Kutatások igazolják, bővül azoknak a száma, akik napközben nem otthon étkeznek. A kereslet növekedését pedig elvileg mindegyik piaci szereplő megérzi. Az emberek keresik azokat az étkezőhelyeket, ahol rövid időn belül, olcsón csillapíthatják éhségüket. Egyre több az olyan magyar tulajdonú vállalkozás, amelyik igyekszik ehhez alkalmazkodni: hagyományos készételeket kínál, ám gyorsabban, olcsóbban az átlagos éttermi áraknál. Ilyen kifőzdéket találunk a város különböző pontjain: nagykörúti bérház alján, piaci bódéban, de már a legtöbb bevásárlóközpontban is. – Gyakran tapasztalom, hogy az ilyen üzleteknél sor áll, míg a gyorséttermek pultjánál szinte senki sem várakozik – mondta lapunknak Herz György, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének alelnöke.
A szakember szerint a kifőzdék titka az alacsony ár, a nagyobb választék, a színesebb ízvilág, a jó minőség és a gyorsaság. – Egy ilyen jellegű helyen 1000-1200 forintért bőségesen megebédelhetünk. Általában a minőség is kifejezetten jó, főként a főzelékek terén, de jól készítik a pörkölteket, sülteket is. Az önkiszolgáló rendszerű kifőzdék néha gyorsabbak is az amerikai típusúnál, hiszen döntően készételeket forgalmaznak. Egy-egy hamburgerfajtára viszont gyakran kell várni – mondta az alelnök.
A GfK Hungária egyik idei tanulmánya szerint az egészségtudatosság nem fejlődik hazánkban, az emberek étkezését alapvetően anyagi lehetőségeik, illetve rohanó életvitelük befolyásolja. – Az egészséges táplálkozás szempontjairól kár szót ejteni – folytatta Herz György. – Nem lehet összehasonlítani egy petrezselymes sült krumplit egy fagyasztott hasábburgonyával, és tartózkodnék attól, hogy egy rántott csirkemell filét együtt említsek egy gyorséttermi csibefalattal. A szakemberek szerint csak a marketingen múlik, hogy a magyaroknak nincs saját gyorsétteremláncuk: a lacikonyha, a lángos, a babgulyás is terjedhetne hálózatban.
Marad így az amerikai minta: a vendéglátók évek óta fájlalják, hogy a globalizáció nem kímélte ezt az ágazatot sem. Máhr Attila, egy szentendrei családi vendéglő tulajdonosa ugyan nem ítéli el a gyorséttermek alkalmi látogatását, de azon megbotránkozik, ha vasárnap délben családokat lát ott ebédelni. Úgy látja, a kifőzdék nem versenytársai a hagyományos éttermeknek, mert más a közönségük. – Örök kérdés, miért nem tudnak olcsóbbak lenni a klasszikus éttermek, ahol a vendég kiszolgálással, fehér asztal mellett kóstolhat bele a magyar gasztronómiába. Nem tudom viszont, a kifőzdék olcsó világában milyen minőség áll a kínálat mögött – mondta.
Herz György szerint a kifőzdék jót tesznek a vendéglátásnak. Lassan visszaszoknak a vendégek a hagyományos ízekre, s ha ez sikerült, akkor újjászületik az igény a klaszszikus éttermi szolgáltatásra. – A kifőzdék, büfék sokat tehetnek értünk, mert ők emlékeztetik az embereket a vendéglői kultúrára, idővel így lesz újból igényes közönsége a hagyományos magyar konyhának – jósolta az ipartestület alelnöke.
– A gyorséttermi piacon még nagyon sok növekedési lehetőség van – jelentette ki lapunknak Vadnai Ágnes, a McDonald’s Magyarország Kft. kommunikációs menedzsere, aki cáfolta, hogy látogatottságuk csökkenne. – 2006-ban Magyarországon több vásárlót szolgáltunk ki, mint nyitás óta bármikor. Tavaly 75 millió vendég fordult meg éttermeinkben, ez az előző évhez képest tízszázalékos növekedést jelent. Tavaly 693 millió forintos üzemi eredménnyel zártunk, az idei év is szépen alakul – közölte.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között