Senki nem tudja, miből épül a metró

2007. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összesen ötszázmilliárd forintba kerül a négyes metró jelenleg tervezett két szakasza, és az április első hetében kezdődő építkezést egy-, illetve kétéves késéssel adják át – ismerték el a főváros vezetői, akik továbbra is bíznak az uniós támogatásban. Bár a kormány és a városháza illetékesei még tárgyalnak Brüsszellel, közölték: leváltották az eddigi projektigazgatót, és átszervezik a beruházást.
Zavartalanul folytatódik a négyes metró építése – mutatott Demszky Gábor az Etele téri munkagödörre szerdán, amikor bejelentette: a fúrópajzsok április első hetében indulnak el, hogy naponta 10-15 métert haladva, két szakaszban megépítsék az alagutat a dél-budai végállomástól a Bosnyák térig. – A beruházást semmi nem fenyegeti, nem igaz, hogy azt nem támogatja az unió – hangsúlyozta a főpolgármester, aki elismerte: az építkezés jelenlegi állása szerint több mint 43 milliárd forinttal túllépték az eredeti keretet, a két szakasz megépítése az új becslések szerint összesen 486 milliárd forint lesz, és az EU kohéziós alapja egyelőre csak az Etele tér és a Baross tér közötti szakaszt támogatja, mert a zuglói vonalra még nincs vasúthatósági engedély.
Köztudomású, hogy a kormány Brüsszel által elfogadott konvergenciaprogramja nem tartalmazza a négyes metró beruházását, és Demszky arra a kérdésünkre, hogy ha a kohéziós alap nem támogatja az építkezést, akkor az állami részt miből fedezik, nem tudott válaszolni, csupán a 2005-ös metrótörvényre hivatkozott, ami alapján a költségek 21 százalékát a főváros, 79 százalékát az állam állja. Dancs Gábor (SZDSZ) fővárosi tanácsnok abban bízik: az első szakasz költségeinek 85 százalékát fizeti majd az EU.
Az eredetileg 234 milliárdba kerülő építkezés többletköltségei még nőhetnek, ehhez hozzájön a felszíni rendezés 50 milliárd forintja, így a Keleti pályaudvarig 2010 végén, a Bosnyák térig 2012 végén utazhatunk. Korábban azt ígérték: 2009, illetve 2010 lesz a biztos időpont. Ezt azonban már átírta Becker László, a főpolgármester által kinevezett metróbiztos jelentése, amely szerint a beruházás átszervezésre szorul. – Gulyás Lászlót, a BKV Zrt. DBR Metró eddigi projektigazgatóját Balogh Árpád, a MÁV EU-programigazgatóságának korábbi főosztályvezetője váltja, az építkezésért ezután a BKV vezérigazgatója, Antal Attila vezette szervezet lesz a felelős, a városházán alakul egy felügyelőbizottság és egy irányítótestület is – mondta Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.