Elrettentő példa

2007. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdjük a lényeggel: több szempontból is hazánkat emeli ki a térség államai közül a bécsi WIIW gazdaságkutató intézet legfrissebb közép- és kelet-európai gazdasági előrejelzése. Magyarország viszont nem felfelé, hanem éppenséggel lefelé lóg ki a mezőnyből. Bármiről is legyen szó. Akár a várható gazdasági növekedési ütemről, akár az inflációról, vagy akár az államháztartási politikának a gazdasági folyamatokra gyakorolt hatásáról. A magyar gazdaság az elsők közül sereghajtóvá vált a térségben – figyelmeztetnek az osztrák gazdaságkutatók. Hát ide jutottunk. Öt esztendeje még Csehországgal álltunk versenyben, s csak Szlovénia körözött le bennünket. Csak egy adat. Az idén 6,3 százalék körül várható inflációval – amelyet a Magyar Nemzeti Bank optimista verziónak talál – csak Szerbiát és Ukrajnát tudja megelőzni Magyarország. Ők lennének az új versenytársaink?
Eközben Szlovéniában már euróban fizetnek, és a csehek is tartják magukat, a szlovákok pedig tisztességesen feljöttek. Ám tartsuk fejben azt is, hogy alaposan belehúztak a balti államok, s Lengyelország is bizony ráerősített gazdaságára. Az pedig a sors fura fintora, hogy a tőlünk kategóriákkal fejletlenebb gazdasággal rendelkező országok – említhetnénk Romániát vagy Bulgáriát – elképesztő ütemben gyarapodnak évek óta. Magyarország viszont az elrettentő példa.
A kérdés jogos: nem értékelik-e le túlságosan az osztrák gazdaságkutatók Magyarországot? Ha ők igen, akkor a világbankosok is. Magyarország ugyanis mindössze a kilencedik helyen áll a Világbank üzleti környezetet felmérő listáján. Csekély vigasz, hogy nem mi vagyunk az utolsók. Mellesleg utóbbi tekintélyéről pusztán annyit: a világ befektetői ebből tájékozódnak. Mit is jelent röviden ez? Nos, a üzleti környezet tekintetében a magyar klímánál csak a lengyel rosszabb a tíz kelet-közép-európai ország között. Ráadásul Lengyelország például működőtőke-vonzás tekintetében a múlt évben feljött, úgyhogy ne nagyon mutogassunk hátrafelé. Jogos az a felvetés is: hogyan sikerült ilyen szintre leküzdeni magunkat? A gyenge eredmény okaira a részmutatók világítanak rá. Az OECD-országok átlagához, vagyis a fejlett államok berendezkedéséhez képest például Magyarországon drága és sokáig tart egy vállalkozást elindítani, és nem különösebben rugalmas a munkaerőpiac sem. Igaz, e két fontos szempontból még alig foglalunk el rosszabb pozíciót, mint amit a teljes kép mutat, ám más területeken kifejezetten gyengén állunk. Például igen rosszul állunk az engedélyezési eljárásokban, a befektetővédelemben és az adózás tekintetében. Tavaly ráadásul valamelyest még hátrébb is léptünk a teljes rangsorban: a 175 országot vizsgáló projekt szerint hazánk a 60. pozícióból 2006-ra a 66. helyre esett vissza. A teljesség kedvéért jegyezzük meg: a balti államok a legjobb 25 között találhatók, Szlovákia és Románia pedig az első 50 között foglal helyet.
Bármilyen meglepő, de az adórendszerünk bonyolultsága a témához szokott Világbank munkatársait is meglepte. Az adórendszerünkre ugyanis jellemző, hogy egy középvállalkozás nálunk – miközben egyébként a fizetési kötelezettségek száma nem magas – másfélszer annyi időt kénytelen tölteni az adószabályoknak való megfeleléssel (nyilvántartás, előkészítés, fizetés stb.), mint az OECD-országok átlaga. Érdekesség, hogy az egyszerű adórendszer amúgy sem tartozik a kelet-közép-európai országok nagy vívmányai közé, ez ügyben csupán a balti államok tekinthetők pozitív példának.
