Pünkösdölés Csíksomlyón

Ami a lengyel katolikusoknak Czestochowa, a magyarországi híveknek Máriapócs vagy a verebélyi Szentkút, az az erdélyi magyaroknak Csíksomlyó. Az utóbbi egy-másfél évtizedben immár az egész Kárpát-medencei magyarság legfontosabb, a legnagyobb tömegeket megmozgató zarándoklatának célpontjává lett a somlyói kegyhely: pünkösd ünnepére tíz- meg tízezrek kerekednek útra a történelmi ország keleti határa felé.

Ludwig Emil
2007. 05. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Székelyföld északkeleti részének legfontosabb települése, a 42 ezres lélekszámú, 86 százalékban magyarok lakta Csíkszereda csak a XIX. század végétől Csík – ma Hargita – megye központja, 1878-ig hivatalosan is a vele szomszédos Csíksomlyó volt a csíki, gyergyói, kászoni székelyek hivatalos székhelye. A középkori alapítású somlyói Szent Ferenc-rendi kolostor, a kegytemplom, a szerzetesi iskola és az 1676-tól a barátok működtette nyomda volt Erdély egyik legfontosabb szellemi, művelődési központja, a katolikus székelyek Rómája. A település ma Csíksomlyó keleti városrésze, egyetlen hosszú utca, amely a Kis-Somlyó-hegy lábánál fekvő kegytemplomhoz és a ferencesek épületeihez vezet.
A Mária-kegyhely múltja a középkorban gyökerezik. Legkorábbi írott emléke az az 1444. február 2-án kelt pásztorlevél, amelyben IV. Jenő pápa teljes búcsút engedélyezett mindazoknak, akik a franciskánus fráterek csíksomlyói Szűz Mária-templomának építésében segédkeznek. Történelmi hagyomány szerint Hunyadi János a két évvel korábban Marosszentimrénél a török feletti győzelmének zsákmányából adományozott tetemes összeget a kolduló rendnek, s 1442-ben ebből kezdték meg az építkezést. A gyulafehérvári (erdélyi) püspökségtől igen távol eső Csíkszék az Árpádok idején a IV. Béla király által (még Erdély hercegeként) 1231-ben alapított moldvai püspökséghez tartozott, amelynek székhelyén, Milkóban magyar domonkos és ferences misszió is működött. Feltételezik, hogy amikor a török–tatár hordák 1520-ban felperzselték Moldvát, Bákó felől menekítették Somlyóra a franciskánusok a Szűz Mária-szobrot, mely azóta a csíki zarándoklatok valóságos célpontja.
A hársfából faragott, festett, 227 centiméter magas oltárszobor gótikus műalkotás. A kis Jézust karján tartó Mária válláról aranyozott, dúsan redőzött palást omlik alá, a fejét hármas korona ékesíti, jobb kezében uralkodói jogart tart. A gyermek jobb kezét áldásra emeli, a fején szintén koronát visel. A Mennyek királynője lábánál a sarló alakú hold látható. A szakrális néprajz nagy tudósát, Bálint Sándort idézve: „a Sarlós Boldogasszony ünnepéhez, illetőleg alakjához kapcsolódó mondát nyilván egy Napba öltözött asszony ábrázolás holdsarlója ihlette.” Madonna alakját aranyozott napsugarak övezik, feje fölött glória gyanánt csillagok ragyognak.
A jámbor hagyomány számtalan csodatételt tulajdonít a csíksomlyói kegyszobornak: 1567. pünkösd szombatján Szűz Mária adott erőt a hitüket védelmező székelyeknek a protestáns János Zsigmond és török segédcsapatai elleni nagyerdei küzdelemben; az 1661-ben, majd 1690-ben és ’94-ben Csíkba betört tatárok felgyújtották a templomot, ám a szobor – amint más alkalmakkor is – sértetlen maradt. Se szeri, se száma a kisebb-nagyobb egyéni és családi csodatételeknek és beteljesült kívánságoknak, amelyekért a nép a Szentséges Szűz közbenjárásának hálás. Ha Csíkországot vész fenyegette, Mária tekintete elborult, szeméből könny hullott – mesélik az öregek. Amikor ellenség emelt kezet a szoborra, mint a fáma szerint 1690-ben két tatár, akik garázdálkodtak a templomban, a harci szekercét, lándzsát tartó karjaik tüstént elszáradtak. 1799-ben az erdélyi püspökség bizottsága megvizsgálta az eseteket, s a kegyszobrot hivatalosan „csodákkal ékesnek” találta. 1916 augusztusában az Erdélybe betört román csapatok elől a Mária-szobrot előbb Székelyudvarhelyre, majd onnan a kolozsvári Havas Boldogaszszony-templomba menekítették. 1920 pünkösdjén, kevéssel a trianoni döntés előtt hozták vissza jelenlegi helyére, a csíksomlyói kegytemplom szentélyébe. A kéttornyú, barokk stílusú ferences templom 1802-ben épült a korábbi kápolna helyén. 1844-ben készült a szentély kegyoltára a csodatévő Mária számára. A szobrot meredek lépcsőn lehet megközelíteni és körbejárni, közvetlen áldást kérve tőle a hozzá érintett tárgyak, lombos nyírfagalylyak által. Pünkösd és az évi nagy Mária-ünnepek idején a zarándokok hosszú sorban járulnak a Szentanyához, a közbenjárásáért imádkozva ügyes-bajos dolgaikban.
Csíksomlyó igazi ünnepe esztendőről esztendőre a pünkösd. Eleinte csak a csíki, gyergyói, felső-háromszéki és udvarhelyi katolikus székelyek tisztelegtek a Boldogasszony előtt, később egyre több erdélyi plébánia küldöttsége zarándokolt el Somlyóra. Különös színt és szakrális tartalmat kölcsönöz a búcsújárásnak a gyimesi csángók régi hagyományokat idéző búcsújárása. Papjaik vezetésével, templomi keresztek és zászlók alatt negyven–hatvan kilométeres utakat menetelnek gyalogszerrel, ütemes csengettyűszóval, kórusban imádkozva és szent énekeket énekelve. A keresztaljak a Kis- és Nagy-Somlyó-hegy közötti tágas oldalban telepednek le, hosszú évtizedek alatt kialakult és megszokott rend szerint, egyházmegyénként, esperességenként, plébániákként csoportosulva, szinte beláthatatlan nagyságú területen. Szőts István 1942-ben készült Emberek a havason című filmjének fekete- fehér képein még szinte néprajzi kuriózumnak tűnik a búcsúsok vonulása ahhoz a színpompás tömegmozgalomhoz képest, amivé a pünkösdi zarándoklat az elmúlt évek során növekedett.
1948 után a román hatóságok akadályozták a gyülekezést, zaklatták a búcsúba igyekvőket. Egy ideig lőtérként használták a tisztást. A Ceausescu-korszak végéig nehézkes volt az országon belüli közlekedés, a külföldről érkezők nem voltak szívesen látott vendégek. 1990 után robbanásszerűen megnőtt a somlyói búcsún részt vevők száma, amely az ezredforduló körüli években elérte a félmilliót. A pünkösdvasárnapi szentmisét a természetes amfiteátrumban végighallgató több százezernyi ember látványa kétségkívül lenyűgöző, s a maga nemében semmihez sem hasonlítható a mai Európában. A Kárpát-medencei magyarok számára pedig – akik nyolc közép-európai országban élnek kisebb-nagyobb közösségekben – évről évre alkalmat kínál a pünkösdi búcsújárás, hogy egy időben, egy közös célból egy helyen lehessenek, és megmutathassák magukat a világnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.