Présben

2007. 03. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem adja fel a kormány: miközben sorra elbuknak az alkotmányossági vizsgán a tavalyi adócsomag egyes rendelkezései – házipénztáradó, költségvetési céltartalék és elvárt adó –, rendületlenül akasztana újabb és újabb terheket a magyarországi vállalkozások nyakába. Még nem tudni, hogy mindezt adóreform címén teszi-e, vagy inkább gazdasági kényszerűségből. Mi az utóbbira tippelünk. Már csak azért is, mert vannak gyanús, megkérdőjelezhető és teljesíthetetlen tételei az idei költségvetésnek.
Tegnap a pénzügyminiszter – beismerve, hogy az úgynevezett elvárt adó nem illeszthető a honi jogrendbe, így az Országgyűlés visszamenőlegesen január elsejei hatállyal megsemmisíti ezt az intézményt – közölte: júliustól új adó lesz, ami, úgymond, közelebb visz az igazságos közteherviseléshez. A sarc bevezetésének oka költségvetési szempontból persze világos: a kieső, hozzávetőleg hatvanmilliárdra becsült bevételt valahonnan elő kell teremteni. Ennek egyik módja a központi tartalék zárolása, a másik az új adónem kivetése. Amúgy a büdzsé „feltöltésére” napokkal ezelőtt már figyelmeztetett az Állami Számvevőszék. De nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a Nemzetközi Valutaalap további kiigazításokat sürget, pontosabban a központi kiadások megnyirbálását. Hiszen az állam változatlanul sokat költ, így pedig aligha csökken a kívánt ütemben az államháztartási hiány. Óva int ettől az Európai Bizottság is, amellyel szemben a kormány költségvetési ügyekben már rég nincs alkupozícióban.
Mi sem természetesebb, hogy az új adónemmel kapcsolatos részletek még nem ismertek, ám nagy valószínűséggel idén nyártól a veszteséges cégeket, illetve a nyereséget nem produkáló egyéni vállalkozásokat is plusz fizetési kötelezettség terheli. Tehát az új teher érintettjei azok lesznek, akik eddig nem fizettek társasági adót. Utóbbinak persze megvan a „sajátos” logikája is, hiszen a kormányzati megszorítások hatására – amikor is lassul a gazdasági növekedés, ezáltal pedig csökken a megrendelések száma – a negatív eredményt korábban felmutató cégek és vállalkozók önként és dalolva járulnak majd hozzá a közös kasszához. Amennyiben persze a fenti elképzelés nem csak a kormányzati ötletbörze szintjén marad, valószínűsíthető az újabb alkotmányossági bukta: egy jogállamban ugyanis elképzelhetetlen egy vállalkozástól eleve nyereséges gazdálkodást feltételezni. Pontosabban azt, ha már nem nyereséges, akkor legalább „ezért” valamit fizessen be a büdzsébe. Ám a kiszemelt réteg éppenséggel nem önszántából nem fizet. Természetesen nem akarjuk mentegetni az adóelkerülőket, ám számításba kell venni azt is, hogy egy induló vállalkozás esetében az első évek a türelmi időszak kategóriájába tartoznak, hiszen fel kell futtatni a piacon egy társaságot ahhoz, hogy eredményesen működjön. Egyszemélyes vállalkozásnál még komplikáltabb a helyzet.
Eközben hazánk gazdaságára a legnagyobb jóindulattal sem lehetne ráfogni, hogy fejlődése csúcsára jutott. Sőt, mi lettünk a térség sereghajtói nyugati kutatók, nemzetközi intézetek szerint. Miközben például Szlovénia szép csendben csatlakozott az eurózónához, és teszik ezt belátható időn belül egykori (?!) versenytársaink is, mi nemcsak a közös pénz bevezetésétől távolodtunk el, hanem annak még a gondolatától is. Az euró átvételétől jelzett távolodás is mutatja: óriási problémáink vannak a közpénzügyekkel.
Ám az új adó körüli kormányzati hercehurca arra is rávilágít, hogy a pénzbehajtási roham immár nemcsak a gazdaságot, a piaci szereplőket, hanem az alkotmányosságot is próbára teszi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.