Még becsült összeget sem közölhetünk arról, hogy menynyibe került a Kálvin téri református templom megmentése, és ki fizeti azt – közölte lapunk kérdésére Horváth Éva, a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság sajtóreferense, aki arra sem tudott válaszolni, felelősségre vonnak-e valakit a négyes metró építésének sorozatos hibáiért. – A nyáron az igazgatóság élén Balogh Árpád váltotta a korábbi vezetőt, Gulyás Lászlót, jelenleg is tart az átadás-átvétel. Szeptemberben áttekintjük az összes metrószerződést, és ennek lehetnek következményei. A Kálvin téri állomás építését végző Swietelsky Építő Kft. gondoskodott a kárelhárításról, mivel azonban a munkálatok során felújították az orgonát is, a költségek megosztásáról a kulturális tárcánál tárgyalunk – fűzte hozzá.
Eközben tegnap szakmai ankétot rendeztek a XIX. század elején épített templomban, ahol Mezős Tamás, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke elmondta: műemlékvédelmi szempontból példaértékű szerkezetmegerősítést végeztek az épületen. Elhangzott: a metróépítők azzal nem számoltak, hogy a templom műszaki állapota rosszabb, mint azt az előzetes szemrevételezés mutatta.
Ismeretes, a templom a négyes metró nyomvonala miatt került veszélybe, ugyanis a területen találkozik majd az új vonal a meglévő hármas metróval, így a jelenlegi metróállomás vasbeton falát jó darabon szét kellett verni. Páll László lelkipásztor lapunknak korábban elmondta, az egyházközséggel senki nem egyeztetett a nyomvonalról.
Bár Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes irodáján arról tájékoztatták lapunkat, hogy az ügy a BKV projektigazgatóságához tartozik, Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint óriási felelőtlenség, hogy a városvezetés hatalmas szakmai hibákkal, a szükséges organizáció nélkül építteti a metrót. – Demszky Gábor főpolgármester „előkelő idegenként” viselkedik: magáncégek vezetőit váltatja le, a beruházásról pedig rendre homályos és számonkérhetetlen ígéreteket tesz – hangsúlyozta Tarlós.
Sok tíz milliárdos pazarlás. Budapesten a szociális, az egészségügyi és az oktatási területről hiányzik az a több mint hatvanmilliárd forint, amelyet a főváros feleslegesen költ el másra a metróberuházás rossz előkészítése, szervezetlensége miatt – mondta lapunknak Bagdy Gábor, a KDNP fővárosi frakcióvezetője. Emlékeztetett, a négyes metró építésének első szakasza eredetileg 233,5 milliárd forintba került volna, jelenleg 354 milliárd forinttal számolnak, de ez Demszky Gábor szerint sem a végső összeg.
Prisztás-gyilkosság: ki lehetett a gyilkos?