Összesen ötszázmilliárd forintba kerül a négyes metró jelenleg tervezett két szakasza, és az április első hetében kezdődő építkezést egy-, illetve kétéves késéssel adják át – ismerték el a főváros vezetői, akik továbbra is bíznak az uniós támogatásban. Bár a kormány és a városháza illetékesei még tárgyalnak Brüsszellel, közölték: leváltották az eddigi projektigazgatót, és átszervezik a beruházást.
Zavartalanul folytatódik a négyes metró építése – mutatott Demszky Gábor az Etele téri munkagödörre szerdán, amikor bejelentette: a fúrópajzsok április első hetében indulnak el, hogy naponta 10-15 métert haladva, két szakaszban megépítsék az alagutat a dél-budai végállomástól a Bosnyák térig. – A beruházást semmi nem fenyegeti, nem igaz, hogy azt nem támogatja az unió – hangsúlyozta a főpolgármester, aki elismerte: az építkezés jelenlegi állása szerint több mint 43 milliárd forinttal túllépték az eredeti keretet, a két szakasz megépítése az új becslések szerint összesen 486 milliárd forint lesz, és az EU kohéziós alapja egyelőre csak az Etele tér és a Baross tér közötti szakaszt támogatja, mert a zuglói vonalra még nincs vasúthatósági engedély.
Köztudomású, hogy a kormány Brüsszel által elfogadott konvergenciaprogramja nem tartalmazza a négyes metró beruházását, és Demszky arra a kérdésünkre, hogy ha a kohéziós alap nem támogatja az építkezést, akkor az állami részt miből fedezik, nem tudott válaszolni, csupán a 2005-ös metrótörvényre hivatkozott, ami alapján a költségek 21 százalékát a főváros, 79 százalékát az állam állja. Dancs Gábor (SZDSZ) fővárosi tanácsnok abban bízik: az első szakasz költségeinek 85 százalékát fizeti majd az EU.
Az eredetileg 234 milliárdba kerülő építkezés többletköltségei még nőhetnek, ehhez hozzájön a felszíni rendezés 50 milliárd forintja, így a Keleti pályaudvarig 2010 végén, a Bosnyák térig 2012 végén utazhatunk. Korábban azt ígérték: 2009, illetve 2010 lesz a biztos időpont. Ezt azonban már átírta Becker László, a főpolgármester által kinevezett metróbiztos jelentése, amely szerint a beruházás átszervezésre szorul. – Gulyás Lászlót, a BKV Zrt. DBR Metró eddigi projektigazgatóját Balogh Árpád, a MÁV EU-programigazgatóságának korábbi főosztályvezetője váltja, az építkezésért ezután a BKV vezérigazgatója, Antal Attila vezette szervezet lesz a felelős, a városházán alakul egy felügyelőbizottság és egy irányítótestület is – mondta Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes.
Magyar Péter havi nyolc milliót keres, de azt sem tudja, hol ülésezik az EP a héten