Újabb multi startol a hazai barkácspiacon

Októberben nyitja kapuit a német Bauhaus barkácsáruházlánc első magyarországi üzlete tizenhatmillió eurós, azaz négymilliárd forintos beruházással. A vállalatcsoport a hazai piac élére tör: az idei, húszezer négyzetméteres, Dunakeszin megnyíló, majd szigetszentmiklósi áruház után további tizennyolc megaegységet nyit hazánkban. A már most telített magyar barkácspiacon a Bauhaus robbanása újrarendezi az erőviszonyokat, a verseny biztos vesztesei a kis boltok lesznek.

2007. 07. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa harmadik legnagyobb szakáruház-lánca, a Bauhaus az öreg kontinens tizenkét országában 185 egységgel rendelkezik. Idén hazánkban is bemutatkozik a tőzsdén nem jegyzett részvénytársaság, amely 1960 óta van jelen az úgynevezett „csináld magad” üzletágban. A dunakeszi Auchan hipermarket szomszédságában létesülő Bauhaus már szerkezetkész, és a második, hasonló nagyságú szigetszentmiklósi egységet is átadják még az év vége előtt. – A Dunakeszin nyíló áruház a maga több mint húszezer négyzetméteres eladóterével a legnagyobb lesz a magyar piacon, és a forgalmazandó százhúszezer termék mintegy a duplája a jelenlegi versenytársak kínálatának. A többi helyszínről még tárgyalunk – mondta el lapunknak Karcagi Róbert, a Bauhaus Kereskedelmi Kft. értékesítési vezetője.
A német cég idehaza piacvezető pozícióra tör, a sikert pedig a megszokottól eltérő üzletpolitikában és az újszerű kínálatban látja. – Csak a százezer főnél nagyobb lakossággal rendelkező városokat célozzuk meg, ahol 30 ezer négyzetméternél kisebb területen meg sem kezdjük a beruházásokat – mondta az értékesítési vezető. – Ezzel együtt a Bauhaus áruházai megaméretűek, hiszen az átlagos barkácsüzletek hét- és tízezer négyzetméter közötti alapterülettel rendelkeznek.
Az egyebek mellett autóalkatrészeket, építő- és kertészeti elemeket, hajózási felszereléseket, villamos szerelési anyagokat, festéket, csempét, fűrészárut, valamint víz- és gázszerelvényeket kínáló német cég „csináld magad” rendszerű: ennek alapján arra számítanak, a hobbibarkácsolóktól a szakemberekig terjed majd a vevőkörük. A tizenhatmillió eurós beruházásból az induló árukészlet értéke hatmillió eurót tesz ki, a forgalmazott termékek nyolcvan százaléka valamennyi európai egységben azonos, csupán a fennmaradó húsz százalékot szabták a magyar piac igényeihez. – A várható forgalmat egyelőre nem tudom megjósolni, az anyavállalat a megtérüléssel kapcsolatban sem tűzött ki célul maga elé egyetlen dátumot sem, ám a beruházás biztosan megtérül a sokesztendős európai sikertörténet alapján – mondta Karcagi Róbert. Kérdésünkre elárulta: a telített piacon a Bauhaus nem tervezi a versenytársak felvásárlását a jövőben és nem számít a barkácspiacon éles küzdelemre sem. A magyar piacon jelenlévő láncok azonban mégis úgy látják, a magyar barkácspiacra nehezen fér be még egy szereplő.
– A Praktiker úgy lépett az országba 1998-ban, hogy konkurensei már jelen voltak – mondta a Magyar Nemzetnek Karl-Heinz Keth, a frankfurti tőzsdére bejegyzett kereskedelmi cég ügyvezető igazgatója. – A jövőben sem lesz nagyobb a hazai piacon a felosztandó torta, ezért egy új szereplőnek most sokkal nehezebb helyzete van, mint nekünk kilenc esztendeje. Az ügyvezető szerint a fokozódó versenyben a legjobban a vásárlók járnak. Így a Praktiker sem áll meg: folytatja terjeszkedését Magyarországon, idén ősszel 12 millió eurós beruházással nyitja meg új áruházait Kaposváron és Vecsésen. A barkácslánc hazánkban 46 milliárd forintos bruttó árbevételt ért el 2006-ban, ez mintegy kétmilliárd forinttal haladja meg az előző évi eredményt. A cég egyébként az első barkácsáruház, amely beszállt az internetes kereskedelembe is.
Elemzők úgy látják: a hazai kereskedelemben egy újabb szereplő megjelenésével az jellemző, hogy a piac kezdetben felélénkül, majd ismét megindul a háború a pozíciókért, amelynek vesztesei biztosan a kicsik, akik nem tudnak lépést tartani a multiláncok tőkeerejével és a hódító akciókkal.
– A kiskereskedelem jelentős részét hazánkban is a nagy áruházláncok uralják, és mint ahogy más területen, mára a barkácspiacon is háttérbe szorultak a kisvállalkozók – mondta el lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. – A megszűnt kis boltokról nem tudunk konkrét statisztikákat, mert az árukínálatot tekintve sok az átfedés más üzlettípusokkal. Az mindenesetre biztos, hogy az újabb lánc megjelenése a kicsik helyzetét gyengíti tovább, a piaci versenyt pedig fokozza. De ebben a küzdelemben a multik is kénytelenek áldozatot hozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.