Gyengül a vásárlóerő Magyarországon

Erős konkurencia uralja a hazai élelmiszerpiacot, ám ennek ellenére állják a versenyt a magyar tulajdonú kereskedelmi láncok, köztük a CBA is a multinacionális cégekkel – fejtették ki lapunknak a CBA vezetői, Lázár Vilmos ügyvezető igazgató és Malasics András általános vezérigazgató. A szakemberek úgy tartják: miközben koncentrálódik a kereskedelmi forgalom, addig a vásárlóerő szűkül Magyarországon. Utóbbi nem kis részben a kormányzati megszorítások következménye.

2007. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a hazai élelmiszer-kiskereskedelemben képesek állni a versenyt a magyar tulajdonú láncok a multinacionális cégekkel szemben, hiszen piaci részesedésük a tavalyi évi forgalomból 26 százalékot tett ki. Erősödésük alapján akár rózsás is lehet a helyzet, vagy mégsem?
Lázár Vilmos: Miközben koncentrálódik a kereskedelmi forgalom, a vásárlóerő szűkül Magyarországon. Utóbbi nem kis részben a kormányzati megszorításoknak tulajdonítható. A globalizáció következtében, valamint a magyar kormány gazdaságszervező tevékenységének a hiányosságai miatt (eközben) új kereskedelmi láncok jelennek meg a hazai piacon. Nemzetgazdasági szempontból ez nagyon nagy versenyt jelent, ráadásul az állam ezt még meg is „engedi”.
– Egy piacgazdaságban ez miért baj?
L. V.: A piacgazdaság általános fogalmába beletartozik a verseny fogalma és tartalma, de annak a közgazdaságilag értelmezett és szabályozott formájában. Jelenleg Magyarországon azonban nem ez a helyzet. A piacgazdaság kiépítése során a gazdaságszervezési feladattal megbízott kormányzat nem alakította ki a mai napig azt a szabályozó mechanizmust, amely a hazai viszonyok között a magyar vállalkozók számára a versenysemleges gazdálkodás feltételeit biztosítanák, holott számtalan példával lehet bizonyítani, hogy milyen szabályozási eljárások képesek mindezt megteremteni. Mindez ahhoz vezetett, hogy a globális eszközökkel rendelkező piaci szereplők versenyelőnybe kerültek, amely egyben azt is jelenti, hogy a hazai kereskedelmi vállalkozók pedig hátrányba. Ez nemcsak a vállalkozók számára hátrányos, hanem a hazai költségvetés számára is, hiszen ezáltal folyamatos a jövedelem kiáramoltatása a hazai gazdaságból.
– Mondana erre példát?
L. V.: A multinacionális szervezetek ellenőrzés nélküli beengedése egyértelműen a hazai vállalkozók gazdálkodási feltételeinek rombolását jelentette és jelenti. Ebből eredően egyrészt a hazai vállalkozók jelentős része tönkrement és megy, amely a lakosság jövedelmi helyzetének a rombolását jelenti, másrészt a lakosság fogyasztási szokásainak az átalakítását hozza, mivel az élelmiszerboltok száma a tavalyi év során csökkent. A CBA a folyamatok elemzése alapján alakítja ki üzletpolitikáját, amelynek a lényege, hogy erőteljes fejlesztéseket kell elindítani a modern innovatív kereskedelmi megoldások figyelembevételével.
– Ugyanakkor a CBA számos területen bővített és stratégiai fejlesztésbe kezdett.
L. V.: Negyven új kiskereskedelmi egységet nyitottunk tavaly; ezek „nemcsak” újak, hanem európai színvonalúak is. Pontosabban a nemzetközi elvárásoknak is teljesen megfelelnek. A múlt évben megnyitottuk a legnagyobb üzletünket, ez egy komolyabb ingatlanfejlesztési projekt volt, mellette pedig társcégekkel különböző kereskedelmi profilú üzleteket létesítettünk. Többek között megnyílt az első CBA fitnesz-wellness központ is. Örömünkre szolgál, hogy a vásárlók részéről egyre nagyobb igény mutatkozik a minőségi termékek iránt, ami üzleti szempontból – hosszú távon is – biztos vásárlóbázist jelent.
Malasics András: Az elmúlt év során a CBA franchise keretében jelentős „építkezés” történt a vállalkozások szervezése, irányítása, érdekeltségi rendszerének kialakítása területén úgy, hogy a kereskedelmi aktivitás az erőforrások jelentősebb racionalizálása révén erősödött. Döntés született arról, hogy a CBA a lakossági igények jobb kiszolgálása érdekében a lakossági környezetbe telepített üzletek építését valósítja meg.
L. V.: Szorosan ide tartozik az is, hogy tavaly adtuk át a logisztikai központunkat Alsónémediben. A régit értékesítettük. Források bevonásával szeretnénk üzletfejlesztéseket létrehozni. Az anyacég, a CBA Kereskedelmi Kft. építi meg az üzleteket, és ezeket adja bérbe azoknak a tulajdonosoknak, akik a kereskedelmi tevékenységet művelik a régióban. Az üzletek száma még nem biztos, de szerintem tíznél több lesz, amit a központ fog építeni.
– Forgalmi számaik alapján az ágazat élbolyában található a CBA. A számok arra engednek következtetni, hogy akár önerőből is fejleszthetnek.
