A felszállásért a jegy mellett repülőtéri illetéket, jegykiállítási díjat vagy egyéb jogcímen számolt költséget is fizetni kell, így a végösszeg a hirdetésben szereplő csábító ár többszöröse lehet. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) márciusban piactisztítási céllal több légitársaság ellen is eljárást indított. – Szemet szúrt nekünk, hogy a fogyasztók egyre inkább csak a meghirdetett jegyár alapján választanak. Mostanra viszont már nem csak a fapadosok sajátossága a hiányos tájékoztatás, a gyakorlat általában kaotikus – mondta lapunk kérdésére Mihálovits András, a GVH szóvivője. Az eddigi versenyhatósági büntetések sorát 2006-ban a Sky Europe fapados társaság kezdte 50 millió forinttal, majd ezt követte idén a Malév Zrt. 30 millió forinttal. A cseh Travel Service a. s. SmartWings nevű diszkontcég májusban 3 millió forintos, míg a legfrissebb döntés szerint a fapados Wizz Air 20 millió forintos bírságot érdemelt. Jelenleg még két, klasszikus légicég ellen folyik eljárás – árulta el a versenyhivatal szóvivője. Valamennyi jellemzően a fogyasztók megtévesztése miatt kapott büntetést. Mihálovits elmondta: van, hogy a meghirdetett árak azért vezetnek félre, mert csak az odaútra szólnak, visszafelé már nem. Jogsértőek azok a hirdetések is, amelyek csak az akciós alapdíjat közlik és azok, amelyekből nem derül ki, milyen feltételekkel lehet kedvezményesen utazni. Az óriásplakátok esetében az autósnak legfeljebb egy, a gyalogosnak 2-3 másodperce van arra, hogy az ott közölt információt befogadja. A GVH az ilyen reklámnál a főüzenetet vizsgálja, hisz az apró betűs rész itt elhanyagolható – vázolta.
– A fogyasztókat teljes körű tájékoztatás illeti meg – közölte lapunkkal Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. – A repülőjegyeket értékesítők azzal szoktak védekezni, hogy mindenki hiányosan írja ki az árakat, tehát hátrányba kerül, aki megfelel a jogszabályoknak, azonban ez elfogadhatatlan.
Internetes jegyrendeléskor a foglalás második lépésénél megjelenik a repülőjegy ára, és külön ablak mutatja az illetékeket, adókat, ezek részleteit. Az ügyfél a teljes összeget hagyja jóvá az on-line foglalás utolsó előtti lépéseként – tájékoztatta lapunkat Hegedűs Judit, a Sky Europe szóvivője. Ha a foglalás a helyfoglalási központon keresztül történik, az ügyintéző tájékoztatja az utast a repülőjegyre rakódó további költségekről és a teljes vételárról, így az ügyfél jóváhagyása nélkül nem lehet végleges rendelés.
Óriási bajban a baloldali pártok, mindent elkövetnek, hogy átverjék a választókat