Leggyakoribb buktató, amikor az árakról nem kapunk megfelelő tájékoztatást. Ilyenkor az utazási iroda katalógusában nem tüntetik fel a részvétel árán felüli egyéb díjakat: ilyen a repülőtéri illeték, vízumdíj, biztosítás, üdülőhelyi adó, kerozinpótdíj vagy a „kötelező” fakultatív programok költsége. Így derülhet ki végül a százezer forintos útról, hogy 130–140 ezerbe kerül.
– Ilyen ügyben a Neckermann utazási iroda ellen indítottunk tavaly közérdekű keresetet, azonban sikerült peren kívül megegyeznünk. Most ők vezetik a honlapunkon lévő pozitív listát. E listára azok a cégek kerülnek fel, akik hozzájárulnak a fogyasztói kultúra fejlődéséhez – mondta lapunk kérdésére Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Szervezetek Országos Szövetségének szóvivője. A szakember szerint a járulékos költségek – ha az utazási szerződés nem tér ki azokra – a részvételi díj részei. Kivételek a fakultatív programok lehetnek. A szerződés szerinti összeg is csak akkor emelhető később, ha a közlekedési költségek hatósági ára, az adó, az illeték vagy a deviza forintárfolyamának változása indokolja. Az indulást megelőző húsz napon belül az iroda már nem változtathat az árakon. Előleg címén pedig a részvételi díj legfeljebb 40 százaléka kérhető el szerződéskötéskor.
– Utazási szerződést minden esetben írásban kell megkötni, ennek egyik példányát, valamint a programfüzetet a hazaérkezésig őrizzük meg, ez sokat segíthet később igazunk bizonyításában – tanácsolja Kispál Edit. Ha szóban ajánlanak valamit, ragaszkodjunk hozzá, hogy az kerüljön be a szerződésbe, így elkerülhetők a viták.
A szóvivő figyelmeztet: az utazás lefoglalása előtt érdemes tájékozódni az irodáról az interneten, ismerősöknél, és fel lehet hívni a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalt, ugyanis ott tartják nyilván e vállalkozásokat. Az engedéllyel rendelkező utazási irodáknak megfelelő vagyoni biztosítékuk van, ami garancia arra, hogy biztosan hazajutunk a nyaralásról. Tanácsos utánanézni a helyszínen lévő konzuli, külképviseleti és nagykövetségi irodák elérhetőségének, ahonnan segítséget kérhetünk, ha baj van.
Vigyázzunk az interneten lefoglalt utazásokkal is! Repülőjegy rendelésekor gyakran jelenik meg a kérdés: szükségünk van-e szállásra is, szeretnénk-e autót bérelni. Az „igen” válasz általában másik weboldalra terel át minket, ahol már más szolgáltatókkal kötjük meg a szerződést. Az eredmény: olyan egyedi szerződések keletkeznek, amelyek nem esnek a fogyasztóvédelmi jogszabály hatálya alá. Jó ha tudjuk azt is, ha a repülőtéren késik a gép, a légitársaságoknak – mindenhol az unióban – már kétórányi várakozás esetén élelmiszert, üdítőt, kommunikációs lehetőséget és adott esetben szállást kell biztosítaniuk az utazók számára.
Örökzöld panasz, amikor a helyszínen tapasztaltak nem felelnek meg az utazási iroda által ígérteknek, például a szállodai szoba nem a tengerpartra, hanem egy építkezésre néz. – Ha a helyszínen derül ki, hogy nem megfelelő a szolgáltatás, akkor az utaskísérőnek kell jelezni kifogásunkat – tájékoztat a fogyasztóvédő. – Ő vagy azonnal orvosolja a panaszt, vagy jegyzőkönyvet vesz fel. Ha nem járunk sikerrel, dokumentáljuk a tényeket: fotózzunk, és írjuk le a problémát, majd azt igazoltassuk utastársainkkal! Hazaérkezésünk után azonnal fel kell keresni az utazási irodát, aki köteles a díjat a hibás teljesítéssel arányosan csökkenteni. Ha nem teszi, a békéltető testülethez fordulhatunk.
Századvég: Őrzi vezető szerepét a Fidesz-KDNP