Sokként hatott, amikor a japán Toyota a múlt héten megelőzte a General Motorst, és a világ legnagyobb autógyártója lett – kezdi egy példával a The New York Times, a vezető amerikai napilap egyik legutóbbi szerkesztőségi vezércikkét. A Toyota egyébként az elmúlt negyedévben 2,35 millió járművet gyártott. Az amerikai General Motors a nyereséget tekintve sem járt az élen. Az elmúlt negyedévben az amerikai óriáscég 109 ezer járművel gyártott kevesebbet – nagyjából annak eredményeként, hogy úgy döntött, csökkenti a nagy tételű értékesítést az autókölcsönző cégek számára. Megfigyelők azonban azt állítják, hogy az autógyár ráébredt arra a kihívásra, amit a Toyota jelent, és a vállalat végre a helyes irányba mozdulhat el.
Amint a globális verseny felforrósodik, az amerikaiaknak hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy egyre több vállalatukat taszítják le az első helyről – írja a The New York Times. Nem kis mértékben az amerikai üzletemberek kihívásokra adott válaszától függ, hogy az Egyesült Államok mennyire lesz sikeres egy olyan világban, ahol már nem vitathatatlan gazdasági szuperhatalmi státusa. A liberális lap szerint számos amerikai cég azért tudott világelső lenni az elmúlt évszázadban, mert az amerikai piac egyedülállóan nagy, gazdag és viszonylag egyforma volt. A tömegtermelést önmagában is megalapozó belső piacról az amerikai vállalatok könynyen kiléphettek a világpiac versenyszférájába. Az Egyesült Államok gazdasága még mindig a legnagyobb a világon, de olyan „falánk” piacok is előretörtek, mint az indiai és a kínai. Ezeknek az országoknak a lakossága több mint háromszorosa az amerikainak – írja a lap, hozzátéve, hogy ez magában hordozza: az amerikai piac elsőbbsége nem tart örökké. Egyre több versenytárs lesz, amelyek készen állnak a régi gárda letaszítására a trónról.
De elkeseredésre nincs ok. A vezércikk szerint Németország sikere követendő lehet. Németország a világ harmadik legnagyobb gazdasága, és az elmúlt négy évben a világ legnagyobb áruexportőre, holott a német munkaerő drága. A németek titka, hogy a minőségre és az erős márkákra koncentrálnak. Ugyanakkor a német siker sem volt fájdalommentes. Alkalmazottakat bocsátottak el, költségeket csökkentettek. A General Motors hasonló kihívásokkal néz szembe, de a cég a németek példájából tanulhat: a számos apró siker ahhoz vezethet, hogy ismét az első lehessen.
Elkepesztő siker, állótapsos ünneplés a Hamupipőke bemutatóján