A német Metro magyarországi leányvállalata szokatlan hódítást folytat: magyar tulajdonú láncok kis boltjait igyekszik saját körébe csábítani. Az éles piaci háborúban a nagykereskedés megkereste a Reál üzleteket, hogy csatlakozzanak a Metro kiskerklubhoz is, vagyis honi beszerzési láncokkal érvényes szerződéseik ellenére inkább a Metróban vásárolt termékeket kínálják a vevőknek. Savanyú a szőlő a Metrónak – reagált erre közleményében a Reál. A magyar lánc úgy fogalmaz: a multik is képesek a térvesztésre, míg a hazai szereplők folyamatos növekedésről számolhatnak be. A Metro a jövőben a CBA és a Coop üzleteit is megcélozza.
A nemzetközi diszkontok agresszív terjeszkedését tapasztalva a hazai kiskereskedők mára felismerték: a multik versenyében csak azok a vállalkozások maradhatnak életben, amelyek csatlakoznak valamelyik beszerzési társuláshoz. Többségük a magyar tulajdonú Coop-, CBA- és Reál-lánchoz tartozik. Ez utóbbi kétoldalú megállapodást köt a hálózat tagjaival, amelynek része a Reállal szerződött beszállítóktól való kedvezményes árubeszerzés lehetősége is. Szakértők úgy látják: a német cég most azért csábítja a magyar láncok üzleteit, mert a hazánkban is agresszíven terjeszkedő multik miatt piacvesztéstől tart. – A nemzetközi láncok terjeszkedése elsősorban a viszonteladói vevőkörünket érinti hátrányosan, így áttételesen a Metrót is – ismerte el lapunknak Tokaji Zsolt, a Metro marketingvezetője. Emiatt folyamatosan keresik a partnereket. – Itt nem hálózatépítésről van szó – hangsúlyozta. – Több száz levelet küldtünk olyanoknak, akikről feltételezzük, hogy érdekli őket a Metróban történő önkiszolgáló rendszerű árubeszerzés. Ez a kereskedő szabad választásán múlik.
A 2001 óta működő magyar tulajdonú Reál Hungária Élelmiszer Zrt. indulása óta hatszorosára növelte élelmiszerboltjai számát, míg a forgalmát megháromszorozta. Jelenleg 610 élelmiszerüzletük mellett további 1700 Reálpont egységet számolnak. A csoport megalakulása óta évente két számjegyű forgalomnövekedést produkál: a 2005. évi árbevételük 281,6 milliárd forint volt, amely 2006-ra 312 milliárdra nőtt. Linczmayer Attila, a társaság marketing vezetője kérdésünkre elmondta: nem tartanak attól, hogy a Reál üzletek átpártolnak a Metróhoz, mert a kereskedők tisztában vannak azzal, hogy egy ilyen kampányfogással szemben a hazai hálózat szolgáltatáscsomagja nagyobb előnyt jelent számukra. – Ám elgondolkodtató, hová vezet a Metro piaci magatartása – mondta. A Reál vezetői úgy látják, a nyugati vállalati kultúra kettős mércével mér. Úgy tűnik – áll a közleményben – Magyarországon a multik a honi versenytársakkal szemben olyan magatartást is megengedhetnek maguknak, ami az anyaországukban elképzelhetetlen.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy látja: a vásárlók csalogatását nem lehet elítélni, viszont a Reál jogosan véli támadásnak a Metro akcióját. Hiszen azzal, hogy a tagjait csábítják, saját gazdasági bázisát érzi veszélyben. – Ez etikai kifogást vagy a szokásjog megsértésének sérelmét vetheti fel. Mi azt szeretnénk, hogy háborúra ne kerüljön sor a piacon – mondta Vámos.
Századvég: Őrzi vezető szerepét a Fidesz-KDNP