Konszenzus az autómentes Belvárosról

Újraegyesítené és visszaadná a Belvárost az embereknek, az itt élőknek, dolgozóknak, járókelőknek, kerékpárosoknak és a turistáknak a Budapest szíve nevű városfejlesztési program, amelynek előzetes megvalósíthatósági tanulmányáról holnapi ülésén tárgyal a Fővárosi Közgyűlés. A jelenlegi nagy autóforgalom korlátozását, a városrész arculatának átalakítását politikai és szakmai konszenzus kíséri, azonban jelentős vita alakulhat ki a csaknem százmilliárd forintból végrehajtható program közlekedési megoldásairól, a környezetbarát villamosok háttérbe szorításáról.

2007. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhat év óta az első igazi átfogó fővárosi városfejlesztési koncepció a Gyalogos Belváros, hivatalos nevén a Budapest szíve program – ez általános vélemény arról a több mint százoldalas előterjesztésről, amelyet holnapi ülésén tárgyal a Fővárosi Közgyűlés. Az akcióterv és az előzetes megvalósíthatósági tanulmány készítői szerint a maximálisan 98 milliárd forint költségűre becsült program fő célja a jelenlegi nagy forgalmú utak által szétszabdalt V. kerület Kiskörúton belüli részének teljes lezárása az autóforgalom elől. Ennek feltétele, hogy a felszíni, a dolgozói és a lakossági parkolást mélygarázsok, parkolóházak építésével váltsák ki.
A terv komplex, így különösen a négyes metró építéséhez kapcsolódóan a közterületek teljes megújítását, valódi közösségi terek kialakítását, a belvárosi kiskereskedelem fellendítését tűzi ki négy szakaszra bontva, tíz év alatt.
Az első terület a Kálvin tér és térsége, amely 2010-ig sétálóövezetté alakítaná a Baross utcai csatlakozást, ezt a felszínen összekötnék a Kecskeméti utcán át a Ferenciek terével, az útvonalról a buszokon kívül szinte minden átmenő forgalmat kitiltanának, átalakítanák a Vámház körút és a Múzeum körút arculatát, ehhez kapcsolódóan pedig már idén nyáron felújítanák a Szabadság hidat.
A második, 2014-ig tartó szakaszban a Belváros északi részét egységesítenék, ennek része lenne a Városháza-tömb, illetve a Károly körút rehabilitációja. Mélygarázst építenének az ideiglenes Városháza park alá, ily módon a felszín részben a gyalogosoké maradna (szemben az irodaház-építési tervekkel), átrendeznék a Deák teret, csillapítanák a József Attila utca forgalmát, elérhetővé tennék a Duna-partot a gyalogosok számára, de a turisták a bazilikához is könnyen el tudnának sétálni.
A Duna és a Belváros nevű harmadik szakasz keretében ugyancsak hét éven belül megújulna a Március 15. tér, alatta mélygarázzsal, a kikötői létesítményeket arrébb helyeznék (a nemzetközi kikötő épületei a pontonokon és nem a parton kapnának helyet), és mind az alsó, mind a felső rakpartot felújítanák, részben átadnák a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak.
Az utolsó, a negyedik szakasz lehet a legvitatottabb, ugyanis 2017-ig teljesen átszabnák a Ferenciek terét és környékét, összekötnék a jelenleg is gyalogosforgalmú Váci utca két szakaszát az Erzsébet hídi torkolatban, míg a Kossuth Lajos utca és folytatása, a Rákóczi út alatt alagútban vezetnék el a gépjárműforgalmat. Mélygarázsok egyébként nemcsak az Erzsébet hídnál épülnének, hanem a már említett területeken a Csarnok tér, a Bástya utca, a József nádor tér, a Szervita tér, a Roosevelt tér és a Városháza alatt. Szerepel még a kiskörúti villamosvonal meghosszabbítása a Bajcsy-Zsilinszky úton, átvezetve a Nyugati téren, egészen a XIII. kerületi Lehel térig, a Káposztásmegyerig közlekedő 14-es villamos végállomásáig.
A koncepció költségvetési becslései szerint a fővárosi, illetve a belvárosi önkormányzatnak mintegy 50 milliárd forintot kellene előteremtenie, a fennmaradó részt pedig az európai uniós strukturális alapjára pályáznának, a közép-magyarországi régió operatív programjával összhangban, továbbá számítanak a magántőke bevonására is.
– Az elképzelések még nem véglegesek, azokon bármikor módosítani lehet, a munka csak most kezdődik – közölte lapunkkal Ikvai-Szabó Imre, az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint a Belváros északi területeire szóló programot feltétel nélkül támogatják, ám például a Kossuth Lajos utcai alagút megépítését illuzórikusnak tartják.
Csordás Mihály, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának vezetője szerint nincs konszenzus szakmai körökben az alagutas megoldásról, mert a műszaki feltételek ma még nem adottak ehhez.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnökségi tagja szerint baj, hogy a programból kimaradt a Kossuth Lajos utcai villamos terve, amely átvezet az Erzsébet hídon, márpedig enélkül szinte elképzelhetetlen az autóforgalom jelentős csökkentése.
Beleznay Éva, Budapest megbízott főépítésze hangsúlyozta: a program garanciát adhat arra is, hogy a jövőben ne fordulhasson elő az, ami a Bajcsy-Zsilinszky úton történt, amikor úgy újították fel az aszfaltburkolatot, hogy oda villamosközlekedést írtak elő a hatályos fejlesztési tervek, ám az illetékesek figyelmen kívül hagyták azokat. – A lakossággal és a civil szervezetekkel közösen szeretnénk a részleteket kidolgozni, hogy elkerülhetők legyenek az olyan botrányok, mint amilyenek a Terézvárosban tervezett mélygarázsépítések miatt pattantak ki. A főváros együttműködést kezdeményez az V., illetve a VI., VII., VIII. és IX. kerület önkormányzataival is – tette hozzá.
Rogán Antal Belváros-Lipótváros fideszes polgármestere tegnapi közleményében pártállásra való tekintet nélkül hívta fel valamenynyi fővárosi képviselőt, hogy támogassák a Budapest szíve programot. – Az elmúlt 16 esztendőben főváros legfontosabb fejlesztései között nem szerepelt V. kerületi helyszín, és mára elengedhetetlenné vált, hogy a Belváros új városképének kialakításában a kerületi önkormányzat mellett a városháza is szerepet vállaljon – írta a polgármester.
Cselovszki Zoltán, a belvárosi polgármesteri hivatal kerületfejlesztési irodavezetője, aki korábban a Fidesz Új Budapest tervének kidolgozója volt, és társaival harmadik helyen végzett a Budapest szíve nemzetközi ötletpályázaton, lapunknak azt mondta: mindenképpen támogatandónak tartja a programot, amely tartalmazza elképzeléseit, és például a Ferenciek terének rendezését szívügyének tartja. – Ha a főváros és az V. kerület megállapodik egymással és az itt élő emberekkel, akkor végre lesz egy terv, amelyet sem politikai, sem gazdasági lobbiérdekek nem hiúsíthatnak meg – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.