Becsapós akciók a boltokban

Megkezdődtek a nagy nyári leárazások a ruhaüzletekben. Az iramot a nemzetközi láncok márkaboltjai diktálják: 30–50–70 százalékos áron kínálják a divatárut. A korán indított akciók hátterében a túlkínálat és az éles piaci verseny áll, szemben a vásárlóerő gyengülésével.

2007. 07. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenekelőtt a vásárló becsalogatása miatt kezdenek nyári akciókba az üzletek, de nem utolsó szempont az sem, az akciók segítenek eltüntetni a fölösleges árukészleteket. – A megmaradt készlet nem üzleti hiba – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A szakember szerint az előre megrendelt széles választék miatt van ilyenkor is áru a polcokon. A kiárusítás ugyanakkor veszteség a kereskedőnek, ezért nem kezdhető túl korán a vásár. Jogszabály ugyanakkor nem korlátozza sem a kiárusítás mértékét, sem az időtartamát, a beszerzési ár alatti értékesítés pedig csak az élelmiszereknél tilos.
Nem minden kiárusítás az, ami annak látszik, egy részük pedig kifejezetten a vásárlók megtévesztésére szolgál. Számtalanszor megesik például, hogy a reklámújságból kiválasztott árucikket már a vásár első pillanatában sem találjuk, mert addigra régen elfogyott. Előfordul az is, hogy egyes üzletekben vagy éppen a reklámban messziről hivalkodik a csábító „akár 70 százalékkal olcsóbb” felirat, holott az engedmény mértékének egyértelműnek kellene lennie. Vámos szerint a tizenkét hónapon keresztül hirdetett végkiárusítás ugyancsak óvatosságra int, ha pedig több árcédulát talál a vásárló ugyanazon a terméken, akkor a jogszabályok szerint a feltüntetett legkisebb árat kell a pénztárnál kifizetnie. Az üzletek gyakran kiteszik az „Akciós árut nem cserélünk” táblát is, pedig ezt nem tehetnék meg. Az árcsökkentés ugyanis nem ad felmentést a jótállás, a szavatosság, a minőségi hiba miatti felelősség alól.
Nálunk csak július végén kezdődik a leárazás, akkor egy hónapig mindent fél áron adunk – mondta lapunknak Jakab Annamária, aki egy kis üzletet működtet az egyik bevásárlóközpontban. – Itt sem kezdi mindenki egyszerre az akciózást, viszont a multik az elsők között vannak. Nagyobb baj, hogy ha kimegyünk a piacokra, rengeteg hamisítványt találunk, s az akciók ellenére is egyre többen vásárolnak a piacon és a kínai üzletekben – véli a kisvállalkozó. Megerősíti ezt a a GfK Hungária FashionScope jelentése is, miszerint a távol-keleti üzletek piaci súlyának elmúlt három évben tapasztalt növekedése tavaly ugyan megtorpant, ám eladásaikkal továbbra is a ruházati piac negyedét birtokolják. – Még mindig előszeretettel szerzünk be pólót és nadrágot utcai árustól, piacon vagy a kínai, koreai boltokban. Ennek oka főként a termékek átlag piaci árhoz képest mért olcsósága – derül ki a tanulmányból.
Külön kategóriát jelentenek az akciózó boltok között a multinacionális cégek globális többlettermelésének értékesítésére hivatott outletek. Ezekben egész évben a piaci árnál 30–70 százalékkal olcsóbb, márkás darabokkal találkozik a vásárló. A nyári akciózásról viszont még az első, Biatorbágyon 2004 óta működő központ sem mondott le; honlapján legalábbis úgy hirdeti, hogy júliusban a szokásosnál alacsonyabb árakkal várják a rohamot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.