A helyzet tehát cseppet sem rózsás. Számtalan elemzés jelent már meg a brit The Economist gazdasági magazinban vagy éppen a Financial Timesban, amellyel az egyre égetőbb gazdasági problémákra világítottak rá. Arról nem is beszélve, hogy az elmúlt években jócskán kijutott a hitelminősítők lerontásából is, amely nemcsak az országot értékelte le, hanem néhány bank révén a magyarországi vállalatok pénzügyeit is. Nagy gond persze az is, hogy az európai uniós csatlakozás gyakorlati – értsd: pénzügyi – előnyeire nem sikerült „rákanyarodnunk”. Amennyiben megvizsgáljuk az erről szóló kimutatásokat, az egyenleg bizony nem mutat túl sok milliárdot. Sőt csatlakozásunk első évében majdnem nettó befizetői lettünk az Európai Uniónak. Amúgy a tétlenkedést maga a kormányzat is elismeri, ha például a sikertelen első Nemzeti fejlesztési terv szóba kerül. Miközben a magyarországi pályáztatási-lehívási rendszer mind a mai napig nincs gatyába rázva, hogyan is remélhetnénk nyolcezermilliárd forint elnyerését a közös kasszából? Úgy tűnik, ez az utolsó aduja a kormányzatnak.
Mindezek tükrében nem is csoda, ha a bécsi WIIW szóban forgó jelentésében úgy fogalmaz: az új európai uniós tagországok gazdasági fundamentumai manapság igen szilárdak, ez alól egyedül Magyarország jelent kivételt. Tegyük hozzá: remélhetőleg időlegesen. Ugyanakkor a költségvetési folyamatok a térség országaiban általában nem zavarják a gazdaság reálnövekedését, ám hazánkra ez a megállapítás sem igaz. Ráadásul az üzleti körök úgy látják, hogy a kormánynak nincs egységes jövőképe. Ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy ilyen körülmények között nehéz megtartani a befektetők bizalmát. Utóbbiak közül többen is akképpen vélekednek, hogy Magyarország veszített rendszerváltás kori előnyéből mind a munkaerőpiacot, mind az oktatást tekintve, de az adózási rendszer is alapos reformra szorul. A kelet-közép-európai régióban ma már nem vonzó a magyar munkaerő, mivel nem eléggé mobil és rugalmas, az oktatás pedig az évek során nem alkalmazkodott kellően a gazdaság szerkezetváltásához – sorolják érveiket rendre a cégvezetők. Mellesleg a menedzserek azt is kiemelik, hogy a hatékonyság- és versenyképesség-növelésnek el kell végre érnie a közszférát is, ahol a szükséges lépések után hatalmas összegek takaríthatók meg. Problémás az is, hogy nehezen tervezhetők az állam megrendelései, sok a homály a mostani közbeszerzések körül. A kormánynak meg kell tennie mindent az átláthatóság biztosítására, mert a cégektől sem várható el addig, hogy ne keressék az adóelkerülés lehetőségeit. Az Európai Unióban a vállalkozások 42 százaléka folytat valamilyen formában innovációs tevékenységet, Magyarországon ez az arány éppen feleekkora. A tíz főnél nagyobb cégekre kiterjedő Eurostat-felmérés eredményeiből szembeötlő, hogy a sikeres országokban általában magas ez a mutató. Hol marad az állami ösztönzés?
Nem tudni, azt viszont igen, hogy a kimutatások alapján hazánkban válságban van minden harmincadik cég. Az elmúlt évben például tizenötezer fölé emelkedett a fizetésképtelenségi eljárások száma, ami csaknem húsz százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A mindennapokban a drámai növekedés azt jelenti, hogy a regisztrált cégek 3,15 százaléka nem tudta teljesíteni a kötelezettségeit. S mi a helyzet ágazati szinten? Nos, továbbra is a textil- és építőipar, valamint a biztonsági tevékenység számít kockázatosnak.
Válság, milyen válság? – kérdeztek vissza sokszor cinikusan kormánypárti politikusok, amikor is az ellenzéki párti képviselők a fenti adathalmazok valamelyikével hozakodtak elő. A fentebb részletezett jelentések megadják a választ. De szögezzük le, hogy a válságjelekből kirajzolódó magyarországi helyzet nem pusztán a gazdaság állapotának ellentmondásaira világít rá. Sokkal többre. Jelesül arra, hogy baj van minden fronton. És ami a legfontosabb: már nem pusztán sereghajtók vagyunk üzleti körökben. Hanem az elrettentő példa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.