A nyaralásból rémálom lehet

Egy hét a tengerparton repülővel, félpanziós szállodával néhány tízezer forintért – nyaranta lépten-nyomon ilyen ajánlatokkal találkozunk. A fogyasztóvédők óva intenek: olvassuk el figyelmesen az apró betűs részt. Ugyan évek óta nem történt botrányos cserbenhagyás, s tavaly öt százalékkal többen nyaraltak utazási irodák szervezésében, még mindig sok a panasz e téren.

2007. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leggyakoribb buktató, amikor az árakról nem kapunk megfelelő tájékoztatást. Ilyenkor az utazási iroda katalógusában nem tüntetik fel a részvétel árán felüli egyéb díjakat: ilyen a repülőtéri illeték, vízumdíj, biztosítás, üdülőhelyi adó, kerozinpótdíj vagy a „kötelező” fakultatív programok költsége. Így derülhet ki végül a százezer forintos útról, hogy 130–140 ezerbe kerül.
– Ilyen ügyben a Neckermann utazási iroda ellen indítottunk tavaly közérdekű keresetet, azonban sikerült peren kívül megegyeznünk. Most ők vezetik a honlapunkon lévő pozitív listát. E listára azok a cégek kerülnek fel, akik hozzájárulnak a fogyasztói kultúra fejlődéséhez – mondta lapunk kérdésére Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Szervezetek Országos Szövetségének szóvivője. A szakember szerint a járulékos költségek – ha az utazási szerződés nem tér ki azokra – a részvételi díj részei. Kivételek a fakultatív programok lehetnek. A szerződés szerinti összeg is csak akkor emelhető később, ha a közlekedési költségek hatósági ára, az adó, az illeték vagy a deviza forintárfolyamának változása indokolja. Az indulást megelőző húsz napon belül az iroda már nem változtathat az árakon. Előleg címén pedig a részvételi díj legfeljebb 40 százaléka kérhető el szerződéskötéskor.
– Utazási szerződést minden esetben írásban kell megkötni, ennek egyik példányát, valamint a programfüzetet a hazaérkezésig őrizzük meg, ez sokat segíthet később igazunk bizonyításában – tanácsolja Kispál Edit. Ha szóban ajánlanak valamit, ragaszkodjunk hozzá, hogy az kerüljön be a szerződésbe, így elkerülhetők a viták.
A szóvivő figyelmeztet: az utazás lefoglalása előtt érdemes tájékozódni az irodáról az interneten, ismerősöknél, és fel lehet hívni a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalt, ugyanis ott tartják nyilván e vállalkozásokat. Az engedéllyel rendelkező utazási irodáknak megfelelő vagyoni biztosítékuk van, ami garancia arra, hogy biztosan hazajutunk a nyaralásról. Tanácsos utánanézni a helyszínen lévő konzuli, külképviseleti és nagykövetségi irodák elérhetőségének, ahonnan segítséget kérhetünk, ha baj van.
Vigyázzunk az interneten lefoglalt utazásokkal is! Repülőjegy rendelésekor gyakran jelenik meg a kérdés: szükségünk van-e szállásra is, szeretnénk-e autót bérelni. Az „igen” válasz általában másik weboldalra terel át minket, ahol már más szolgáltatókkal kötjük meg a szerződést. Az eredmény: olyan egyedi szerződések keletkeznek, amelyek nem esnek a fogyasztóvédelmi jogszabály hatálya alá. Jó ha tudjuk azt is, ha a repülőtéren késik a gép, a légitársaságoknak – mindenhol az unióban – már kétórányi várakozás esetén élelmiszert, üdítőt, kommunikációs lehetőséget és adott esetben szállást kell biztosítaniuk az utazók számára.
Örökzöld panasz, amikor a helyszínen tapasztaltak nem felelnek meg az utazási iroda által ígérteknek, például a szállodai szoba nem a tengerpartra, hanem egy építkezésre néz. – Ha a helyszínen derül ki, hogy nem megfelelő a szolgáltatás, akkor az utaskísérőnek kell jelezni kifogásunkat – tájékoztat a fogyasztóvédő. – Ő vagy azonnal orvosolja a panaszt, vagy jegyzőkönyvet vesz fel. Ha nem járunk sikerrel, dokumentáljuk a tényeket: fotózzunk, és írjuk le a problémát, majd azt igazoltassuk utastársainkkal! Hazaérkezésünk után azonnal fel kell keresni az utazási irodát, aki köteles a díjat a hibás teljesítéssel arányosan csökkenteni. Ha nem teszi, a békéltető testülethez fordulhatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.