Megtévesztő az olcsó jegyár

A diszkont-légitársaságok megjelenése óta minden eddiginél olcsóbban lehet körberepülni Európát. A légipiacon éles a verseny, a társaságok naponta bombáznak minket akciós ajánlataikkal: néhány ezer, sőt néhány száz forintos jegyárakkal. Ugyanakkor ami jól hangzik a plakáton, már nem biztos a valóságban. Mert ha a reklám félrevezető, az ügyfél csak fizetéskor szembesül azzal, hogy a tervezettnél jóval többe kerül az út.

2007. 06. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felszállásért a jegy mellett repülőtéri illetéket, jegykiállítási díjat vagy egyéb jogcímen számolt költséget is fizetni kell, így a végösszeg a hirdetésben szereplő csábító ár többszöröse lehet. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) márciusban piactisztítási céllal több légitársaság ellen is eljárást indított. – Szemet szúrt nekünk, hogy a fogyasztók egyre inkább csak a meghirdetett jegyár alapján választanak. Mostanra viszont már nem csak a fapadosok sajátossága a hiányos tájékoztatás, a gyakorlat általában kaotikus – mondta lapunk kérdésére Mihálovits András, a GVH szóvivője. Az eddigi versenyhatósági büntetések sorát 2006-ban a Sky Europe fapados társaság kezdte 50 millió forinttal, majd ezt követte idén a Malév Zrt. 30 millió forinttal. A cseh Travel Service a. s. SmartWings nevű diszkontcég májusban 3 millió forintos, míg a legfrissebb döntés szerint a fapados Wizz Air 20 millió forintos bírságot érdemelt. Jelenleg még két, klasszikus légicég ellen folyik eljárás – árulta el a versenyhivatal szóvivője. Valamennyi jellemzően a fogyasztók megtévesztése miatt kapott büntetést. Mihálovits elmondta: van, hogy a meghirdetett árak azért vezetnek félre, mert csak az odaútra szólnak, visszafelé már nem. Jogsértőek azok a hirdetések is, amelyek csak az akciós alapdíjat közlik és azok, amelyekből nem derül ki, milyen feltételekkel lehet kedvezményesen utazni. Az óriásplakátok esetében az autósnak legfeljebb egy, a gyalogosnak 2-3 másodperce van arra, hogy az ott közölt információt befogadja. A GVH az ilyen reklámnál a főüzenetet vizsgálja, hisz az apró betűs rész itt elhanyagolható – vázolta.
– A fogyasztókat teljes körű tájékoztatás illeti meg – közölte lapunkkal Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. – A repülőjegyeket értékesítők azzal szoktak védekezni, hogy mindenki hiányosan írja ki az árakat, tehát hátrányba kerül, aki megfelel a jogszabályoknak, azonban ez elfogadhatatlan.
Internetes jegyrendeléskor a foglalás második lépésénél megjelenik a repülőjegy ára, és külön ablak mutatja az illetékeket, adókat, ezek részleteit. Az ügyfél a teljes összeget hagyja jóvá az on-line foglalás utolsó előtti lépéseként – tájékoztatta lapunkat Hegedűs Judit, a Sky Europe szóvivője. Ha a foglalás a helyfoglalási központon keresztül történik, az ügyintéző tájékoztatja az utast a repülőjegyre rakódó további költségekről és a teljes vételárról, így az ügyfél jóváhagyása nélkül nem lehet végleges rendelés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.