Tíz magyarból kevesebb mint három köt biztosítást, amikor utazásra indul – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet kutatásából. Holott külföldön hasznos lehet, amikor fedezetünk van a sürgős beteg- és baleseti ellátások költségeire, vagy enyhíthető a poggyászkár. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége tegnapi közleményében azt tanácsolja: ha biztosítást kötünk, két szempontot vegyünk figyelembe: a „balszerencse” esetén járó kártérítési összeget, illetve magát a fizetendő díjat. Néhány napos utazáskor, közeli országban elegendő lehet az olcsóbb utasbiztosítás, hosszabb út vagy Európán kívüli célpont esetén érdemesebb drágább, több és összetettebb szolgáltatásokat tartalmazó csomagot választani.
Sokan azért nem foglalkoznak az utasbiztosítással, mert olyan bankkártyával rendelkeznek, amely ilyen jellegű szolgáltatást is nyújt. Jó tudni: a szolgáltatási kör és a kártérítési összegek felső határa ezeknél meglehetősen korlátozott. Érdemes megvizsgálni, hogy a biztosításhoz milyen, úgynevezett assistance szolgáltatás jár. Baj esetén ugyanis az assistance feladata szinte mindenkor az adott ország nyelvén segíteni az ügyfelet – orvos küldésétől a legközelebbi kórház címének megadásán keresztül a hazautazás megszervezéséig. Önmagában hiányos védelmet nyújt az E–111-es nyomtatvány kiváltása, amely az unió országaiban biztosítja, hogy a magyar állampolgárok az ott lakókkal azonos társadalombiztosítási szolgáltatást élvezzenek. A nyomtatványt általában csak állami kórház fogadja el, és a poggyászkárral, balesettel járó értesítési, szállítási költségek a károsultat terhelik. Ráadásul sok országban az állampolgárok is fizetnek önrészt az ellátásért, ami komolyabb sérülésnél elérheti a százezer forintot. Papp Lajos, az alkuszszövetség elnöke így fogalmaz: „Aki belegondol, belátja, hogy a biztosítással járó gondtalanságot napi néhány száz forint megspórolásával nem érdemes veszélyeztetni.”
Növekvő verseny. Egyre több cég foglalkozik utasbiztosítással: míg a 90-es évek elején még két-három társaság volt, ma már tizenkét biztosító kínálja a szolgáltatást, és idén alakul még egy – tájékoztatta lapunkat Karácsony Iván, a QBE Atlasz Zrt. osztályvezetője. – Az utasbiztosításokból származó díjbevétel folyamatosan nő, a piacon egyre erősebb a konkurenciaharc.
Századvég: Őrzi vezető szerepét a Fidesz-KDNP