L. V.: A múlt évben franchise hálózatunk teljes bruttó árbevétele meghaladta az 538,5 milliárd forintot. Mindezt több mint 1100 CBA-logós kiskereskedelmi egységben, közel 2000 csatolt kiskereskedelmi helyen, és 45 nagykereskedelmi ponton – húsz régiós központon keresztül – bonyolítottuk. Az említett számok és az elmúlt év eredményei alapján tényleg az élbolyban vagyunk. Ugyanakkor a fejlesztéseket részben saját forrásból, részben pedig banki finanszírozással tudjuk megvalósítani.
– Térjünk rá az élelmiszerbotrányra: ez milyen piaci mozgásokat hozott?
L. V.: Kétségtelen, hogy az utóbbi hónapok élelmiszerbotrányai kapcsán előtérbe kerültek a vásárlói igények. Mind nagyobb az igény a termékminőségre, bár – mint azt már említettük – szűkül a vásárlóerő Magyarországon. Tény az is, hogy a magyar termékekkel kisebb arányban van probléma.
– Tudatosabbak leszünk ezen a téren, vagy továbbra is csak az ár számít majd?
L. V.: Az úgynevezett középső sávnak lesz inkább forgalma, ám egyre inkább a minőségi magyar termék forgalma erősödik. Végzünk már fejlesztéseket is az olcsó első áras termékeknél, már az egész kelet-közép-európai CBA-hálózat ezeket szerzi be, forgalma is jelentősen emelkedik. Próbálunk a konkurenciával szemben a minőségre koncentrálni. Továbbá arra törekszünk, hogy jó árakat érjünk el gyártókkal, termelőkkel kapcsolatban. Eközben a régiók, amelyek az üzletekkel rendelkeznek, folyamatosan fejlődnek.
– Közbevetésként: termékfejlesztésben is megjelenik majd az igényesség?
L. V.: A termékfejlesztés terén meg kell említenem, hogy a minőségi magyar termékekre létrehoztunk egy védjegyet, ami sok terméket foglal magába. Megoldást keresünk a hazai tradicionális termékek állandó jelenlétére, ezért új márkanév alatt „Minőségi Magyar” termékek gyártására írtunk ki tendert. Ezek magyar alapanyagból, magyar munkaerővel, Magyarországon készülnek, és a teljes hálózatunkban folyamatosan forgalmazzuk. A termékeket rendszeresen vizsgáztatjuk és zsűriztetjük, hogy valóban állandó prémiumminőséget biztosítsunk vásárlóink számára a „Minőségi Magyar” márka alatt.
– Egy éve vezették be a CBA-hálózatban a franchise rendszert. Bevált?
L. V.: A CBA imázsa – megítélésünk szerint – pozitív üzenet a kereskedelemben, hiszen a márka és a név is jól csengő kereskedelmi lánc lett: szívesen állnak a tagok a zászlónk alá. Ez ugyanis forgalomnövekedést hoz a mindennapokban. Az anyacég is próbálja meghatározni azokat a feltételeket, amelyek szerint lehet és kell működni. A cél természetesen az egységesítés: a vásárló az ország különböző területein hasonló egységekkel találkozzon. Ráadásul a CBA-nak megvan az az előnye, hogy a gazda szeme azért rajta van. Az üzleteknek vannak tulajdonosai, ők ott vannak az üzletben, és minden részletre figyelnek. Ezáltal személyesebb kapcsolat alakul ki a vásárló és az eladó között. Ez nagy előnyt jelent.
– Külföldön is terjeszkednek. Ez egyfajta előremenekülés; vállalati tartalék a vásárlóerő-szűkülés pótlására?
M. A.: A külföldi terjeszkedést a CBA két irányba valósította és valósítja meg: kelet-közép-európai és nyugat-európai fejlesztések révén. A fejlesztés sebességét azonban nagymértékben befolyásolják az első esetben az adott ország szabályozási és piaci viszonyai, másik esetben hatással van rá az új üzletek nyitásának célja, a magyar áruk megismertetése, piaci bevezetése Európában.
– Magától adódó kérdés, hogy kapnak-e állami támogatást a külföldi terjeszkedéshez, a marketinghez?
M. A.: Mivel a CBA igazgatósága érzékeli, hogy a magyar kormányzat semmiféle támogatást nem ad a magyar termékek nyugati bemutatására sem a marketinghez, sem az árkiegészítéshez, ezért a CBA ezt magára vállalta. Ide tartozik, hogy a hazai piacon a minőségi magyar termékekkel próbálunk segíteni a hazai termelőknek magyar piacnyitásokkal. A külföldi, európai nagyvárosokban tervezett piacnyitásokkal pedig próbálunk olyan marketingelőnyt szerezni a hazai gyártóknak és termelőknek, termékeknek, hogy megismerjék őket.
– Dicsérendő, hogy segítik megismertetni a magyar termékeket, ám sokszor az okozza a gondot: nem piacképesek.
L. V.: Kiemelt célunk, hogy a magyar termékek piacképesek legyenek. Különösen itt, Európában. Ez természetesen üzleti elvárás is, hiszen nekünk is fontos, hogy a magyar gyártó és termelő erősödjön: nekünk ugyanis ők jelentik a bázisunkat.
– A beszélgetésből leszűrhető tanulság az, hogy egyedül nem megy. Az élelmiszer-kereskedelemben sem…
L. V. és M. A.: A CBA – mint tisztán magyar tulajdonú, jelentős gazdasági szereplő – nélkülözhetetlennek tartja a hazai termelők segítését. Látjuk azt, hogy a kisebb magyar gyártók termékei nem, vagy csak nagyon szűk körben jutnak el a fogyasztókhoz a nemzetközi kereskedelmi csatornák teljesíthetetlen belistázási feltételrendszere miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.