Egy szanatórium tündöklete

Nagy-Kálózy Eszter, Bán János, Dörner György, Gáspár Sándor, Kovács Lajos, Koltai Róbert – néhány név a Budakeszi srácok című film szereposztásából. A forradalom évfordulójára készült alkotás egy gyerek szemszögéből mutatja be a budakeszi tüdőszanatórium elszigetelt világát, amelybe felhallatszott a fővárosból a fegyverropogás. Bensőséges alkotás Erdőss Páltól Kovács István önéletírása alapján.

Muray Gábor
2006. 10. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pereg a film. A Budakeszi srácok egyik jelenetében Istvánka egy könyvet búj a tüdőszanatórium parkjában. Megkérdezik tőle, mit olvas. Istvánka azt feleli: egy könyvet Bem apóról.
Elfogult vagyok: Istvánka, Kovács István költő-történész neves polonistaként évtizedekkel később a bölcsészkaron lengyel filmtörténetből vizsgáztatott. Kedveltük. Beleéléssel és rajongó szeretettel beszélt a lengyel filmművészekről.
Ahogy az ember a huszonkettes busszal Budakeszire tart, a hegygerincen ma is láthatja a tüdőbetegek szanatóriumát, azt a különös, a főváros és a falu fölé emelkedő szigetet, ahol Kovács István önéletrajzi regénye, A gyermekkor tündöklete és az abból készült film játszódik. Egészen személyes és megkapó történet ez egy csonka családról (az író édesapja még a háborúban meghalt), egy – a halállal viaskodó, betegeket gyógyító – zárt közösségről, Budakeszi lakóiról és az általuk formált világra robbanó forradalomról.
Hibái ellenére – olykor suták a dialógusok, besülnek a poénok – a film képes arra, amire Kovács István a huszonhat éven át írt regényében törekedett: egy gyermek szemszögéből leírni az ötvenes évek szorongásait, beszélni az „odalent” kirobbanó forradalom friss levegőt hozó napjairól. A szeretetéhes, biztonságra vágyó, szomorkás és révedező kisfiú (a tizenkét éves Veégh Szabolcs) szemét a felkelők élére álló Márity László (Huszár Zsolt) nyitja fel; a tragikus sorsú fiatalember a budakeszi október ikonikus figurája lett. „Mert mindenkinek kell egy pártfogó”, kettejük barátsága és a barát elvesztése idézi elő azokat a változásokat a gyermek Istvánkában, amelyet ő felnőtté válásként határoz meg. Márity, a fiához hasonlóan szeretetre és biztonságra vágyó édesanya (Nagy-Kálózy Eszter), a meghitt családképet szétziláló, Márityval ellentétes jellemű pótapa (Bán János), a szanatórium – még ma is Budakeszin élő – igazgatója, Riskó Tibor (László Zsolt) és dolgozói, a civil életbe kényszerített apácák és szerzetesek, a szovjetek által ellőtt lábú portás (Gáspár Sándor), a hithű kommunista tanárokkal keveredő régi vágású pedagógusok egy olyan bensőséges szigetvilág lakói, amelyet a forradalom szele épp csak érint, ám abban az érintésben több feszültség van, mint a Corvin közi fegyverropogás nagytotáljában. Az idei ’56-os játék- és dokumentumfilmek ebben adhatják a legtöbbet: búvópatakként törhetnek a felszínre a vidéki mikrotörténetek, amelyekből kiderül, ki verte le a vörös csillagot a községházáról, ki vitte az első lobogót az utcákra, melyik lakásban hallgatták a pesti híreket és a Szabad Európát azok az emberek, akiknek eddig nem volt helyük a forradalom arcképcsarnokában. Kovács István gyermekkori története Erdőss Pál rendezésében emléket állít egy szanatórium és egy község hétköznapi hőseinek, akikről megfeledkezett a történelem.
(Budakeszi srácok, színes magyar film, 112 perc. Rendezte Erdőss Pál. Forgalmazza a Hungarotop.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.