Európa harmadik legnagyobb szakáruház-lánca, a Bauhaus az öreg kontinens tizenkét országában 185 egységgel rendelkezik. Idén hazánkban is bemutatkozik a tőzsdén nem jegyzett részvénytársaság, amely 1960 óta van jelen az úgynevezett „csináld magad” üzletágban. A dunakeszi Auchan hipermarket szomszédságában létesülő Bauhaus már szerkezetkész, és a második, hasonló nagyságú szigetszentmiklósi egységet is átadják még az év vége előtt. – A Dunakeszin nyíló áruház a maga több mint húszezer négyzetméteres eladóterével a legnagyobb lesz a magyar piacon, és a forgalmazandó százhúszezer termék mintegy a duplája a jelenlegi versenytársak kínálatának. A többi helyszínről még tárgyalunk – mondta el lapunknak Karcagi Róbert, a Bauhaus Kereskedelmi Kft. értékesítési vezetője.
A német cég idehaza piacvezető pozícióra tör, a sikert pedig a megszokottól eltérő üzletpolitikában és az újszerű kínálatban látja. – Csak a százezer főnél nagyobb lakossággal rendelkező városokat célozzuk meg, ahol 30 ezer négyzetméternél kisebb területen meg sem kezdjük a beruházásokat – mondta az értékesítési vezető. – Ezzel együtt a Bauhaus áruházai megaméretűek, hiszen az átlagos barkácsüzletek hét- és tízezer négyzetméter közötti alapterülettel rendelkeznek.
Az egyebek mellett autóalkatrészeket, építő- és kertészeti elemeket, hajózási felszereléseket, villamos szerelési anyagokat, festéket, csempét, fűrészárut, valamint víz- és gázszerelvényeket kínáló német cég „csináld magad” rendszerű: ennek alapján arra számítanak, a hobbibarkácsolóktól a szakemberekig terjed majd a vevőkörük. A tizenhatmillió eurós beruházásból az induló árukészlet értéke hatmillió eurót tesz ki, a forgalmazott termékek nyolcvan százaléka valamennyi európai egységben azonos, csupán a fennmaradó húsz százalékot szabták a magyar piac igényeihez. – A várható forgalmat egyelőre nem tudom megjósolni, az anyavállalat a megtérüléssel kapcsolatban sem tűzött ki célul maga elé egyetlen dátumot sem, ám a beruházás biztosan megtérül a sokesztendős európai sikertörténet alapján – mondta Karcagi Róbert. Kérdésünkre elárulta: a telített piacon a Bauhaus nem tervezi a versenytársak felvásárlását a jövőben és nem számít a barkácspiacon éles küzdelemre sem. A magyar piacon jelenlévő láncok azonban mégis úgy látják, a magyar barkácspiacra nehezen fér be még egy szereplő.
– A Praktiker úgy lépett az országba 1998-ban, hogy konkurensei már jelen voltak – mondta a Magyar Nemzetnek Karl-Heinz Keth, a frankfurti tőzsdére bejegyzett kereskedelmi cég ügyvezető igazgatója. – A jövőben sem lesz nagyobb a hazai piacon a felosztandó torta, ezért egy új szereplőnek most sokkal nehezebb helyzete van, mint nekünk kilenc esztendeje. Az ügyvezető szerint a fokozódó versenyben a legjobban a vásárlók járnak. Így a Praktiker sem áll meg: folytatja terjeszkedését Magyarországon, idén ősszel 12 millió eurós beruházással nyitja meg új áruházait Kaposváron és Vecsésen. A barkácslánc hazánkban 46 milliárd forintos bruttó árbevételt ért el 2006-ban, ez mintegy kétmilliárd forinttal haladja meg az előző évi eredményt. A cég egyébként az első barkácsáruház, amely beszállt az internetes kereskedelembe is.
Elemzők úgy látják: a hazai kereskedelemben egy újabb szereplő megjelenésével az jellemző, hogy a piac kezdetben felélénkül, majd ismét megindul a háború a pozíciókért, amelynek vesztesei biztosan a kicsik, akik nem tudnak lépést tartani a multiláncok tőkeerejével és a hódító akciókkal.
– A kiskereskedelem jelentős részét hazánkban is a nagy áruházláncok uralják, és mint ahogy más területen, mára a barkácspiacon is háttérbe szorultak a kisvállalkozók – mondta el lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. – A megszűnt kis boltokról nem tudunk konkrét statisztikákat, mert az árukínálatot tekintve sok az átfedés más üzlettípusokkal. Az mindenesetre biztos, hogy az újabb lánc megjelenése a kicsik helyzetét gyengíti tovább, a piaci versenyt pedig fokozza. De ebben a küzdelemben a multik is kénytelenek áldozatot hozni.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között