Sok kívánnivalót hagy maga után, ahogyan az Európai Unió tagállamai megvalósítják a közlekedés területén hozott uniós jogszabályokat, Magyarország is sok területen lemaradásban van – összegezte az Európai Bizottság 2001-ben született, tíz évre szóló közlekedési politikája első öt évének eredményeit Barsiné Pataky Etelka, az Európai Parlament néppárti képviselője. A politikus a közlekedési Fehér könyv félidei felülvizsgálatának jelentéstevőjeként szólalt fel hétfőn az Európai Parlament brüsszeli ülésén, ahol megállapította: „A közlekedési jogszabályok elégtelen alkalmazása (…) az egyik legfőbb hátráltatója a sikeres európai közlekedéspolitikának.”
A 2001-ben készített bizottsági Fehér könyv három fő célt tűzött ki az EU számára, amelyek közül a legfontosabbnak a közlekedés hatékonyabbá és környezetbarátabbá tétele tekinthető, ezen belül a vasúti és a tengeri közlekedésre való átállás. Ennek élesen ellentmond például az a hazai kormányzati intézkedés, amely 14 vasúti szárnyvonal megszüntetéséről határozott. A bizottság a 2011-ig teljesítendő feladatok közé sorolja a nemzeti közlekedési hálózatok összekötését, új, innovációs technológiák segítségével. Ilyen technológia például a civil használatra készült Galileo műholdas navigációs rendszer.
Az európai politikusok megállapították, hogy a tagállamoknak ezentúl nagyobb figyelmet kell szentelniük a környezetvédelemre, a légszennyezés és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére is. Ennek szükségességét az Európai Környezetvédelmi Ügynökség legfrissebb jelentése támasztja alá, amely szerint az európai szárazföldi és légi közlekedés folyamatos növekedése veszélybe sodorja azt, hogy az EU valóban teljesíteni tudja az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának korlátozásáról szóló kiotói egyezményben foglalt célokat. Miközben ugyanis az ipar, a mezőgazdaság és az energiatermelő szektor 1990 és 2003 között jelentősen csökkentette az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, ez az adat az európai szárazföldi közlekedésnél 21 százalékkal, a légi közlekedésnél 96 százalékkal nőtt.
A közlekedés ráadásul jelentős energiafelhasználó, az EU teljes olajfogyasztásából mintegy 71 százalékkal részesedik – állapítja meg a Fehér könyv jelentése. A közúti közlekedés az összes olaj 60 százalékát, a légi közlekedés 9 százalékát emészti fel. Ez azért aggasztó, mert az unió olajának 98 százalékát importálja, és a magas olajárak hatással vannak a közlekedési ágazatra.
Aggasztónak tekinthető az is, ahogyan hazánk kormánya viszonyul a közlekedéshez, vélekedik Barsiné Pataky Etelka. Az EU-ban tapasztaltakkal szemben hazánkban egysíkú a gondolkodás a közlekedéspolitikával kapcsolatban – hangoztatta magyar újságíróknak adott nyilatkozatában a néppárti képviselő. Barsiné Pataky Etelka nagy hibának nevezte például a Ferihegyi repülőtér eladását, hiszen a privatizációval nem nőtt a szolgáltatás színvonala. A magyar állam 75 évre nem csupán a Ferihegyi repülőteret adta át, hanem azt a lehetőséget is, ami abban rejlik, hogy Ferihegy Európa egyik légiszállítási központjává fog fejlődni. Szintén könnyelmű döntésnek bizonyult a MÁV Cargo eladása is, hiszen azzal együtt annak geopolitikai potenciálját is privatizálták. Amint mondta, Magyarország nem használja ki az ország geopolitikai helyzetéből adódó lehetőségeket.

Ekkor dönthet a kormány az újabb árréscsökkentésről