állni a normális országok sorába. Ami azért sem árt, mert a patriotizmus pozitív erő. Segíti a gazdaságot is.
Talán ennek hiánya miatt megy most végleg tönkre 16 év után a külföldiek kezébe jutott „magyar” gazdaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.