Mindenekelőtt a vásárló becsalogatása miatt kezdenek nyári akciókba az üzletek, de nem utolsó szempont az sem, az akciók segítenek eltüntetni a fölösleges árukészleteket. – A megmaradt készlet nem üzleti hiba – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A szakember szerint az előre megrendelt széles választék miatt van ilyenkor is áru a polcokon. A kiárusítás ugyanakkor veszteség a kereskedőnek, ezért nem kezdhető túl korán a vásár. Jogszabály ugyanakkor nem korlátozza sem a kiárusítás mértékét, sem az időtartamát, a beszerzési ár alatti értékesítés pedig csak az élelmiszereknél tilos.
Nem minden kiárusítás az, ami annak látszik, egy részük pedig kifejezetten a vásárlók megtévesztésére szolgál. Számtalanszor megesik például, hogy a reklámújságból kiválasztott árucikket már a vásár első pillanatában sem találjuk, mert addigra régen elfogyott. Előfordul az is, hogy egyes üzletekben vagy éppen a reklámban messziről hivalkodik a csábító „akár 70 százalékkal olcsóbb” felirat, holott az engedmény mértékének egyértelműnek kellene lennie. Vámos szerint a tizenkét hónapon keresztül hirdetett végkiárusítás ugyancsak óvatosságra int, ha pedig több árcédulát talál a vásárló ugyanazon a terméken, akkor a jogszabályok szerint a feltüntetett legkisebb árat kell a pénztárnál kifizetnie. Az üzletek gyakran kiteszik az „Akciós árut nem cserélünk” táblát is, pedig ezt nem tehetnék meg. Az árcsökkentés ugyanis nem ad felmentést a jótállás, a szavatosság, a minőségi hiba miatti felelősség alól.
Nálunk csak július végén kezdődik a leárazás, akkor egy hónapig mindent fél áron adunk – mondta lapunknak Jakab Annamária, aki egy kis üzletet működtet az egyik bevásárlóközpontban. – Itt sem kezdi mindenki egyszerre az akciózást, viszont a multik az elsők között vannak. Nagyobb baj, hogy ha kimegyünk a piacokra, rengeteg hamisítványt találunk, s az akciók ellenére is egyre többen vásárolnak a piacon és a kínai üzletekben – véli a kisvállalkozó. Megerősíti ezt a a GfK Hungária FashionScope jelentése is, miszerint a távol-keleti üzletek piaci súlyának elmúlt három évben tapasztalt növekedése tavaly ugyan megtorpant, ám eladásaikkal továbbra is a ruházati piac negyedét birtokolják. – Még mindig előszeretettel szerzünk be pólót és nadrágot utcai árustól, piacon vagy a kínai, koreai boltokban. Ennek oka főként a termékek átlag piaci árhoz képest mért olcsósága – derül ki a tanulmányból.
Külön kategóriát jelentenek az akciózó boltok között a multinacionális cégek globális többlettermelésének értékesítésére hivatott outletek. Ezekben egész évben a piaci árnál 30–70 százalékkal olcsóbb, márkás darabokkal találkozik a vásárló. A nyári akciózásról viszont még az első, Biatorbágyon 2004 óta működő központ sem mondott le; honlapján legalábbis úgy hirdeti, hogy júliusban a szokásosnál alacsonyabb árakkal várják a rohamot.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között