Rövid távú terv

2007. 02. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármilyen meglepő, a kormányzati megszorítócsomaggal (fedőnevén reform) éppen az a baj, hogy kevés. Pontosabban: az intézkedéscsomag egészét tekintve rövid távú pénzügyi korrekcióként szolgál, hiszen az alapproblémákra nem ad választ. Jelesül az alacsony foglalkoztatási szintre, a feketegazdaság kiterjedtségére, a térségi versenytársakhoz képest előállt lemaradásra, vagy éppen a hatalmas, Latin-Amerikát idéző, regionális különbségekre. Ez a rövid távú terv nem biztos, hogy hozza a pénzügyi várakozásokat. Sőt az Európai Bizottság – legalábbis tegnapi jelentése nyomán – a kormány által előirányzott hiánynál nagyobb deficitet vár. Pedig, köztünk szólva, a kabinet ez évre vonatkozó hiánycélja is, amennyiben teljesül, ugyanolyan negatív rekord lesz Európában, mint a tavalyi adat volt. A 2007-re tervezett, több mint 1582 milliárd forintos deficit túl sok a pénzpiacnak, túl sok az uniónak, és túl sok egyáltalában.
Akárhogyan is, de kínos, hogy a kormány – ötödik éve – képtelen olyan költségvetést készíteni, amelyről pár hónap, legfeljebb fél év múltával nem derül ki, hogy alapjában véve el lett szúrva. Feltűnt már ez Brüsszelben is. Mármint az: mik a fő jellemzői a honi költségvetési trendnek. Többek között elszámolt gazdasági növekedés, rosszul becsült központi bevételek s rendre megemelt adó-előirányzatok. No, és visszatartott támogatások, trükközés, a gazdasági adatokkal való folyamatos zsonglőrködés. A valóság az, hogy a mindenkori elfogadott magyar büdzsék tarthatatlanok, s év közben százmilliárdokat kell beszedni vagy zárolni ahhoz, hogy valamennyire is őrizni lehessen a hitelességet. Ide tartozik sajnos az is, hogy a választópolgárok többségének semmit sem mond az, hogy a deficit hat vagy éppen hét százalék. Ám a húsba vágó intézkedéseket, amelyeket hiánycsökkentés címén hoz a kormány, a lakosság az idén már megérzi. Ugyanakkor tény, hogy a kialakult helyzet miatt valamit gyorsan kellett csinálni, hiszen a régi-új kormány az elmúlt években túlköltekezett. Ám oszlassuk el a kételyeket: bizonyosan gyors kiigazítást kellett volna csinálni akkor is, ha az ellenzék kerül tavaly tavasszal kormányra. Ilyenkor persze könnyebb a megelőző évek hibáira hivatkozni, és a megszerzett többség birtokában nekimenni a politikailag érzékeny ügyeknek is. De hát ez most már csak hipotetikus ügy.
Miért is okoznak ekkora társadalmi ellenállást a bejelentett intézkedések, a reformok? Nos, a magyarázat és a történet roppant egyszerű. Egy szűk csapat valahol szobák homályában kitalálja, hogy mit kellene tenni, hogyan lehetne „boldogítani” a magyar népet. Nálunk ennek van hagyománya. Gondoljunk csak vissza a nyolcvanas évek reformjaira vagy éppen a Bokros-csomag előkészületeire. Amennyiben tehát társadalmi egyeztetés nélkül születnek a társadalmat érintő hatalmas átalakítási tervek (lásd: egészségügy), nyilvánvaló, hogy nagyon nagy lesz az ellenérzés.
Sötétben tapogatózunk, esetleg látható a fény az alagút végén? Nos, a nemzetgazdaság közepes állapotban van, ám lehetőségeihez képest alulteljesít, másfelől az államháztartással, a szűkebben értelmezett költségvetéssel valóban rengeteg a gond. Eközben, mint azt említettük, a térségi regionális különbségek nem csökkennek, egyes nemzetgazdasági ágazatok leszakadófélben vannak. A hazai kis- és közepes vállalkozások pedig nem tudnak bekapcsolódni az itteni multik beszállítói láncába, s a csordogáló uniós fejlesztési pénzek aligha elegendők a látványos bővüléshez. Ám a pillanatnyi (igaz, ez a pillanat már évek óta tart) gazdasági-pénzügyi problémák mellett, ami főleg lehangoló, az a társadalom állapota. Az elöregedés mértéke, a nyelvtudás és a mobilitás hiánya, az innovációs képesség terén fennálló lemaradásunk, egyszóval csupa olyasvalami, amin nagyon nehéz változtatni. Mind-mind olyan dolog, amihez tényleg reform kell. Az ágyszámleépítés vagy az iskolabezárás azonban nem reform. S miután minden kiigazítás feszültséggel jár, bizonyos, hogy gazdasági szempontból a következő évek is zavarosak lesznek. Az tehát elég nyilvánvaló, hogy nem a szűken vett gazdaságban vannak a bajaink, hanem a nehezebben megoldható ügyekben. Ilyen a demográfia, a településszerkezet, az iskolázottság, az értékrend, az együttműködési készség, és egy csomó olyan tényező, amivel a közgazdászok nem sokat tudnak kezdeni.
