Mértékadó gazdaságkutató intézetek és nyugati, illetve globális elemzések alapján az idén lassuló gazdasági növekedéssel, nagyobb munkanélküliséggel, meglóduló inflációval, kissé fogyatkozó államháztartási hiánnyal, ugyanakkor magasabb államadóssággal számolhatunk. Az Állami Számvevőszék hozzáteszi: olyan költségvetésünk van, amelyről nem tudni, milyen társadalmi hatásokat gerjeszt. Persze nagy általánosságban a szakemberek azt mondják: 2007 lesz a kijózanodás éve. A kérdés persze az, hogy mikor lesz mód újból pezsgőnyitásra. A jelek szerint nagyon későn, sőt egyre inkább távolodunk attól.
De nézzük, ki mit jósol! Az Európai Bizottság például azt, hogy a kormány által tervezettnél magasabb lesz az államháztartási hiány ebben az esztendőben. Ám a tavalyi gazdaságpolitikai „bravúrt” – a csaknem tízszázalékos deficitet – már nem tudjuk produkálni. Mindenesetre az európai uniós testület nem fukarkodott: a kormányzati 6,8 százalékos GDP-arányos hiányszintet jóval magasabbra, 7,4 százalékra lőtte be. Utóbbi ugyancsak rekordszám lesz! A bizottság 2008-ra 5,6 százalékot vár, tudomásul véve, hogy a módosított konvergenciaprogram célja az említett 6,8, illetve 4,3 százalék. Ráadásul az infláció jelentős emelkedésére is számít Magyarországon a gazdasági növekedés mérséklődése mellett a grémium.
Miből adódik a különbség? A statisztikai magyarázatok mellett abból is, hogy a kormány túllőtt néhány tervezési célon. Hiába, miután Brüsszel folytatja a magyar helyzet figyelését. Helyzet van! Idetartozik persze az is, hogy nem vettek figyelembe az előrejelzésben olyan intézkedéseket, amelyeket hivatalosan még nem jelentettek be. „Nem vesszük garantáltnak a még nem közölt intézkedéseket” – mondta a magyar adatokkal kapcsolatban Almunia költségvetési biztos. Ez Brüsszelben általában így szokás.
Az is figyelemre méltó, hogy miközben a gazdasági növekedés 2006-ban az Európai Unióban elérte az átlag 2,8 százalékot, az euróövezetben pedig a 2,6 százalékot, hazánk bővülési üteme csak az utóbbit éri be. Visszafelé ugrik a pannon puma! Nagyon leegyszerűsítve tehát még inkább eltávolodunk attól, hogy belátható időn belül nyugat-európai szintre jussunk, hiszen a fejlett uniós tagállamok és Magyarország között tovább nyílik az olló. Ráadásul akkor sikerül lelassulnunk a jelenlegi szintnek csaknem a felére, amikor is a lendület mozgatói elméletileg és gyakorlatilag is biztosítottak. Tudniillik erőteljes fő exportpiacunkon, az EU-ban a belső kereslet és a világgazdaság is tartósan növekszik. Itthon azonban nem kell ilyen „veszélyektől” tartanunk: a belső fogyasztás visszaesik, aminek kárát és hatását nemcsak a háztartások érzik meg saját bőrükön, hanem a honi kis- és közepes vállalkozások is.
