Végre, Budapest közönsége látja az alagút elejét – örvendezett Demszky Gábor, aki – mint mondta – 2010-ig csak problémákat, port, zajt és közlekedési dugókat ígér az itt élőknek. A főpolgármester csaknem tizenhét éve ígéri a négyes metrót, azonban a 2005-ben törvényben rögzített két szakasz 268 milliárd forintos építési költsége az idén 486 milliárd forintra nőtt. A finanszírozás továbbra is 79 százalékban az állam, 21 százalékban a főváros feladata. Az önkormányzat jórészt az Európai Beruházási Banktól felvett hitelből fizet, míg a kormány tavaly úgy döntött, hogy – a beruházást nem tartalmazó konvergenciaprogram miatt – az Európai Unió kohéziós alapjánál pályázik. Május–júniusra várják Brüsszel döntését.
Az Etele térről tegnap elindított első, majd a három hét múlva induló második fúrópajzs lassított menetben, 108 hét alatt alakítja ki a Baross térig tartó 7,2 kilométeres, tízmegállós alagutat. A metróépítésre Isten áldását, valamint Szent Borbála, a bányászok védőszentje oltalmát kérte Forgács Alajos római katolikus plébános.
– Évente tízmillió utazási órát takaríthatnak meg a budapestiek 2010 végétől, a négyes metró lesz a megújuló város szimbóluma – hangsúlyozta Demszky, aki felszólította a kivitelezőket: „A határidőket vegyék halálosan komolyan!”
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője örül a tizenhét év után megkezdődött alagútfúrásnak, és reméli, a főpolgármester ki is tudja fizetni majd a számlát. – Tipikus szocialista beruházás a metróépítés, hiszen úgy végzik, hogy nincs rá pénz – mondta Bagdy Gábor (KDNP) fővárosi frakcióvezető, hangsúlyozva: sok áldásra van szükség a megvalósításhoz. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a hamis adatokra épülő metróépítés az évtized legnagyobb pazarlása.
Ismert, a metró első szakaszát a jelenlegi becslések szerint egyéves késéssel, 2010 végén adhatják át, míg a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti vonal a 2012-es átadással két évet csúszhat. Utóbbira azonban egyelőre még vasúthatósági engedély sincs, az unió ennek hiányában eleve kizárta a támogatási lehetőséget.
Azt, hogy „épül már a négyes metró”, az elmúlt két évben már többször is bejelentette a főpolgármester, aki rendre Orbán Viktort, a polgári kormányt hibáztatta a csúszásért. Pedig emlékezetes, a Horn-kormány „siklatta ki” a metrót, amikor elutasították: azt Oroszország építse meg az államadósság fejében. Az 1998-as országgyűlési választás előtt hetekkel Medgyessy Péter akkori pénzügyminiszter a parlament felhatalmazása nélkül kötött szerződést a beruházásra, a Legfelsőbb Bíróság ítélete szerint törvénytelenül.
Meghatározó döntést hozott a magánéletében Szentkirályi Alexandra – videó