Demszky: Épül már a négyes metró

A négyes metró lesz a megújuló Budapest szimbóluma – jelentette ki tegnap Demszky Gábor főpolgármester az első fúrópajzs Etele téri elindításakor. A másfél évtizedes késéssel kezdődő, egyelőre bizonytalan finanszírozású metróépítést üdvözölte Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, de reméli: az immár 500 milliárd forintosra becsült beruházást ki is tudják majd fizetni.

2007. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végre, Budapest közönsége látja az alagút elejét – örvendezett Demszky Gábor, aki – mint mondta – 2010-ig csak problémákat, port, zajt és közlekedési dugókat ígér az itt élőknek. A főpolgármester csaknem tizenhét éve ígéri a négyes metrót, azonban a 2005-ben törvényben rögzített két szakasz 268 milliárd forintos építési költsége az idén 486 milliárd forintra nőtt. A finanszírozás továbbra is 79 százalékban az állam, 21 százalékban a főváros feladata. Az önkormányzat jórészt az Európai Beruházási Banktól felvett hitelből fizet, míg a kormány tavaly úgy döntött, hogy – a beruházást nem tartalmazó konvergenciaprogram miatt – az Európai Unió kohéziós alapjánál pályázik. Május–júniusra várják Brüsszel döntését.
Az Etele térről tegnap elindított első, majd a három hét múlva induló második fúrópajzs lassított menetben, 108 hét alatt alakítja ki a Baross térig tartó 7,2 kilométeres, tízmegállós alagutat. A metróépítésre Isten áldását, valamint Szent Borbála, a bányászok védőszentje oltalmát kérte Forgács Alajos római katolikus plébános.
– Évente tízmillió utazási órát takaríthatnak meg a budapestiek 2010 végétől, a négyes metró lesz a megújuló város szimbóluma – hangsúlyozta Demszky, aki felszólította a kivitelezőket: „A határidőket vegyék halálosan komolyan!”
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője örül a tizenhét év után megkezdődött alagútfúrásnak, és reméli, a főpolgármester ki is tudja fizetni majd a számlát. – Tipikus szocialista beruházás a metróépítés, hiszen úgy végzik, hogy nincs rá pénz – mondta Bagdy Gábor (KDNP) fővárosi frakcióvezető, hangsúlyozva: sok áldásra van szükség a megvalósításhoz. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a hamis adatokra épülő metróépítés az évtized legnagyobb pazarlása.
Ismert, a metró első szakaszát a jelenlegi becslések szerint egyéves késéssel, 2010 végén adhatják át, míg a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti vonal a 2012-es átadással két évet csúszhat. Utóbbira azonban egyelőre még vasúthatósági engedély sincs, az unió ennek hiányában eleve kizárta a támogatási lehetőséget.
Azt, hogy „épül már a négyes metró”, az elmúlt két évben már többször is bejelentette a főpolgármester, aki rendre Orbán Viktort, a polgári kormányt hibáztatta a csúszásért. Pedig emlékezetes, a Horn-kormány „siklatta ki” a metrót, amikor elutasították: azt Oroszország építse meg az államadósság fejében. Az 1998-as országgyűlési választás előtt hetekkel Medgyessy Péter akkori pénzügyminiszter a parlament felhatalmazása nélkül kötött szerződést a beruházásra, a Legfelsőbb Bíróság ítélete szerint törvénytelenül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.