Mindenekelőtt a szolgáltatószektor, az építőipar vagy éppen az idegenforgalom. Ám mérséklődnek a vállalati beruházások is, ami garantálja a munkanélküliség további emelkedését. Kiábrándító évet jósol friss elemzésében a Budapest Analyses is, amely szerint a 2007-es költségvetés tulajdonképpen követi a baloldali kormányok eddigi megszorító politikáját. A kutatók megállapításai szerint a társadalompolitikai cél a középrétegek meggyengítése, a szociálpolitika pedig szegénységpolitikává redukálódik. Eközben a kormány kommunikációjában nagy hangsúlyt kap a legszegényebb rétegek megsegítésének szándéka. Mivel azonban a költségvetés alig tervez gazdasági növekedést, nem szélesedik az állami bevételek növekedését szervesen segítő adóalap, a gazdasági megszorítások a bérből élőket, illetve a kis- és a középvállalkozások sújtják a legjobban. A 2007. évben növekedni fog a munkanélküliség, ezen belül a pályakezdő, fiatal munkanélküliek az utóbbi négy évben amúgy is megduplázódott száma. Tovább növekszik a legfelső és legalsó társadalmi rétegek – a felső és alsó tíz százalék – közötti jövedelemkülönbség, aminek következtében a magyar társadalom egyre távolabb kerül az európai társadalomszerkezeti modelltől. Hasonló következtetésre jutott az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet is új felmérésében, miszerint továbbra is óriási a különbség a lakossági jövedelmek között. A kimutatások alapján csaknem ötszörös a differencia a szegények és a gazdagok között. Az intézet további „megdöbbentő” adatot is közöl: a vizsgálatok alapján az egy főre jutó nettó háztartási jövedelem 65 481 forint. Ezek után nem is csoda, hogy a magyar háztartások mindössze 15 százaléka tartja jónak anyagi viszonyait. S említést érdemel az is: a családok felének anyagi helyzete – saját megítélésük szerint is – tovább romlott. A háztartások túlnyomó többsége tart attól, hogy pénzügyi helyzete egy év múlva rosszabb lesz, mint jelenleg. Aligha szerez meglepetést, hogy az összes felmérés alapján pesszimisták vagyunk. Okkal-joggal lehetünk borúlátóak, hiszen az idén rosszabbul fogunk élni. Ám ez még csak hagyján. A legnagyobb problémát az okozza, hogy nem tudni, mitől pörögne fel végre a magyar gazdaság motorja, és a kormányzati megszorítások milyen eredménnyel járnak majd.
S arról még nem is szóltunk, hogy amikor rápillantunk a kibővített európai uniós térképre, egy – gazdasági értelemben legalábbis – négysebességű közösséget láthatunk. A GDP-arányos fejlettség tekintetében Nyugat-Európa az élen áll, ugyanakkor Szlovéniának és Csehországnak sikerült látványosan felívelnie, mi a harmadik sorban vagyunk – egyelőre legalábbis –, az újonnan csatlakozottak pedig Európa szegényházának számítanak. Ha minden megy tovább a maga útján, hazánk lemaradása még nagyobb lesz, ezért is volna szükség néhány stratégiai lépésre. Mik is ezek? Mindenekelőtt növelni kell a foglalkoztatási szintet és az adózói bázist. Utóbbi azt jelenti, hogy ne csak négymillió ember fizessen egyre magasabb közterheket, vagyis szélesíteni kell azok körét, akik legális jövedelemhez jutnak, így befizetőivé válnak a közös állami kasszának. A foglalkoztatási szint bővítéséhez pedig helyi és állami ösztönzők – főként adó- és illetékkedvezmények – kellenek. Erősíteni szükséges az informatikai és innovációs kultúrát is, a tudásalapú társadalmat. Fel kellene végre számolni a regionális különbségeket, és Budapest mellett a vidéket is fejleszteni szükséges. Eközben az ipari teljesítményhiány helyett ágazati erősítésekre lenne szükség, továbbá az agrárium korszerűsítésére. Pénzügyeink rendbetétele elkerülhetetlen, hiszen nem csak a hiány nagy, bekerültünk az adósságspirálba is. Magyarország a globális gazdaság 65 legnagyobb szereplője körül a tizennegyedik helyen áll a legnagyobb külső adósságú államok rangsorában. A fentiek azt jelzik, hogy a magyar gazdaság lassulása már korábban megkezdődött, hiszen a krónikus jelek – alacsony foglalkoztatottság, kevés adózó, hatalmas regionális különbségek és jelentősen eltérő fizetési szintek – nem új keletűek.
Ám ami talán a legfontosabb: a konvergenciaprogramot el kell felejteni. Úgy, ahogy van. A közvélekedéssel ellentétben az ugyanis nem serkenti a gazdasági folyamatokat, hanem megfékezi vagy leállítja. Olyan konvergenciaprogramra van szükség, amely nemcsak a rövid távú pénzügyi kérdésekre felel, hanem arra is: milyen dinamikájú Magyarországot szeretnénk. Persze hamarosan lehull a lepel: ha ugyanis a kiigazító és reformintézkedések nem a várt hatást hozzák, a magyar gazdaságot továbbra is a jól ismert „húzd meg, ereszd meg” jellegű rángatózás jellemzi majd.
Egyébként már a huszonnegyedik órában vagyunk. S egyre gyorsabban lassulunk.

Itt a pollenszezon, de miért súlyosbodnak évről évre az allergiás tünetek?