Ám a kialakult helyzeten csak úgy lehet segíteni, ha javulnak az életfeltételek, ha lendületbe jön a magyar gazdaság, vagyis serkenteni kell a növekedést. Emlékezetes, hogy a tavalyi választási kampány során, legalábbis a Fidesz részéről, rengeteg szó esett arról, hogy jelentősen le kellene vinni a béreket terhelő adókat, járulékokat. S a kormány terveiben is volt egyfajta adóleszállítási lendület. Ezzel szemben most a megszorítócsomag felemeli az adókulcsokat vagy éppen a társadalombiztosítási hozzájárulást. Márpedig ez pont arra ösztönzi az embereket, hogy ha tehetik, visszamenjenek a szürke- vagy feketegazdaságba.
A kormányzati csomagokkal a gond az, hogy kisebb részt operálnak az állami kiadások csökkentésével, és nagyobbrészt a munkavállalókat terhelik meg. A foglalkoztatás kulcsa nálunk a középvállalat, mert a nagyok elég termelékenyek, és nem foglalkoztatnak tízezreket, a mikrocégek pedig eleve alig használnak családon kívülieket. A költségvetés maradék erejét a közepes méretű cégek helyzetbe hozására kellene felhasználni. Bizonyos támogatást jelenthet az unió a maga felzárkóztatási alapjaival, de ezek lehívásához is kell társfinanszírozás, azaz hazai, kormányzati pénz. Azt mindig el lehet, el kell dönteni, hogy ki viselje az alkalmazkodás fő terhét, esetünkben a nyugdíjasok vagy a foglalkoztatottak. Esetleg az államigazgatás vagy a fejlesztések. Úgy tűnik, a nyugdíjasokat és a fejlesztéseket, ide értve az autópálya-építést, ráadásul utóbbi nálunk politikai szent tehénné vált, a lehetőség szerint kímélni akarja a kormány. Így viszont az aktív korosztály terhei nőnek. S persze az áfaemelésen és a gázáremelésen keresztül mindenkinek a terhe nő. Tény, az államigazgatásban nem könnyű megtakarítani, mert ha valakinek felmondanak, akkor is többhavi bért kell kifizetni, azaz tényleges megtakarítást a büdzsé csak jövőre könyvelhet el.
A rövid távú pénzügyi terv nagy hátulütője az is, hogy a kiigazítás megemeli az árszintet: idén aligha úszhatjuk meg éves viszonylatban hat-hét százalékos infláció nélkül. A nemzeti bank már nem folytathatja a kamatleszállítást, ha pedig fölfele indulnak a jegybanki kamatok, akkor drágul a hitelfelvétel a háztartások, a vállalatok számára.
Végezetül térjünk vissza a reformokhoz. Ezek az intézkedések sok megpróbáltatással, fájdalommal is járnak, sokaknak szenvedést okoznak. A nehéz helyzetbe jutottak úgy tekintenek a kormányprogramra, mint egy sokkterápia megkezdésére, amelyről nem tudni, hová vezet. Ráadásul sokan értetlenkednek is, hiszen nem is olyan régen még jólétről s a magyar gazdaság szárnyalásáról volt szó. A társadalom többsége nem is tudja, miként értelmezze a megszorításokkal járó projektet. A kérdések (mi késztette a kormányt a program kidolgozására és megvalósításának kezdeményezésére, milyen problémák vetődnek majd fel?) máig megválaszolatlanok. Elszomorító az is, hogy ugyanazok a nemzedékek sokadszorra élnek meg egy megrázkódtatással és szenvedésekkel járó kiigazítást. Ami egyelőre rövid távra szól – legalábbis pénzügyi értelemben. A probléma persze az, hogy a hosszabb távú, negatív társadalmi hatásokkal a kormány egyáltalán nem számol. Csakúgy mint a Bokros-csomag idején.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.