Felelőtlenség a metróépítésnél

Tovább zajlanak az egyeztetések a kulturális tárca és a BKV között a négyes metró építése következtében veszélyessé vált Kálvin téri református templom megerősítésének költségeiről – tudtuk meg a közlekedési társaság DBR Metró Projekt Igazgatóságán, ahol a vezetőváltás után egyelőre még nincs felelőse a sorozatos hibáknak. Ugyanakkor műemlékvédelmi szakemberek a templom megmentését példaértékűnek tartják.

2007. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még becsült összeget sem közölhetünk arról, hogy menynyibe került a Kálvin téri református templom megmentése, és ki fizeti azt – közölte lapunk kérdésére Horváth Éva, a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság sajtóreferense, aki arra sem tudott válaszolni, felelősségre vonnak-e valakit a négyes metró építésének sorozatos hibáiért. – A nyáron az igazgatóság élén Balogh Árpád váltotta a korábbi vezetőt, Gulyás Lászlót, jelenleg is tart az átadás-átvétel. Szeptemberben áttekintjük az összes metrószerződést, és ennek lehetnek következményei. A Kálvin téri állomás építését végző Swietelsky Építő Kft. gondoskodott a kárelhárításról, mivel azonban a munkálatok során felújították az orgonát is, a költségek megosztásáról a kulturális tárcánál tárgyalunk – fűzte hozzá.
Eközben tegnap szakmai ankétot rendeztek a XIX. század elején épített templomban, ahol Mezős Tamás, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke elmondta: műemlékvédelmi szempontból példaértékű szerkezetmegerősítést végeztek az épületen. Elhangzott: a metróépítők azzal nem számoltak, hogy a templom műszaki állapota rosszabb, mint azt az előzetes szemrevételezés mutatta.
Ismeretes, a templom a négyes metró nyomvonala miatt került veszélybe, ugyanis a területen találkozik majd az új vonal a meglévő hármas metróval, így a jelenlegi metróállomás vasbeton falát jó darabon szét kellett verni. Páll László lelkipásztor lapunknak korábban elmondta, az egyházközséggel senki nem egyeztetett a nyomvonalról.
Bár Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes irodáján arról tájékoztatták lapunkat, hogy az ügy a BKV projektigazgatóságához tartozik, Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint óriási felelőtlenség, hogy a városvezetés hatalmas szakmai hibákkal, a szükséges organizáció nélkül építteti a metrót. – Demszky Gábor főpolgármester „előkelő idegenként” viselkedik: magáncégek vezetőit váltatja le, a beruházásról pedig rendre homályos és számonkérhetetlen ígéreteket tesz – hangsúlyozta Tarlós.

Sok tíz milliárdos pazarlás. Budapesten a szociális, az egészségügyi és az oktatási területről hiányzik az a több mint hatvanmilliárd forint, amelyet a főváros feleslegesen költ el másra a metróberuházás rossz előkészítése, szervezetlensége miatt – mondta lapunknak Bagdy Gábor, a KDNP fővárosi frakcióvezetője. Emlékeztetett, a négyes metró építésének első szakasza eredetileg 233,5 milliárd forintba került volna, jelenleg 354 milliárd forinttal számolnak, de ez Demszky Gábor szerint sem a végső összeg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.