A kávé is kedvező üzlet a multiknak

Bár Budapesten jó kávézóból ma sincs hiány, mégsem kerülik el a piacot a nemzetközi láncok térhódító törekvései. Jövőre berobban hazánkba a mára 39 országban több mint 13 ezer üzletet működtető Starbucks amerikai hálózat is – állítja az Eston International kereskedelmi ingatlanpiaci tanácsadó. Az elkövetkező években egyre több nemzetközi cég teszi le névjegyét Budapesten.

2007. 07. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1971-ben nyitott első Starbucks kávézó alapfilozófiája a minőségi kávé olasz stílusú felszolgálása, azzal az amerikai jellegzetességgel, hogy a forró italt egy speciális hőszigetelő pohárban el is lehet vinni. Mára kifejlődött a gyorskávézók profilja: a frissítő mellett szendvicset, salátát, süteményeket is kínálnak a gombamód terjedő üzletek. A Pizza Hut és Kentucky Fried Chicken éttermeket is működtető American Restaurants Kft. a hírek szerint megállapodást kötött az amerikai vállalattal, így hamarosan nálunk is megjelenik a Starbucks ikonná vált sellős poharával. Az Eston szerint e hálózatok által képviselt életérzés óriási keresletet képes generálni, amelynek gazdasági szerepe az italpiacon egyre nagyobb. A láncok jelenléte ezzel együtt a fogyasztói piac globalizáltságának fokmérője is.
A McDonald’s 2003-ban kialakított első budapesti McCaféi után az elmúlt években sorra jelentek meg a Starbucks mintáját követő hálózatok: például a négy üzletet is működtető Stardust és a California Coffee Company, amely a Nagykörúton és a biatorbágyi Premier Outlets Centerben is megtalálható, vagy a Múzeum körúton lévő osztrák Coffeeshop Company. A legismertebb a magyar piacon az amerikai eredetű Gloria Jeans, a Mammutban és a Hősök terén lévő első két üzletével. Budán egyébként már 1579-ben működött kávézó, a kávéházi kultúra a XIX–XX. század fordulóján élte virágkorát. Az 1990-es évektől Budapest belvárosában reneszánszukat élik a teraszos, viszonylag kis méretű, egyedi üzletek.
– A Starbucks megjelenése Magyarországon már csak csepp a tengerben – mondta lapunknak Berkes Gyula, a Biarritz étterem és kávéház tulajdonosa. – Az előzményekkel van a baj, azzal, hogy egyáltalán beengedték ezeket a nemzetközi láncokat az országba. A multiknál a tulajdonos külföldi marad és a magyar csak alkalmazott lehet. Berkes Gyula olaszországi példát említett, ahol a jogszabályok erősen korlátozzák a gyorséttermi hálózatok, a multik betelepülését. A szakember szerint a globalizálódó étkezési kultúrában napjainkra sorra tűnnek el a magyar értékek és a jellegzetes hazai ízek. Ráadásul a hazai vállalkozók egy része is könynyebbnek találja ma, ha inkább beszáll egy már bejáratott üzletláncba, minthogy sajátos arculatú, magyar jellegzetességeket bemutató vendéglátóhelyet alakítson ki.
A multik többsége száz négyzetméter körüli üzlethelyiségeket céloz meg, erős gyalogosforgalommal bíró, minél látogatottabb helyen. A legnépszerűbb célpontok a plázák: a kávés cégek általában bevételük nyolc-tizenhárom százalékát kitevő bérleti díjjal kalkulálnak. Ez jó esetben huszonötezer eurós havi forgalomnál négyzetméterenként 20-33 euró havi bérleti díjat jelent, ami belvárosi helyen negyven és száz euró között is lehet. Az ingatlanpiaci felmérés szerint a gyorskávézók itthon főként a bevásárlóközpontokban, illetve nagyobb irodaházak környékén bukkannak majd fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.