Egyre bővülnek az inerneten azok a fórumok, amelyek a fapados légitársaságok által okozott sérelmeket sorolják. A legtöbb bejegyző a fapadosok panaszkezelési gyakorlatát sérelmezi, de sokan elégedetlenek azzal is, ahogyan a fapadosok a járattörlések miatti kártérítési ügyeket kezelik.
A járattörlést általában elháríthatatlan akadály, vagyis vis maior okozza – tudtuk meg Hegedűs Judittól, a Sky Europe szóvivőjétől.
– Leggyakoribb a sztrájkeset, a rossz időjárási körülmények. Ilyenkor a légitársaságok a 2004-es uniós rendelet alapján járnak el. Eszerint 250–600 eurós kártérítést kell fizetni az utasnak, ha járatát törölték. Gyakrabban viszont inkább késik az indulás, amelynek oka – az utasok szerint – az, hogy nem sikerül elég jegyet eladni a járatra, így nem gazdaságos útnak indítani a gépet. – Két órát meghaladó késés esetén a társaság frissítőt és telefonálási lehetőséget ad az utasoknak, öt óra után vagy visszatéríti a jegyet, vagy díjmentesen másik járatra teszi át azt – mondta Hegedűs Judit.
– Késések a légiirányítás vagy az üzemeltetés fennakadása miatt is lehetnek – tájékoztatott Bathó Gabriella, az easyJet diszkont-légitársaságtól. Ilyenkor az utasok kártérítést vagy ingyentranszfert igényelhetnek, ha a járat több mint egy órát késik. Étel- vagy italjegy a két óránál hosszabb várakozás után jár. – A Wizz Air nem töröl járatokat – közölte Kázmér Natasa kommunikációs igazgató. – Ha mégis sor kerül rá, az utasok indokolt költségein felüli kompenzációt akkor fizetünk, ha a légitársaság okolható a törlésért. A járatpontosság tekintetében egyébként a sort a Sky Europe vezeti (90 százalék), míg az easyJet a második (85 százalék), a Wizz Air a harmadik (80 százalék).
Reklamálni az adott repülőtér pultjainál lehet, vagy fordulhatunk a telefonközponthoz is, az olcsó légicégek magyarországi ügyfélszolgálattal ugyanis nem rendelkeznek. – A SkyEurope call centerében tizenhárom nyelven, magyarul is adnak felvilágosítást – mondta Hegedűs Judit. Működik még egy e-mail cím is, ahonnan azonnali válasz jön, s az easyJet angliai központjában is beszélnek magyarul. A társaság mégis inkább arra bíztatja ügyfeleit, hogy az interneten tájékozódjanak. A Wizz Airnél az ügyfélszolgálatot egy partner-
cég látja el, ott dolgozzák fel az egyszerűbb, rutinszerű reklamációkat is.
Gulyás Gergely: A háborús veszély nagyobb, mint valaha