Dübörög hazánkban a belföldi turizmus

Elkerülik a külföldi turisták hazánkat: a Központi Statisztikai Hivatal kimutatásai romló eredményeket mutatnak. A szakemberek a lakosságnak szóló kampányokkal ellensúlyozzák a magyar idegenforgalom gyengülő mérlegét. Ennek köszönhetően növekszik a belföldi turizmus a megszorítások idején egyre nagyobb szerepet kapó üdülési csekk mint pénzhelyettesítő eszköz által is.

2007. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Riasztó képet mutatnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) statisztikái: a külföldi turisták által hazánkban eltöltött éjszakák száma már tavaly is csökkent – majdnem hét százalékkal maradt el 2005-höz képest. Ez idén folytatódik: június végéig három százalékkal esett vissza a hazánkat úti célként választók száma. Az Európai Unió országainak lakosai is ódzkodnak idejönni, ők eddig öt százalékkal kevesebb éjszakát töltöttek el Magyarországon.
Fejlődik azonban a belföldi turizmus: az év első felében öt százalékkal több magyar fordult meg hazai szálláshelyeken. Megváltoztak ugyanakkor az utazási szokások. Mint azt az Ecostat kormányzati gazdaság- és társadalomstratégiai kutatóintézet előrejelzése is megerősíti: a lakosság nyaralását leginkább az anyagiak határozzák meg, s a családok több mint a fele egy éven belül egyáltalán nem tervez utazást. Így az idén az emberek mindössze 19 százaléka utazik külföldre, s csak 29 százalékuk enged meg magának rövidebb nyaralást hazai tájakon. A gazdasági megszorítások hatása a családok költségvetésére a nyaralásra fordítható összegek csökkenésében is jelentkezik: míg a felmérés kezdetén üdülésre majdnem kétszázezer forintot terveztek költeni, addig 2007-ben ez az összeg személyenként már csak 120 ezer forint. Az utazni szándékozók legtöbbje a munkáltatótól adómentesen kapott üdülési csekket szeretné itthon beváltani.
Abban a szakemberek is egyetértenek, hogy az üdülési csekk mint pénzhelyettesítő eszköz ma már mentőövet jelent a szolgáltatóknak és a lakosságnak egyaránt. Az év első felében majdnem egymillió ember kapott üdülési csekket, amelyből a cégek eddig 18,5 milliárd forintért vásároltak. Az alapítvány több mint négyezer szálláshellyel áll szerződésben, ennek is köszönhető, hogy – a külföldi turisták elmaradása ellenére – a múlt évhez képest nőtt a szobafoglaltság. Június végéig már 8,6 milliárd forint értékben váltottak be csekket a szolgáltatóknál. Mégsem örülnek a hazai szállodások, mert míg a vendégéjszakák száma kismértékben nőtt, addig az első félévi nettó szobaárbevételekből kitűnik, hogy lényegesen romlott a szálláshelyek jövedelmezősége – derül ki a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) lapunkhoz korábban eljuttatott értékeléséből. Ez a múlt év szeptemberben öt százalékkal megemelt általános forgalmi adó, illetve az első félévi infláció és a 2006-hoz képest mintegy 6,5 százalékkal erősebb forint miatt van. További aggodalomra ad okot, hogy az országos bevételek közel hetven százalékát kitevő Budapesten következett be jelentős visszaesés – közölte az MSZSZ.
Kovács István titkár szerint az üdülési csekk mellett az elmúlt években jelentős hotelfejlesztéseknek, beruházásoknak, valamint a szállodák különféle értékesítési akcióinak is szerepük van a belföldi turizmus javulásában.
– A belföldi vendégek számában Budapestet megelőzi a Balaton, amely az utóbbi időben látványos növekedést mutat. Számolni kell azonban a lakossági jövedelmek további csökkenésével, a növekvő közlekedési költségekkel, a szolgáltatói terhek és járulékok emelkedésének hatásaival is, ami fékezni fogja a belföldi turizmust – tette hozzá Herkó László, a Magyar Turisztikai Egyesület budapesti tagozatának elnöke.

Rangsor a városok között. A legnépszerűbb magyarországi város pozícióját a KSH szerint mind a külföldi, mind a magyar turisták körében Budapest 2006-ban megőrizte. A belföldi utazóknál a legnépszerűbb városok között a fővárost Hajdúszoboszló és Siófok követi. A 2005. évhez képest Zalakaros pozíciója jelentősen javult, Pécs viszont már nem szerepel az első tízben. Sopron, Eger és Szeged turizmusa elsősorban a belföldi vendégforgalomra épül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.