Bajban a piaci kiskereskedők

Panaszkodnak a hagyományos piacokon működő kereskedők: rosszul érinti őket, hogy a megszorítások miatt elszegényedett lakosság egyre kevesebbet vásárol, ráadásul azt sem a piacon, hanem a nagyáruházakban teszi. A mikro- és kisvállalkozók helyzete a standok körül egyre nehezebb – piaci körsétánk során efféle mondatokat kaphatunk a hazai áru mellé.

2007. 07. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első vásárcsarnokok évszázadnyi múltra tekintenek viszsza hazánkban, jó ideig ezek jelentették a minden igényt kielégítő bevásárlóközpontokat. Többségük megújult formában ma is a zöldséget, gyümölcsöt, napi friss termékeket árusító kiskereskedőknek ad otthont, a vevők viszont elmaradoztak. Többségüket elcsábították a multicégekhez tartozó áruházláncok – olykor néha kevésbé tisztességes eszközöket is bevetve.
– Ha a multik korrekten működnének, nem lenne baj a jelenlétük, és nem is lennének versenyelőnyben velünk szemben – vázolta lapunkkal Kmetty Ágoston, a Csarnoki, Piaci Kereskedők, Vállalkozók Érdek-képviseleti Szövetségének (kofakamara) elnöke, hogyan is tekintenek a kofák az áruházláncokra. – Ha a magyar áru, amit reklámoznak, valóban magyar volna, ha nem árulnának fertőzött paprikát vagy salátát, ha a higiéniai előírásoknak megfelelően tárolnák az árut, ha nem lennének nyitva hét végén is, de főként ha nem élnének vissza erkölcstelen módon az akciókkal, akkor nem tudnának elcsábítani annyi vásárlót sem. A lakosság elszegényedett, az üzletláncok csábító akciói egyre inkább becsalják őket az áruházakba, s ha már a vevő ott van, egyszerre szerzi be a zöldséget-gyümölcsöt éppúgy, ahogy a kenyeret és a fűnyírót is – sorolta a kifogásokat. A fővárosi Nagycsarnokban maga is árusító kofakamarai elnök szerint a legnagyobb problémát napjainkban ez a fajta kereskedelmi erkölcs okozza. – Ezen a kormány sem segít, mert úgy áll hozzá: nem lehet megbüntetni a multit, de ha mégis megteszi, néhány tíz milliós bírság meg sem kottyan egy nagy cégnek.
Kmetty szerint a hagyományos piacok térvesztése a multik térnyerésén s az általános gazdasági helyzeten túl a megváltozott szokásokkal is magyarázható. Mint mondta, a fiatalok már inkább gyorséttermi koszton élnek, de gyakorlatilag eltűnt a befőzési szezon is, így ha vannak is törzsvevők a piacon, csak napi árut vesznek, már nem tudnak bespájzolni. A piacokon működő, jellemzően mikro- és kisvállalkozókat leginkább mégis a megszorítások, a növekvő és követhetetlen közterhek, valamint a túlzott adminisztráció fojtogatja. – Hiába a költségek, mi mégsem adhatjuk drágábban a paprikát, fokhagymát, mert nincs rá kereslet. Ráadásul a hatóságok ellenőrzési gyakorlatát sem tartom épp „vállalkozóbarátnak” – mondta. A jövőt illetően az elnök úgy látja: aki saját erejéből, apadó tartalékaiból kibírja még hat-nyolc évig, az onnantól fellendülésre számíthat. Addigra ugyanis a multik terjeszkedése megáll, és a fogyasztók is rájönnek, hogy a minőségi magyar árut újra a csarnokban keressék.
A hagyományos piac több szempontból sajátos terület. A nagy áruházláncok valóban komoly vetélytársai lettek mára a kiskereskedőknek, ám a piacok még mindig talpon vannak, szemben a hagyományos zöldség-gyümölcs kisboltokkal. Ők jobban megsínylették a multik térhódítását – mondta kérdésünkre Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

A hatóság odafigyel a kicsikre. Kiemelt ellenőrzési területnek tekinti a vásárokat és piacokat a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) – tájékoztatta lapunkat a hatóság. Tavaly 852 ellenőrzést végeztek ezen a területen, ezek 56 százalékánál kellett megállapítani jogsértést. Csak a piaci értékesítéssel öszszefüggésben 227 fogyasztóvédelmi bírságot róttak ki 2006-ban. A piacokon továbbra is a beszerzési bizonylatok és az árfeltüntetés hiánya a leggyakoribb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.