Újabb plázák épülnek idehaza

Újabb robbanás várható a bevásárlóközpontok piacán: a már jelenlévők mellett jelentős beruházások folynak országszerte – derül ki egy ingatlanpiaci jelentésből. Míg tíz évvel ezelőtt kilenc, addig tavaly már hatvankét kereskedelmi központot számoltunk Magyarországon, jövőre az európai középmezőny élére kerülünk összességében 2,3 millió négyzetméternyi plázával.

2007. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rekord készül Európában a bevásárlóközpontok piacán: 2008-ra várhatóan 17 millió négyzetméternyi új kereskedelmi központ készül el. Hazánk a kontinens 34 szereplős listáján a 13. helyen áll, ezzel követi az európai trendeket – derül ki a Cushman & Wakefield ingatlan-tanácsadó cég legfrissebb tanulmányából. A magyar kereskedelmi központok piacán a főváros mellett a vidéki városok is mind nagyobb szerepet kapnak az ingatlanfejlesztők körében – a jövőben itt történik a befektetések 70-80 százaléka.
A tanulmányból jól látható: az elmúlt évtizedben országos szinten mind alapterületben, mind egységek számában mintegy hétszeres a növekedés Magyarországon. A piac jövője az egy-egy régió ellátását célzó, összevont kereskedelmi parkok megjelenése – jósolja a tanácsadó. Ezek lényege, hogy a hipermarketeket, a barkácsáruházakat a kisebb szakáruházakkal együtt egyetlen óriási létesítménybe olvasztják be. Ilyen beruházás valósul meg hamarosan Vecsésen, 44 ezer négyzetméteren.
A Ferihegyi repülőtér és a belváros között félúton épül fel egy élményközpont, közel 40 ezer négyzetméteren, 60 millió euróból, azaz 15 milliárd forintból. Több konkurens bevásárlóközpont is közel esik a tervezett plázához, de a fejlesztő Whitestone Investment ügyvezető partnere, Norbert Galfusz nem aggódik emiatt. – Ez egy merőben új elképzelés, amiben nincs versenytársunk sem a közelben, sem távolabb. A Határ úti csomópontra már most úgy tekintünk, mint egy kereskedelmi központra – mondta. Budapesten, a korábbi lóversenypálya területén nyílik októberben egy második generációs bevásárlóközpont, több mint 180 ezer négyzetméternyi beépített területtel.
– Annak nincs semmi alapja, hogy ezek az új beruházások a magyarországi vásárlóerőre építenének – értékelte lapunknak a jelenséget Bogár László közgazdászprofesszor. – Hiszen a reáljövedelem és a fogyasztás mértéke az elkövetkező években még biztosan romlik 4-5 százalékot. A beruházók a szaknyelv szerint „ragadozó mentalitással” sokkal inkább arra számítanak, hogy a kevésbé tőkeerős kiskereskedők elöl foglalhatják el a piac még kifosztható részét.
Úgy látja: a külföldi beruházók ingatlanszerzései ráadásul korlátozzák az amúgy szükséges fejlesztési, területrendezési lehetőségeket hazánkban, és az árakat is feltornázzák. – Az, hogy a jövőben még nagyobb, még több külföldi befektetés valósul meg hazánkban, valójában a fogyasztó és a magyar kiskereskedelem kárára megy, csak a kormány stratégiai, hatalmi törekvéseit szolgálja – mondta a közgazdászprofesszor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.