Megtévesztő banki reklámok

Továbbra is hitelfelvétellel védekezik a lakosság a megszorítások, a növekvő terhek ellen. A Magyar Nemzeti Bank elemzése szerint az első negyedévben a pénzintézetek összesen 256 milliárd forint kölcsönt utaltak ki a háztartásoknak. Drasztikusan emelkedik ugyanakkor azoknak a száma, akik később mégsem tudják törleszteni a részleteket. Ráadásul a bankok többmilliós hirdetései is gyakran megtévesztők, emiatt negyedével nőtt egy év alatt a fogyasztói panaszok száma.

2007. 06. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Ne essünk csapdába, amikor a reklámokból azt halljuk: vegyél fel mindenre hitelt, sőt adósságaid törlesztésére újabb kölcsön a megoldás – mondta lapunknak Lénárd Mariann főtitkár a Banki Hitel Károsultjainak Egyesületétől. Károsulttá az válik, aki önhibáján kívül kerül szorult helyzetbe; emögött általában túlvállalás, hirtelen betegség vagy a munkahely elvesztése áll. Többségben vannak azok, akik hitelt hitelre halmoznak, s a dominóelv alapján „borulnak be”. – Ennek fő bűnösei a félrevezető banki hirdetések – véli Lénárd Mariann.
*
Lénárd Mariann főtitkár szerint nem milliókért kellene főműsoridőben bólogató kutyát sugározni. A valóban elégedett ügyfélnél nincs jobb reklám.
Jellemző az is, hogy a pénzintézetek nem mérik fel kellőképpen a potenciális ügyfél fizetőképességét. Létezik ugyan a bankközi adóslista (BAR), melyen most 400 ezer ember neve szerepel, ám az egyesület szerint ennél jóval több elbukott hitelről van szó. A három éve működő nonprofit szervezet jogászai ismerik a kölcsönért folyamodók gondjait, szemben a bankokkal, melyek többsége a főtitkár szerint nem ügyfélbarát módon kezeli a partnert. Úgy látja, a pénzintézetek – ha az adós „bajba kerül” – elzárkóznak az emberi megoldások elől, mereven ragaszkodva a szerződésben foglaltakhoz.
– A legdurvább példa a Földhitel- és Jelzálogbank (FHB) általános hitele, amely 30 napos fizetési késedelemnél azonnal felbontja a szerződést – állapítja meg a főtitkár. Szerinte az a legnagyobb probléma, hogy a magyar pénzügyi kultúra a nyugati társadalmakéhoz képest elmaradott. Ráadásul könnyű megtéveszteni a jogi és pénzügyi jártassággal nem rendelkező ügyfeleket, akiket csupán a tájékoztatási kötelezettség elmulasztásával komoly károk érnek.
– Ismerünk olyan esetet, amikor a hitelfelvevő már minden szükséges papírt elintézett, kifizette a járulékos költségeket, s a bank még közli: ahhoz, hogy pénzhez is jusson, ki kell fizetnie a százezres folyósítási jutalékot. Sajnos – mondta a főtitkár – a legtöbb bank úgy van vele, a hatalmas nyereségbe belefér egy-két versenyhatósági büntetés.
Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szóvivője arról tájékoztatta lapunkat, hogy minden hazai banknak vannak olyan hirdetései, amelyek megtévesztik a fogyasztókat. Jelenleg nyolc pénzintézet félrevezető hirdetéseit vizsgálják, az MKB és a CIB reklámjainak ügyében várhatóan június közepén hoz döntést a Gazdasági Versenyhivatal.
– A hivatal eddig csak az OTP Bankot bírságolta meg százmillió forintra, mivel egyik reklámjában a fogyasztókat megtévesztő módon azt állította, hogy az ügyfél a bank hitelkártyatermékeit akár 45 napig kamatmentesen használhatja, miközben ez csak bizonyos (a hirdetésben nem szereplő) feltételek teljesülése esetén valósulhat meg – fogalmazott a sajtószóvivő. – Az OTP bejelentés alapján történő vizsgálatával a piactisztítást is megcéloztuk, de mivel más pénzintézetek érdemben nem változtattak hirdetéseiken, az egész ágazatra kiterjedő vizsgálattal párhuzamosan kénytelenek vagyunk minden esetet külön is megnézni.
Hozzátette: igaztalanok azok a pénzintézetek részéről megfogalmazott vádak, amelyek szerint a Gazdasági Versenyhivatal torzítaná a piacot a bankok egyenkénti vizsgálatával. Minderre nem volna szükség, ha az OTP elmarasztalásából okulva valamennyien változtatnának hitelhirdetési gyakorlatukon. A bank egyébként bíróságon támadta meg a versenyhivatal döntését, ítélet szeptemberben várható.
Szerettük volna megtudni az említett bankok üggyel kapcsolatos álláspontját is, ám lapzártánkig nem reagáltak megkeresésünkre.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) egyébiránt március végéig 1463 fogyasztói panasz érkezett, ez negyedével több, mint egy évvel korábban. A bankokkal szemben a legtöbb panaszosnak elszámolási problémája van, illetve a szolgáltatás minőségét kifogásolják.

A kormányfő versenypárti. Többek között a bankok közötti verseny és a pénzintézeti szolgáltatások ára volt a központi témája a húszéves kétszintű magyar bankrendszert ünneplő csütörtöki konferenciának.
A felszólaló Gyurcsány Ferenc miniszterelnök úgy vélekedett: a banki szolgáltatások további fejlődéséhez a verseny és az átláthatóság növelése, valamint a költségek csökkentése szükséges. A kormányfő szerint a jelenleginél erőteljesebb verseny az egész ország és a pénzpiac valamennyi szereplőjének érdekét szolgálná. Erdei Tamás, a Magyar Bankszövetség elnöke ezzel szemben arra hívta fel a figyelmet, hogy a hazai bankok az elmúlt években a gazdasági növekedés motorját jelentették, miután komoly fejlesztéseket hajtottak végre, számottevő humán tőkét teremtettek, s finanszírozták az állami beruházásokat.
A pénzintézetek különadózását illetően a Magyar Bankszövetség elnöke így fogalmazott: a bankok nem várnak állami támogatást, sem negatív, sem pedig pozitív diszkriminációt, azt ugyanakkor joggal kérhetik, hogy az állam teremtsen számukra stabil, kiszámítható feltételeket. (Sz. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.