Hazai hálózat boltjait csábítja a Metro

2007. 06. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német Metro magyarországi leányvállalata szokatlan hódítást folytat: magyar tulajdonú láncok kis boltjait igyekszik saját körébe csábítani. Az éles piaci háborúban a nagykereskedés megkereste a Reál üzleteket, hogy csatlakozzanak a Metro kiskerklubhoz is, vagyis honi beszerzési láncokkal érvényes szerződéseik ellenére inkább a Metróban vásárolt termékeket kínálják a vevőknek. Savanyú a szőlő a Metrónak – reagált erre közleményében a Reál. A magyar lánc úgy fogalmaz: a multik is képesek a térvesztésre, míg a hazai szereplők folyamatos növekedésről számolhatnak be. A Metro a jövőben a CBA és a Coop üzleteit is megcélozza.
A nemzetközi diszkontok agresszív terjeszkedését tapasztalva a hazai kiskereskedők mára felismerték: a multik versenyében csak azok a vállalkozások maradhatnak életben, amelyek csatlakoznak valamelyik beszerzési társuláshoz. Többségük a magyar tulajdonú Coop-, CBA- és Reál-lánchoz tartozik. Ez utóbbi kétoldalú megállapodást köt a hálózat tagjaival, amelynek része a Reállal szerződött beszállítóktól való kedvezményes árubeszerzés lehetősége is. Szakértők úgy látják: a német cég most azért csábítja a magyar láncok üzleteit, mert a hazánkban is agresszíven terjeszkedő multik miatt piacvesztéstől tart. – A nemzetközi láncok terjeszkedése elsősorban a viszonteladói vevőkörünket érinti hátrányosan, így áttételesen a Metrót is – ismerte el lapunknak Tokaji Zsolt, a Metro marketingvezetője. Emiatt folyamatosan keresik a partnereket. – Itt nem hálózatépítésről van szó – hangsúlyozta. – Több száz levelet küldtünk olyanoknak, akikről feltételezzük, hogy érdekli őket a Metróban történő önkiszolgáló rendszerű árubeszerzés. Ez a kereskedő szabad választásán múlik.
A 2001 óta működő magyar tulajdonú Reál Hungária Élelmiszer Zrt. indulása óta hatszorosára növelte élelmiszerboltjai számát, míg a forgalmát megháromszorozta. Jelenleg 610 élelmiszerüzletük mellett további 1700 Reálpont egységet számolnak. A csoport megalakulása óta évente két számjegyű forgalomnövekedést produkál: a 2005. évi árbevételük 281,6 milliárd forint volt, amely 2006-ra 312 milliárdra nőtt. Linczmayer Attila, a társaság marketing vezetője kérdésünkre elmondta: nem tartanak attól, hogy a Reál üzletek átpártolnak a Metróhoz, mert a kereskedők tisztában vannak azzal, hogy egy ilyen kampányfogással szemben a hazai hálózat szolgáltatáscsomagja nagyobb előnyt jelent számukra. – Ám elgondolkodtató, hová vezet a Metro piaci magatartása – mondta. A Reál vezetői úgy látják, a nyugati vállalati kultúra kettős mércével mér. Úgy tűnik – áll a közleményben – Magyarországon a multik a honi versenytársakkal szemben olyan magatartást is megengedhetnek maguknak, ami az anyaországukban elképzelhetetlen.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy látja: a vásárlók csalogatását nem lehet elítélni, viszont a Reál jogosan véli támadásnak a Metro akcióját. Hiszen azzal, hogy a tagjait csábítják, saját gazdasági bázisát érzi veszélyben. – Ez etikai kifogást vagy a szokásjog megsértésének sérelmét vetheti fel. Mi azt szeretnénk, hogy háborúra ne kerüljön sor a piacon – mondta Vámos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.